Organizational accessibility: Barriers to continuity of care in primary health care
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28053 |
Resumo: | Objective to analyze accessibility to a Family Health Center. Method: qualitative research in the form of case study, carried out in a Family Health Center from a township in the State of Rio Grande do Sul, from February to July 2012. Results: the team does not take responsibility for the users’ reception, which interferes in accessibility; miscommunication between staff and users, and the fact that professionals do not welcome the users undermines the staff’s ability to solve the users’ needs; it was identified that absenteeism was related to a lack of listening and to the absence of personalized care; professionals do not commit to handling the cases. However, lines of care are being created. Conclusions: it is necessary to qualify the reception and service offer, to strengthen the internal organization of the Unit and to invest in the communication between staff and users and with other units, establishing care flows and articulated networks. |
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Organizational accessibility: Barriers to continuity of care in primary health careAcessibilidade organizacional: barreiras na continuidade do cuidado na Atenção Primária à SaúdeContinuity of patient careUnified Health SystemHealth assistancePrimary health careContinuidad de la atención al pacienteSistema único de SaludPrestación de atención a la saludAtención primaria de la saludAtenção Primária à SaúdeContinuidade da assistência ao pacienteObjective to analyze accessibility to a Family Health Center. Method: qualitative research in the form of case study, carried out in a Family Health Center from a township in the State of Rio Grande do Sul, from February to July 2012. Results: the team does not take responsibility for the users’ reception, which interferes in accessibility; miscommunication between staff and users, and the fact that professionals do not welcome the users undermines the staff’s ability to solve the users’ needs; it was identified that absenteeism was related to a lack of listening and to the absence of personalized care; professionals do not commit to handling the cases. However, lines of care are being created. Conclusions: it is necessary to qualify the reception and service offer, to strengthen the internal organization of the Unit and to invest in the communication between staff and users and with other units, establishing care flows and articulated networks.Objetivo: analizar la accesibilidad organizacional de una Unidad de Salud de la Familia. Método: investigación cualitativa, en la modalidad estudio de casos, realizada en una Unidad de Salud de la Familia, en un municipio de Rio Grande do Sul, en el período de febrero a julio de 2012. Resultados: el equipo no se responsabiliza por la recepción de los usuarios, lo que interfiere en la accesibilidad; hay fallas de comunicación entre el equipo y los usuarios y ausencia de recepción, lo que perjudica la resolución de las necesidades de los usuarios; se identificó que el ausentismo está relacionado con la falta de atención y personalización; el equipo no se compromete con el manejo de los casos. Sin embargo, se están elaborando líneas de atención. Conclusiones: es necesario calificar la recepción y la prestación de servicios, fortalecer la organización interna de la Unidad e invertir en la comunicación entre el equipo y los usuarios y con otros puntos de atención, estableciendo flujos asistenciales y redes articuladas.Objetivo: analisar a acessibilidade organizacional de uma Unidade de Saúde da Família. Método: pesquisa qualitativa na modalidade de estudo de caso, realizada em uma Unidade de Saúde da Família de um município do Rio Grande do Sul, no período de fevereiro a julho de 2012. Resultados: a equipe não se responsabiliza pela recepção dos usuários, interferindo na acessibilidade; as falhas de comunicação entre equipe e usuários, com ausência de acolhimento, prejudicam a resolutividade das necessidades dos usuários; identificou-se que o absenteísmo está relacionado à falta de escuta e singularização; os trabalhadores não se comprometem com a condução de casos. Contudo, linhas de cuidado estão em construção. Conclusões: é necessário qualificar a recepção e a oferta de serviços, fortalecer a organização interna da Unidade e investir na comunicação entre equipe e usuários e com outros pontos de atenção, estabelecendo fluxos assistenciais e redes articuladas.Universidade Federal de Santa Maria2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2805310.5902/2179769228053Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e172179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28053/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28053/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28053/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28053/html_1Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchimith, Maria DeniseBudó, Maria de Lourdes DenardinWeiller, Teresinha HeckPrestes, Lisie AlendeWilhelm, Laís AntunesAlberti, Gabriela Fávero2021-04-19T20:23:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28053Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T20:23:31Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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