Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wild, Camila Fernandes
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silveira, Andressa da, Favero, Natalia Barrionuevo, Rosa, Elisa de Oliveria, Gueterres, Évilin Costa, Leal, Silvia Diglio de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397
Resumo: Aim: to report the experience of Nursing students in regards to the educational activities developed in a waiting room at the Children's Polyclinic of the municipality of Uruguaiana-RS. Method:  experience report about the practices of health education carried out in the waiting room of the Children's Polyclinic. These practices were divided into four moments, based on Freire’s circles of culture. Results: through the practices of health education, conducted with users of the service, it was possible to clarify doubts about childcare by addressing myths and truths on themes such as: breastfeeding, childhood accidents and personal hygiene. It is believed that the waiting room is a dynamic space that is ideal for the development of educational activities. Final considerations: the actions provided the Nursing students with development of health education practices and comprehension of the exchange of knowledge among users, relatives, caregivers, students and health professionals.
id UFSM-12_81f0ef1e2bf0533d4abf3e34fde8dc50
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12397
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience reportEducación sanitaria en la sala de espera de una policlínica infantil: Relato de experienciaEducação em saúde na sala de espera de uma policlínica infantil: relato de experiênciaNursingChild healthHealth educationHealth promotionEnfermeríaSalud del niñoEducación en saludPromoción de la saludSaúde da CriançaEducação em SaúdePromoção da SaúdeSaúde da CriançaEducação em SaúdePromoção da SaúdeAim: to report the experience of Nursing students in regards to the educational activities developed in a waiting room at the Children's Polyclinic of the municipality of Uruguaiana-RS. Method:  experience report about the practices of health education carried out in the waiting room of the Children's Polyclinic. These practices were divided into four moments, based on Freire’s circles of culture. Results: through the practices of health education, conducted with users of the service, it was possible to clarify doubts about childcare by addressing myths and truths on themes such as: breastfeeding, childhood accidents and personal hygiene. It is believed that the waiting room is a dynamic space that is ideal for the development of educational activities. Final considerations: the actions provided the Nursing students with development of health education practices and comprehension of the exchange of knowledge among users, relatives, caregivers, students and health professionals.Objetivo: presentar la experiencia de estudiantes de enfermería, ante las actividades educativas desarrolladas en una sala de espera en la Policlínica Infantil del municipio de Uruguayana (RS, Brasil). Método: relato de experiencia sobre la práctica de la educación sanitaria efectuada en la sala de espera del Policlínico Infantil. Estas prácticas se dividen en cuatro momentos, fundamentados en los círculos de cultura de Paulo Freire. Resultados: mediante las prácticas de educación en salud, realizadas con los usuarios del servicio, fue posible aclarar dudas sobre el cuidado de los niños, abordando mitos y verdades en los temas: lactancia materna, accidentes en la infancia e higiene corporal. Se cree que la sala de espera es un espacio dinámico, ideal para el desarrollo de actividades educativas. Consideraciones finales: las acciones emprendidas proporcionaron a los estudiantes de enfermería el desarrollo de prácticas en educación sanitaria y entender el intercambio de conocimientos entre usuarios, familiares, cuidadores, estudiantes y profesionales de la salud.Objetivo: relatar a experiência de acadêmicas do curso de enfermagem frente às ações educativas desenvolvidas em uma sala de espera na Policlínica Infantil do município de Uruguaiana-RS. Método: relato de experiência acerca das práticas de educação em saúde realizadas na sala de espera da Policlínica Infantil. Essas práticas dividiram-se em quatro momentos fundamentados pelos círculos de cultura de Freire. Resultados: por meio das práticas de educação em saúde, realizadas com os usuários do serviço, foi possível esclarecer as dúvidas acerca dos cuidados à criança, abordando mitos e verdades nas temáticas: amamentação, acidentes na infância e higiene corporal. Acredita-se que a sala de espera é um espaço dinâmico, ideal para o desenvolvimento de atividades educacionais. Considerações Finais: as ações desenvolvidas proporcionaram às discentes de enfermagem desenvolver práticas de educação em saúde e compreender a troca de saberes entre usuários, familiares, acompanhantes, discentes e profissionais da saúde.Universidade Federal de Santa Maria2014-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1239710.5902/2179769212397Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 3 (2014); 660 - 6662179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397/pdfWild, Camila FernandesSilveira, Andressa daFavero, Natalia BarrionuevoRosa, Elisa de OliveriaGueterres, Évilin CostaLeal, Silvia Diglio de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:04:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12397Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:04:53Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report
Educación sanitaria en la sala de espera de una policlínica infantil: Relato de experiencia
Educação em saúde na sala de espera de uma policlínica infantil: relato de experiência
title Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report
spellingShingle Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report
Wild, Camila Fernandes
Nursing
Child health
Health education
Health promotion
Enfermería
Salud del niño
Educación en salud
Promoción de la salud
Saúde da Criança
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Saúde da Criança
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
title_short Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report
title_full Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report
title_fullStr Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report
title_full_unstemmed Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report
title_sort Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report
author Wild, Camila Fernandes
author_facet Wild, Camila Fernandes
Silveira, Andressa da
Favero, Natalia Barrionuevo
Rosa, Elisa de Oliveria
Gueterres, Évilin Costa
Leal, Silvia Diglio de Souza
author_role author
author2 Silveira, Andressa da
Favero, Natalia Barrionuevo
Rosa, Elisa de Oliveria
Gueterres, Évilin Costa
Leal, Silvia Diglio de Souza
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wild, Camila Fernandes
Silveira, Andressa da
Favero, Natalia Barrionuevo
Rosa, Elisa de Oliveria
Gueterres, Évilin Costa
Leal, Silvia Diglio de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Child health
Health education
Health promotion
Enfermería
Salud del niño
Educación en salud
Promoción de la salud
Saúde da Criança
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Saúde da Criança
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
topic Nursing
Child health
Health education
Health promotion
Enfermería
Salud del niño
Educación en salud
Promoción de la salud
Saúde da Criança
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Saúde da Criança
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
description Aim: to report the experience of Nursing students in regards to the educational activities developed in a waiting room at the Children's Polyclinic of the municipality of Uruguaiana-RS. Method:  experience report about the practices of health education carried out in the waiting room of the Children's Polyclinic. These practices were divided into four moments, based on Freire’s circles of culture. Results: through the practices of health education, conducted with users of the service, it was possible to clarify doubts about childcare by addressing myths and truths on themes such as: breastfeeding, childhood accidents and personal hygiene. It is believed that the waiting room is a dynamic space that is ideal for the development of educational activities. Final considerations: the actions provided the Nursing students with development of health education practices and comprehension of the exchange of knowledge among users, relatives, caregivers, students and health professionals.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397
10.5902/2179769212397
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397
identifier_str_mv 10.5902/2179769212397
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 3 (2014); 660 - 666
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042317873152