Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397 |
Resumo: | Aim: to report the experience of Nursing students in regards to the educational activities developed in a waiting room at the Children's Polyclinic of the municipality of Uruguaiana-RS. Method: experience report about the practices of health education carried out in the waiting room of the Children's Polyclinic. These practices were divided into four moments, based on Freire’s circles of culture. Results: through the practices of health education, conducted with users of the service, it was possible to clarify doubts about childcare by addressing myths and truths on themes such as: breastfeeding, childhood accidents and personal hygiene. It is believed that the waiting room is a dynamic space that is ideal for the development of educational activities. Final considerations: the actions provided the Nursing students with development of health education practices and comprehension of the exchange of knowledge among users, relatives, caregivers, students and health professionals. |
id |
UFSM-12_81f0ef1e2bf0533d4abf3e34fde8dc50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12397 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience reportEducación sanitaria en la sala de espera de una policlínica infantil: Relato de experienciaEducação em saúde na sala de espera de uma policlínica infantil: relato de experiênciaNursingChild healthHealth educationHealth promotionEnfermeríaSalud del niñoEducación en saludPromoción de la saludSaúde da CriançaEducação em SaúdePromoção da SaúdeSaúde da CriançaEducação em SaúdePromoção da SaúdeAim: to report the experience of Nursing students in regards to the educational activities developed in a waiting room at the Children's Polyclinic of the municipality of Uruguaiana-RS. Method: experience report about the practices of health education carried out in the waiting room of the Children's Polyclinic. These practices were divided into four moments, based on Freire’s circles of culture. Results: through the practices of health education, conducted with users of the service, it was possible to clarify doubts about childcare by addressing myths and truths on themes such as: breastfeeding, childhood accidents and personal hygiene. It is believed that the waiting room is a dynamic space that is ideal for the development of educational activities. Final considerations: the actions provided the Nursing students with development of health education practices and comprehension of the exchange of knowledge among users, relatives, caregivers, students and health professionals.Objetivo: presentar la experiencia de estudiantes de enfermería, ante las actividades educativas desarrolladas en una sala de espera en la Policlínica Infantil del municipio de Uruguayana (RS, Brasil). Método: relato de experiencia sobre la práctica de la educación sanitaria efectuada en la sala de espera del Policlínico Infantil. Estas prácticas se dividen en cuatro momentos, fundamentados en los círculos de cultura de Paulo Freire. Resultados: mediante las prácticas de educación en salud, realizadas con los usuarios del servicio, fue posible aclarar dudas sobre el cuidado de los niños, abordando mitos y verdades en los temas: lactancia materna, accidentes en la infancia e higiene corporal. Se cree que la sala de espera es un espacio dinámico, ideal para el desarrollo de actividades educativas. Consideraciones finales: las acciones emprendidas proporcionaron a los estudiantes de enfermería el desarrollo de prácticas en educación sanitaria y entender el intercambio de conocimientos entre usuarios, familiares, cuidadores, estudiantes y profesionales de la salud.Objetivo: relatar a experiência de acadêmicas do curso de enfermagem frente às ações educativas desenvolvidas em uma sala de espera na Policlínica Infantil do município de Uruguaiana-RS. Método: relato de experiência acerca das práticas de educação em saúde realizadas na sala de espera da Policlínica Infantil. Essas práticas dividiram-se em quatro momentos fundamentados pelos círculos de cultura de Freire. Resultados: por meio das práticas de educação em saúde, realizadas com os usuários do serviço, foi possível esclarecer as dúvidas acerca dos cuidados à criança, abordando mitos e verdades nas temáticas: amamentação, acidentes na infância e higiene corporal. Acredita-se que a sala de espera é um espaço dinâmico, ideal para o desenvolvimento de atividades educacionais. Considerações Finais: as ações desenvolvidas proporcionaram às discentes de enfermagem desenvolver práticas de educação em saúde e compreender a troca de saberes entre usuários, familiares, acompanhantes, discentes e profissionais da saúde.Universidade Federal de Santa Maria2014-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1239710.5902/2179769212397Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 3 (2014); 660 - 6662179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397/pdfWild, Camila FernandesSilveira, Andressa daFavero, Natalia BarrionuevoRosa, Elisa de OliveriaGueterres, Évilin CostaLeal, Silvia Diglio de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:04:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12397Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:04:53Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report Educación sanitaria en la sala de espera de una policlínica infantil: Relato de experiencia Educação em saúde na sala de espera de uma policlínica infantil: relato de experiência |
title |
Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report |
spellingShingle |
Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report Wild, Camila Fernandes Nursing Child health Health education Health promotion Enfermería Salud del niño Educación en salud Promoción de la salud Saúde da Criança Educação em Saúde Promoção da Saúde Saúde da Criança Educação em Saúde Promoção da Saúde |
title_short |
Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report |
title_full |
Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report |
title_fullStr |
Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report |
title_full_unstemmed |
Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report |
title_sort |
Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report |
author |
Wild, Camila Fernandes |
author_facet |
Wild, Camila Fernandes Silveira, Andressa da Favero, Natalia Barrionuevo Rosa, Elisa de Oliveria Gueterres, Évilin Costa Leal, Silvia Diglio de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Silveira, Andressa da Favero, Natalia Barrionuevo Rosa, Elisa de Oliveria Gueterres, Évilin Costa Leal, Silvia Diglio de Souza |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wild, Camila Fernandes Silveira, Andressa da Favero, Natalia Barrionuevo Rosa, Elisa de Oliveria Gueterres, Évilin Costa Leal, Silvia Diglio de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Child health Health education Health promotion Enfermería Salud del niño Educación en salud Promoción de la salud Saúde da Criança Educação em Saúde Promoção da Saúde Saúde da Criança Educação em Saúde Promoção da Saúde |
topic |
Nursing Child health Health education Health promotion Enfermería Salud del niño Educación en salud Promoción de la salud Saúde da Criança Educação em Saúde Promoção da Saúde Saúde da Criança Educação em Saúde Promoção da Saúde |
description |
Aim: to report the experience of Nursing students in regards to the educational activities developed in a waiting room at the Children's Polyclinic of the municipality of Uruguaiana-RS. Method: experience report about the practices of health education carried out in the waiting room of the Children's Polyclinic. These practices were divided into four moments, based on Freire’s circles of culture. Results: through the practices of health education, conducted with users of the service, it was possible to clarify doubts about childcare by addressing myths and truths on themes such as: breastfeeding, childhood accidents and personal hygiene. It is believed that the waiting room is a dynamic space that is ideal for the development of educational activities. Final considerations: the actions provided the Nursing students with development of health education practices and comprehension of the exchange of knowledge among users, relatives, caregivers, students and health professionals. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397 10.5902/2179769212397 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769212397 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/12397/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 3 (2014); 660 - 666 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944042317873152 |