The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bublitz, Susan
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Beck, Carmem Lúcia Colomé, Silva, Rosângela Marion da, Sturbelle, Isabel Cristina Saboia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556
Resumo: Aim: to identify the sociodemographic and occupational profile of teaching nurses working in stricto sensu postgraduate programs in Nursing of public institutions in Rio Grande do Sul. Method: quantitative, descriptive and exploratory study, developed with teaching nurses from three federal univers ities. The data collection was from November 2015 to October 2016, through a sociodemographic and labor questionnaire. The results were analyzed by the Statistical Analysis System software. Results: there was predominance of females, mean age of 53.92 and married / stable union. They entered graduate school between 2009 and 2014, have masters and doctorate students, have no other job, have not been away from work for more than three days, as well as in the last six months. Conclusion: the results have important characteristics on the profile of teaching nu
id UFSM-12_88b1300f9ad26559ff40bc9ca1ec06ba
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31556
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutionsPerfil dos enfermeiros docentes atuantes em programas de pós-graduação “stricto sensu" de instituições públicasNursingFacultyOccupational HealthHigher Education InstitutionsEducationGraduate.EnfermeríaDocentes de EnfermeríaSalud LaboralInstituciones de Enseñanza SuperiorEducación de Postgrado en Enfermería.EnfermagemDocentes de enfermagemEnsino superiorInstituições de ensino superiorEducação de pós-graduação em enfermagemEnfermagemDocentes de enfermagemEducação de pós-graduação em enfermagemAim: to identify the sociodemographic and occupational profile of teaching nurses working in stricto sensu postgraduate programs in Nursing of public institutions in Rio Grande do Sul. Method: quantitative, descriptive and exploratory study, developed with teaching nurses from three federal univers ities. The data collection was from November 2015 to October 2016, through a sociodemographic and labor questionnaire. The results were analyzed by the Statistical Analysis System software. Results: there was predominance of females, mean age of 53.92 and married / stable union. They entered graduate school between 2009 and 2014, have masters and doctorate students, have no other job, have not been away from work for more than three days, as well as in the last six months. Conclusion: the results have important characteristics on the profile of teaching nuObjetivo: identificar el perfil sociodemográfico y laboral de los enfermeros docentes actuantes en programas de postgrado, stricto sensu, en Enfermería, de instituciones públicas del Rio Grande do Sul. Método: estudio cuantitativo, descriptivo y exploratorio, desarrollado con enfermeros docentes de tres universidades. La recolección de datos ocurrió de noviembre de 2015 a octubre de 2016, por medio de un cuestionario sociodemográfico y laboral. Los resultados fueron analizados por el software Statistical Analysis System. Resultados: se identificó el predominio de docentes del sexo femenino, edad media de 53,92 y casados. Ingresaron en el postgrado entre 2009 y 2014, tienen alumnos de maestría y doctorado, no poseen otro empleo, no estuvieron alejados del trabajo por más de tres días, tampoco en los últimos seis meses. Conclusión: los resultados presentan importantes características sobre el perfil de los enfermeros docentes, lo que puede auxiliar la comprensión sobre los riesgos de enfermedad de este grupo, así como de su proceso de trabajo.Objetivo: identificar o perfil sociodemográfico e laboral dos enfermeiros docentes atuantes em programas de pós-graduação stricto sensu em Enfermagem de instituições públicas do Rio Grande do Sul. Método: estudo quantitativo, descritivo e exploratório, desenvolvido com enfermeiros docentes de três universidades federais. A coleta deu-se de novembro de 2015 à outubro de 2016, por meio de um questionário sociodemográfico e laboral.Os resultados foram analisados pelo software Statistical Analysis System. Resultados: houve predomínio do sexo feminino, idade média de 53,92 e casados/união estável. Ingressaram na pós-graduação entre 2009 e 2014, possuem alunos à nível de mestrado e doutorado, não possuem outro emprego, não estiveram afastados do trabalho por mais de três dias, bem como nos últimos seis meses. Conclusão: os resultados apresentam importantes características sobre o perfil dos enfermeiros docentes, o que pode auxiliar na compreensão acerca dos riscos de adoecimento deste grupo, assim como do seu processo de trabalho.Universidade Federal de Santa Maria2019-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3155610.5902/2179769231556Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e52179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556/html_1Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessBublitz, SusanBeck, Carmem Lúcia ColoméSilva, Rosângela Marion daSturbelle, Isabel Cristina Saboia2021-04-19T20:23:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31556Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T20:23:33Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutions
Perfil dos enfermeiros docentes atuantes em programas de pós-graduação “stricto sensu" de instituições públicas
title The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutions
spellingShingle The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutions
Bublitz, Susan
Nursing
Faculty
Occupational Health
Higher Education Institutions
Education
Graduate.
Enfermería
Docentes de Enfermería
Salud Laboral
Instituciones de Enseñanza Superior
Educación de Postgrado en Enfermería.
Enfermagem
Docentes de enfermagem
Ensino superior
Instituições de ensino superior
Educação de pós-graduação em enfermagem
Enfermagem
Docentes de enfermagem
Educação de pós-graduação em enfermagem
title_short The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutions
title_full The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutions
title_fullStr The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutions
title_full_unstemmed The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutions
title_sort The profile of nursing professors/teaching nurse in "stricto sensu" postgraduation programs of public institutions
author Bublitz, Susan
author_facet Bublitz, Susan
Beck, Carmem Lúcia Colomé
Silva, Rosângela Marion da
Sturbelle, Isabel Cristina Saboia
author_role author
author2 Beck, Carmem Lúcia Colomé
Silva, Rosângela Marion da
Sturbelle, Isabel Cristina Saboia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bublitz, Susan
Beck, Carmem Lúcia Colomé
Silva, Rosângela Marion da
Sturbelle, Isabel Cristina Saboia
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Faculty
Occupational Health
Higher Education Institutions
Education
Graduate.
Enfermería
Docentes de Enfermería
Salud Laboral
Instituciones de Enseñanza Superior
Educación de Postgrado en Enfermería.
Enfermagem
Docentes de enfermagem
Ensino superior
Instituições de ensino superior
Educação de pós-graduação em enfermagem
Enfermagem
Docentes de enfermagem
Educação de pós-graduação em enfermagem
topic Nursing
Faculty
Occupational Health
Higher Education Institutions
Education
Graduate.
Enfermería
Docentes de Enfermería
Salud Laboral
Instituciones de Enseñanza Superior
Educación de Postgrado en Enfermería.
Enfermagem
Docentes de enfermagem
Ensino superior
Instituições de ensino superior
Educação de pós-graduação em enfermagem
Enfermagem
Docentes de enfermagem
Educação de pós-graduação em enfermagem
description Aim: to identify the sociodemographic and occupational profile of teaching nurses working in stricto sensu postgraduate programs in Nursing of public institutions in Rio Grande do Sul. Method: quantitative, descriptive and exploratory study, developed with teaching nurses from three federal univers ities. The data collection was from November 2015 to October 2016, through a sociodemographic and labor questionnaire. The results were analyzed by the Statistical Analysis System software. Results: there was predominance of females, mean age of 53.92 and married / stable union. They entered graduate school between 2009 and 2014, have masters and doctorate students, have no other job, have not been away from work for more than three days, as well as in the last six months. Conclusion: the results have important characteristics on the profile of teaching nu
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556
10.5902/2179769231556
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556
identifier_str_mv 10.5902/2179769231556
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556/pdf
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556/pdf_1
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556/html
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/31556/html_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e5
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944043990351872