Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica Cecilia
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Almeida, Alva Helena de, Toledo, Melina Mafra, Maeda, Sayuri Tanaka
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164
Resumo: Nowadays, training of university teachers is the focus of attention. This paper describes the experience of three post-graduate students from São Paulo University, whom participated in the Teaching Improvement Program, through the course " Nursing Principles and Practices of Community Health", offered to undergraduate nursing students, in the I semester of 2007. The methodology addressed the strategies used for planning, development and evaluation of the course. The results and discussions of this process are presented, in order to reflect on the scope of that program relating to teaching. The PAE experience is in a privileged space for improvement of student post-graduate and to reflect about teaching-learning process. Meanwhile, it was an insufficient space for pedagogical training, as it was the only space to meet this need in university. Descriptors: Nursing; Education Higher; Faculty, Nursing; Education, Nursing, Graduate.
id UFG-13_3aba8470d8d8156d96dfea4b294f3957
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/5164
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience reportPreparación para la docencia en posgrado en enfermería: potencialidades y límitesPreparação para a docência em pós-graduação em enfermagem: potencialidades e limitesNursingEducation HigherFacultyEducationGraduate.NursingEducation HigherFacultyEducationGraduate.EnfermeríaEducación SuperiorDocente de EnfermeríaEducación de postgrado en enfermería.EnfermeríaEducación SuperiorDocente de EnfermeríaEducación de postgrado en enfermería.EnfermagemEducação SuperiorDocente de EnfermagemEducação de Pós-Graduação em Enfermagem.EnfermagemEducação SuperiorDocente de EnfermagemEducação de Pós-Graduação em Enfermagem. Nowadays, training of university teachers is the focus of attention. This paper describes the experience of three post-graduate students from São Paulo University, whom participated in the Teaching Improvement Program, through the course " Nursing Principles and Practices of Community Health", offered to undergraduate nursing students, in the I semester of 2007. The methodology addressed the strategies used for planning, development and evaluation of the course. The results and discussions of this process are presented, in order to reflect on the scope of that program relating to teaching. The PAE experience is in a privileged space for improvement of student post-graduate and to reflect about teaching-learning process. Meanwhile, it was an insufficient space for pedagogical training, as it was the only space to meet this need in university. Descriptors: Nursing; Education Higher; Faculty, Nursing; Education, Nursing, Graduate. La formación profesional de los docentes universitarios es actualmente el centro de atención. Este estudio relata la experiencia de tres alumnas de posgrado de la Universidad de Sao Paulo que participaron del Programa de Perfeccionamiento en Enseñanza, por medio del curso "Fundamentos y Prácticas de Enfermería en Salud Colectiva", ofrecido para alumnas de graduación en enfermería, en el I semestre del 2007. En la metodología se discurrió sobre estrategias utilizadas para planificar, desarrollar y evaluar el curso. Se presentan los resultados y discusiones de ese proceso, con el interés de reflexionar sobre el alcance del Programa, referente a aprender a enseñar. Se considera que la experiencia en el Programa se constituye como un espacio privilegiado para el perfeccionamiento en enseñanza del alumno de posgrado y para reflexionar sobre el proceso enseñanza-aprendizaje. Entretanto, fue un espacio insuficiente, pues es el único espacio para atender a esta necesidad en la universidad. Descriptores: Enfermería; Educación Superior; Docente de Enfermería; Educación de postgrado en enfermería.A formação profissional de docentes universitários constitui o centro de atenção na atualidade. O presente trabalho relata a experiência de três alunas de pós-graduação da Universidade de São Paulo, que participaram do Programa de Aperfeiçoamento em Ensino, por meio da disciplina “Fundamentos e Práticas de Enfermagem em Saúde Coletiva”. Essa disciplina foi oferecida para alunas de Enfermagem, no I semestre de 2007. Na metodologia discorreu-se sobre estratégias utilizadas, junto aos discentes e docentes, para o planejamento, desenvolvimento e avaliação da disciplina. Apresentaram-se os resultados e discussões desse processo, no intuito de refletir sobre o alcance do Programa no que diz respeito a aprender a ensinar. Considerou-se que a experiência constitui-se em um espaço privilegiado de aprimoramento em ensino do aluno de pós-graduação e de reflexão sobre o processo ensino-aprendizagem. Entretanto, foi um espaço insuficiente, pois foi o único espaço para atender dita finalidade na universidade. Descritores: Enfermagem; Educação Superior; Docente de Enfermagem; Educação de Pós-Graduação em Enfermagem.Faculdade de Enfermagem da UFG2010-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/516410.5216/ree.v12i2.5164Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 12 No. 2 (2010); 392-6Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 12 n. 2 (2010); 392-61518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164/6946De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica CeciliaAlmeida, Alva Helena deToledo, Melina MafraMaeda, Sayuri Tanakainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:33:18Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/5164Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:33:18Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report
Preparación para la docencia en posgrado en enfermería: potencialidades y límites
Preparação para a docência em pós-graduação em enfermagem: potencialidades e limites
title Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report
spellingShingle Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report
De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica Cecilia
Nursing
Education Higher
Faculty
Education
Graduate.
Nursing
Education Higher
Faculty
Education
Graduate.
Enfermería
Educación Superior
Docente de Enfermería
Educación de postgrado en enfermería.
Enfermería
Educación Superior
Docente de Enfermería
Educación de postgrado en enfermería.
Enfermagem
Educação Superior
Docente de Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem.
Enfermagem
Educação Superior
Docente de Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem.
title_short Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report
title_full Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report
title_fullStr Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report
title_full_unstemmed Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report
title_sort Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report
author De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica Cecilia
author_facet De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica Cecilia
Almeida, Alva Helena de
Toledo, Melina Mafra
Maeda, Sayuri Tanaka
author_role author
author2 Almeida, Alva Helena de
Toledo, Melina Mafra
Maeda, Sayuri Tanaka
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica Cecilia
Almeida, Alva Helena de
Toledo, Melina Mafra
Maeda, Sayuri Tanaka
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Education Higher
Faculty
Education
Graduate.
Nursing
Education Higher
Faculty
Education
Graduate.
Enfermería
Educación Superior
Docente de Enfermería
Educación de postgrado en enfermería.
Enfermería
Educación Superior
Docente de Enfermería
Educación de postgrado en enfermería.
Enfermagem
Educação Superior
Docente de Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem.
Enfermagem
Educação Superior
Docente de Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem.
topic Nursing
Education Higher
Faculty
Education
Graduate.
Nursing
Education Higher
Faculty
Education
Graduate.
Enfermería
Educación Superior
Docente de Enfermería
Educación de postgrado en enfermería.
Enfermería
Educación Superior
Docente de Enfermería
Educación de postgrado en enfermería.
Enfermagem
Educação Superior
Docente de Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem.
Enfermagem
Educação Superior
Docente de Enfermagem
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem.
description Nowadays, training of university teachers is the focus of attention. This paper describes the experience of three post-graduate students from São Paulo University, whom participated in the Teaching Improvement Program, through the course " Nursing Principles and Practices of Community Health", offered to undergraduate nursing students, in the I semester of 2007. The methodology addressed the strategies used for planning, development and evaluation of the course. The results and discussions of this process are presented, in order to reflect on the scope of that program relating to teaching. The PAE experience is in a privileged space for improvement of student post-graduate and to reflect about teaching-learning process. Meanwhile, it was an insufficient space for pedagogical training, as it was the only space to meet this need in university. Descriptors: Nursing; Education Higher; Faculty, Nursing; Education, Nursing, Graduate.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164
10.5216/ree.v12i2.5164
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164
identifier_str_mv 10.5216/ree.v12i2.5164
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164/6946
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 12 No. 2 (2010); 392-6
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 12 n. 2 (2010); 392-6
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049165281230848