Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164 |
Resumo: | Nowadays, training of university teachers is the focus of attention. This paper describes the experience of three post-graduate students from São Paulo University, whom participated in the Teaching Improvement Program, through the course " Nursing Principles and Practices of Community Health", offered to undergraduate nursing students, in the I semester of 2007. The methodology addressed the strategies used for planning, development and evaluation of the course. The results and discussions of this process are presented, in order to reflect on the scope of that program relating to teaching. The PAE experience is in a privileged space for improvement of student post-graduate and to reflect about teaching-learning process. Meanwhile, it was an insufficient space for pedagogical training, as it was the only space to meet this need in university. Descriptors: Nursing; Education Higher; Faculty, Nursing; Education, Nursing, Graduate. |
id |
UFG-13_3aba8470d8d8156d96dfea4b294f3957 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/5164 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience reportPreparación para la docencia en posgrado en enfermería: potencialidades y límitesPreparação para a docência em pós-graduação em enfermagem: potencialidades e limitesNursingEducation HigherFacultyEducationGraduate.NursingEducation HigherFacultyEducationGraduate.EnfermeríaEducación SuperiorDocente de EnfermeríaEducación de postgrado en enfermería.EnfermeríaEducación SuperiorDocente de EnfermeríaEducación de postgrado en enfermería.EnfermagemEducação SuperiorDocente de EnfermagemEducação de Pós-Graduação em Enfermagem.EnfermagemEducação SuperiorDocente de EnfermagemEducação de Pós-Graduação em Enfermagem. Nowadays, training of university teachers is the focus of attention. This paper describes the experience of three post-graduate students from São Paulo University, whom participated in the Teaching Improvement Program, through the course " Nursing Principles and Practices of Community Health", offered to undergraduate nursing students, in the I semester of 2007. The methodology addressed the strategies used for planning, development and evaluation of the course. The results and discussions of this process are presented, in order to reflect on the scope of that program relating to teaching. The PAE experience is in a privileged space for improvement of student post-graduate and to reflect about teaching-learning process. Meanwhile, it was an insufficient space for pedagogical training, as it was the only space to meet this need in university. Descriptors: Nursing; Education Higher; Faculty, Nursing; Education, Nursing, Graduate. La formación profesional de los docentes universitarios es actualmente el centro de atención. Este estudio relata la experiencia de tres alumnas de posgrado de la Universidad de Sao Paulo que participaron del Programa de Perfeccionamiento en Enseñanza, por medio del curso "Fundamentos y Prácticas de Enfermería en Salud Colectiva", ofrecido para alumnas de graduación en enfermería, en el I semestre del 2007. En la metodología se discurrió sobre estrategias utilizadas para planificar, desarrollar y evaluar el curso. Se presentan los resultados y discusiones de ese proceso, con el interés de reflexionar sobre el alcance del Programa, referente a aprender a enseñar. Se considera que la experiencia en el Programa se constituye como un espacio privilegiado para el perfeccionamiento en enseñanza del alumno de posgrado y para reflexionar sobre el proceso enseñanza-aprendizaje. Entretanto, fue un espacio insuficiente, pues es el único espacio para atender a esta necesidad en la universidad. Descriptores: Enfermería; Educación Superior; Docente de Enfermería; Educación de postgrado en enfermería.A formação profissional de docentes universitários constitui o centro de atenção na atualidade. O presente trabalho relata a experiência de três alunas de pós-graduação da Universidade de São Paulo, que participaram do Programa de Aperfeiçoamento em Ensino, por meio da disciplina “Fundamentos e Práticas de Enfermagem em Saúde Coletiva”. Essa disciplina foi oferecida para alunas de Enfermagem, no I semestre de 2007. Na metodologia discorreu-se sobre estratégias utilizadas, junto aos discentes e docentes, para o planejamento, desenvolvimento e avaliação da disciplina. Apresentaram-se os resultados e discussões desse processo, no intuito de refletir sobre o alcance do Programa no que diz respeito a aprender a ensinar. Considerou-se que a experiência constitui-se em um espaço privilegiado de aprimoramento em ensino do aluno de pós-graduação e de reflexão sobre o processo ensino-aprendizagem. Entretanto, foi um espaço insuficiente, pois foi o único espaço para atender dita finalidade na universidade. Descritores: Enfermagem; Educação Superior; Docente de Enfermagem; Educação de Pós-Graduação em Enfermagem.Faculdade de Enfermagem da UFG2010-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/516410.5216/ree.v12i2.5164Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 12 No. 2 (2010); 392-6Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 12 n. 2 (2010); 392-61518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164/6946De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica CeciliaAlmeida, Alva Helena deToledo, Melina MafraMaeda, Sayuri Tanakainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:33:18Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/5164Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:33:18Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report Preparación para la docencia en posgrado en enfermería: potencialidades y límites Preparação para a docência em pós-graduação em enfermagem: potencialidades e limites |
title |
Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report |
spellingShingle |
Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica Cecilia Nursing Education Higher Faculty Education Graduate. Nursing Education Higher Faculty Education Graduate. Enfermería Educación Superior Docente de Enfermería Educación de postgrado en enfermería. Enfermería Educación Superior Docente de Enfermería Educación de postgrado en enfermería. Enfermagem Educação Superior Docente de Enfermagem Educação de Pós-Graduação em Enfermagem. Enfermagem Educação Superior Docente de Enfermagem Educação de Pós-Graduação em Enfermagem. |
title_short |
Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report |
title_full |
Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report |
title_fullStr |
Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report |
title_full_unstemmed |
Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report |
title_sort |
Improvement Teaching Program as a space for reflection on the pedagogical training of nurses: experience report |
author |
De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica Cecilia |
author_facet |
De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica Cecilia Almeida, Alva Helena de Toledo, Melina Mafra Maeda, Sayuri Tanaka |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Alva Helena de Toledo, Melina Mafra Maeda, Sayuri Tanaka |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De-la-Torre-Ugarte-Guanilo, Mónica Cecilia Almeida, Alva Helena de Toledo, Melina Mafra Maeda, Sayuri Tanaka |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Education Higher Faculty Education Graduate. Nursing Education Higher Faculty Education Graduate. Enfermería Educación Superior Docente de Enfermería Educación de postgrado en enfermería. Enfermería Educación Superior Docente de Enfermería Educación de postgrado en enfermería. Enfermagem Educação Superior Docente de Enfermagem Educação de Pós-Graduação em Enfermagem. Enfermagem Educação Superior Docente de Enfermagem Educação de Pós-Graduação em Enfermagem. |
topic |
Nursing Education Higher Faculty Education Graduate. Nursing Education Higher Faculty Education Graduate. Enfermería Educación Superior Docente de Enfermería Educación de postgrado en enfermería. Enfermería Educación Superior Docente de Enfermería Educación de postgrado en enfermería. Enfermagem Educação Superior Docente de Enfermagem Educação de Pós-Graduação em Enfermagem. Enfermagem Educação Superior Docente de Enfermagem Educação de Pós-Graduação em Enfermagem. |
description |
Nowadays, training of university teachers is the focus of attention. This paper describes the experience of three post-graduate students from São Paulo University, whom participated in the Teaching Improvement Program, through the course " Nursing Principles and Practices of Community Health", offered to undergraduate nursing students, in the I semester of 2007. The methodology addressed the strategies used for planning, development and evaluation of the course. The results and discussions of this process are presented, in order to reflect on the scope of that program relating to teaching. The PAE experience is in a privileged space for improvement of student post-graduate and to reflect about teaching-learning process. Meanwhile, it was an insufficient space for pedagogical training, as it was the only space to meet this need in university. Descriptors: Nursing; Education Higher; Faculty, Nursing; Education, Nursing, Graduate. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164 10.5216/ree.v12i2.5164 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v12i2.5164 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5164/6946 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 12 No. 2 (2010); 392-6 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 12 n. 2 (2010); 392-6 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049165281230848 |