Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605 |
Resumo: | It is noticeable the greater focus on scientific production in Graduate courses compared to the attention given to the preparation for teaching practices. This is a relevant issue considering the importance of having Masters and Doctors also prepared to form professionals in their area. This article discusses some aspects of the preparation of Graduate level students enrolled in the Teaching Improvement Program (Programa de Aperfeiçoamento de Ensino, PAE), which the University of São Paulo offers. It also describes the experience of students who participate in the program, emphasizing its contribution to the development of competences for college teaching in Nursing. |
id |
USP-24_181432243861df6c843660a107a1d4b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41605 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teachingReflexiones sobre la preparación para la docencia en el postgrado en enfermaríaReflexões sobre o preparo para a docência na pós-graduação em enfermagemEducação de pós-graduação em EnfermagemPrática do docente de enfermagemPesquisa em educação de enfermagemEducación de postgrado en enfermeríaPráctica de docente de enfermeríaInvestigación en educación de enfermeríaEducationnursing graduateNursing faculty practiceNursing education researchIt is noticeable the greater focus on scientific production in Graduate courses compared to the attention given to the preparation for teaching practices. This is a relevant issue considering the importance of having Masters and Doctors also prepared to form professionals in their area. This article discusses some aspects of the preparation of Graduate level students enrolled in the Teaching Improvement Program (Programa de Aperfeiçoamento de Ensino, PAE), which the University of São Paulo offers. It also describes the experience of students who participate in the program, emphasizing its contribution to the development of competences for college teaching in Nursing.Es evidente en los cursos de postgrado stricto sensu el enfoque principal en la formación para la investigación científica y la menor atención prestada en la preparación para la docencia. Se trata de una cuestión relevante, teniendo en vista la importancia de la capacitación de maestros y doctores, también, para la formación de profesionales de su área. El presente texto aborda aspectos de la preparación de postgraduados en enfermería para la docencia, por medio del Programa de Perfeccionamiento de Enseñanza (PAE) ofrecido por la Universidad de Sao Paulo. Relata, aun, la experiencia de alumnas que participaron de ese Programa, evidenciando su contribución en el desarrollo de competencias para el ejercicio de la docencia universitaria en enfermería.É evidente nos cursos de pós-graduação stricto sensu o enfoque principal na formação para a pesquisa científica e a menor atenção ao preparo para a docência. Trata-se de uma questão relevante, tendo em vista a importância da capacitação de mestres e doutores também para a formação de profissionais da sua área. O presente texto aborda aspectos do preparo de pós-graduandos em enfermagem para a docência, por meio do Programa de Aperfeiçoamento de En-sino (PAE), oferecido pela Universidade de São Paulo. Relata, ainda, a experiência de alunas que participaram desse Programa, evidenciando a sua contribuição no desenvolvimento de competências para o exercício da docência universitária em enfermagem.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2007-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4160510.1590/S0080-62342007000100022Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 1 (2007); 161-164Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 1 (2007); 161-164Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 1 (2007); 161-1641980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605/45208http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPimentel, VeraMota, Dálete Delalibera Corrêa de FariaKimura, Miako2012-09-03T17:22:25Zoai:revistas.usp.br:article/41605Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:22:25Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching Reflexiones sobre la preparación para la docencia en el postgrado en enfermaría Reflexões sobre o preparo para a docência na pós-graduação em enfermagem |
title |
Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching |
spellingShingle |
Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching Pimentel, Vera Educação de pós-graduação em Enfermagem Prática do docente de enfermagem Pesquisa em educação de enfermagem Educación de postgrado en enfermería Práctica de docente de enfermería Investigación en educación de enfermería Education nursing graduate Nursing faculty practice Nursing education research |
title_short |
Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching |
title_full |
Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching |
title_fullStr |
Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching |
title_full_unstemmed |
Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching |
title_sort |
Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching |
author |
Pimentel, Vera |
author_facet |
Pimentel, Vera Mota, Dálete Delalibera Corrêa de Faria Kimura, Miako |
author_role |
author |
author2 |
Mota, Dálete Delalibera Corrêa de Faria Kimura, Miako |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pimentel, Vera Mota, Dálete Delalibera Corrêa de Faria Kimura, Miako |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de pós-graduação em Enfermagem Prática do docente de enfermagem Pesquisa em educação de enfermagem Educación de postgrado en enfermería Práctica de docente de enfermería Investigación en educación de enfermería Education nursing graduate Nursing faculty practice Nursing education research |
topic |
Educação de pós-graduação em Enfermagem Prática do docente de enfermagem Pesquisa em educação de enfermagem Educación de postgrado en enfermería Práctica de docente de enfermería Investigación en educación de enfermería Education nursing graduate Nursing faculty practice Nursing education research |
description |
It is noticeable the greater focus on scientific production in Graduate courses compared to the attention given to the preparation for teaching practices. This is a relevant issue considering the importance of having Masters and Doctors also prepared to form professionals in their area. This article discusses some aspects of the preparation of Graduate level students enrolled in the Teaching Improvement Program (Programa de Aperfeiçoamento de Ensino, PAE), which the University of São Paulo offers. It also describes the experience of students who participate in the program, emphasizing its contribution to the development of competences for college teaching in Nursing. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605 10.1590/S0080-62342007000100022 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342007000100022 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605/45208 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 1 (2007); 161-164 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 1 (2007); 161-164 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 1 (2007); 161-164 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221733426298880 |