Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimentel, Vera
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Mota, Dálete Delalibera Corrêa de Faria, Kimura, Miako
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605
Resumo: It is noticeable the greater focus on scientific production in Graduate courses compared to the attention given to the preparation for teaching practices. This is a relevant issue considering the importance of having Masters and Doctors also prepared to form professionals in their area. This article discusses some aspects of the preparation of Graduate level students enrolled in the Teaching Improvement Program (Programa de Aperfeiçoamento de Ensino, PAE), which the University of São Paulo offers. It also describes the experience of students who participate in the program, emphasizing its contribution to the development of competences for college teaching in Nursing.
id USP-24_181432243861df6c843660a107a1d4b3
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41605
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teachingReflexiones sobre la preparación para la docencia en el postgrado en enfermaríaReflexões sobre o preparo para a docência na pós-graduação em enfermagemEducação de pós-graduação em EnfermagemPrática do docente de enfermagemPesquisa em educação de enfermagemEducación de postgrado en enfermeríaPráctica de docente de enfermeríaInvestigación en educación de enfermeríaEducationnursing graduateNursing faculty practiceNursing education researchIt is noticeable the greater focus on scientific production in Graduate courses compared to the attention given to the preparation for teaching practices. This is a relevant issue considering the importance of having Masters and Doctors also prepared to form professionals in their area. This article discusses some aspects of the preparation of Graduate level students enrolled in the Teaching Improvement Program (Programa de Aperfeiçoamento de Ensino, PAE), which the University of São Paulo offers. It also describes the experience of students who participate in the program, emphasizing its contribution to the development of competences for college teaching in Nursing.Es evidente en los cursos de postgrado stricto sensu el enfoque principal en la formación para la investigación científica y la menor atención prestada en la preparación para la docencia. Se trata de una cuestión relevante, teniendo en vista la importancia de la capacitación de maestros y doctores, también, para la formación de profesionales de su área. El presente texto aborda aspectos de la preparación de postgraduados en enfermería para la docencia, por medio del Programa de Perfeccionamiento de Enseñanza (PAE) ofrecido por la Universidad de Sao Paulo. Relata, aun, la experiencia de alumnas que participaron de ese Programa, evidenciando su contribución en el desarrollo de competencias para el ejercicio de la docencia universitaria en enfermería.É evidente nos cursos de pós-graduação stricto sensu o enfoque principal na formação para a pesquisa científica e a menor atenção ao preparo para a docência. Trata-se de uma questão relevante, tendo em vista a importância da capacitação de mestres e doutores também para a formação de profissionais da sua área. O presente texto aborda aspectos do preparo de pós-graduandos em enfermagem para a docência, por meio do Programa de Aperfeiçoamento de En-sino (PAE), oferecido pela Universidade de São Paulo. Relata, ainda, a experiência de alunas que participaram desse Programa, evidenciando a sua contribuição no desenvolvimento de competências para o exercício da docência universitária em enfermagem.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2007-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4160510.1590/S0080-62342007000100022Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 1 (2007); 161-164Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 1 (2007); 161-164Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 1 (2007); 161-1641980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605/45208http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPimentel, VeraMota, Dálete Delalibera Corrêa de FariaKimura, Miako2012-09-03T17:22:25Zoai:revistas.usp.br:article/41605Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:22:25Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching
Reflexiones sobre la preparación para la docencia en el postgrado en enfermaría
Reflexões sobre o preparo para a docência na pós-graduação em enfermagem
title Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching
spellingShingle Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching
Pimentel, Vera
Educação de pós-graduação em Enfermagem
Prática do docente de enfermagem
Pesquisa em educação de enfermagem
Educación de postgrado en enfermería
Práctica de docente de enfermería
Investigación en educación de enfermería
Education
nursing graduate
Nursing faculty practice
Nursing education research
title_short Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching
title_full Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching
title_fullStr Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching
title_full_unstemmed Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching
title_sort Thoughts on the preparation of nursing graduate students for undergraduate teaching
author Pimentel, Vera
author_facet Pimentel, Vera
Mota, Dálete Delalibera Corrêa de Faria
Kimura, Miako
author_role author
author2 Mota, Dálete Delalibera Corrêa de Faria
Kimura, Miako
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pimentel, Vera
Mota, Dálete Delalibera Corrêa de Faria
Kimura, Miako
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de pós-graduação em Enfermagem
Prática do docente de enfermagem
Pesquisa em educação de enfermagem
Educación de postgrado en enfermería
Práctica de docente de enfermería
Investigación en educación de enfermería
Education
nursing graduate
Nursing faculty practice
Nursing education research
topic Educação de pós-graduação em Enfermagem
Prática do docente de enfermagem
Pesquisa em educação de enfermagem
Educación de postgrado en enfermería
Práctica de docente de enfermería
Investigación en educación de enfermería
Education
nursing graduate
Nursing faculty practice
Nursing education research
description It is noticeable the greater focus on scientific production in Graduate courses compared to the attention given to the preparation for teaching practices. This is a relevant issue considering the importance of having Masters and Doctors also prepared to form professionals in their area. This article discusses some aspects of the preparation of Graduate level students enrolled in the Teaching Improvement Program (Programa de Aperfeiçoamento de Ensino, PAE), which the University of São Paulo offers. It also describes the experience of students who participate in the program, emphasizing its contribution to the development of competences for college teaching in Nursing.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605
10.1590/S0080-62342007000100022
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342007000100022
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41605/45208
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 n. 1 (2007); 161-164
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 No. 1 (2007); 161-164
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 Núm. 1 (2007); 161-164
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221733426298880