The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623 |
Resumo: | Aim: to describe the experience of preschool teachers in the process of inclusion of children with special healthcare needs. Method: qualitative research developed from a focal group with ten teachers from a nursery school in a municipality of Rio Grande do Sul - Brazil. The data were submitted to thematic content analysis. Results: the results pointed out that these teachers are not prepared in their training education to act with these children. Also, the social and health services support network for the professionals and to the school is fragile or nonexistent. Conclusion: the experience of teachers of early childhood education with these children is permeated by challenges such as weaknesses in their professional formation and the interaction with the family and with the health services. |
id |
UFSM-12_8ff7dfcd98d3a62aa385645aa8717b1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25623 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
The inclusion process of children with special healthcare needs in preschoolEl proceso de inclusión de niños con necesidades especiales de salud en la educación infantilO processo de inclusão de crianças com necessidades especiais de saúde na educação infantilChild healthChronic diseaseMainstreaming (education)Pediatric nursingSalud del niñoEnfermedad crónicaInclusión educacionalEnfermería pediátrica.Saúde da criançaDoença crônicaInclusão educacionalEnfermagem pediátricaInclusão EducacionalAim: to describe the experience of preschool teachers in the process of inclusion of children with special healthcare needs. Method: qualitative research developed from a focal group with ten teachers from a nursery school in a municipality of Rio Grande do Sul - Brazil. The data were submitted to thematic content analysis. Results: the results pointed out that these teachers are not prepared in their training education to act with these children. Also, the social and health services support network for the professionals and to the school is fragile or nonexistent. Conclusion: the experience of teachers of early childhood education with these children is permeated by challenges such as weaknesses in their professional formation and the interaction with the family and with the health services. Objetivo: describir la experiencia de los profesores de educación infantil en el proceso de inclusión de niños con necesidades especiales de salud. Método: investigación cualitativa, desarrollada a partir de grupos focales, con diez profesores en una guardería infantil, en una ciudad en Rio Grande do Sul/Brasil. Los datos fueron sometidos a análisis de contenido temático. Resultados: los resultados evidenciaron que los profesores no tienen formación específica para trabajar con estos niños. Y, sin embargo, la red de apoyo a la escuela, específicamente, los servicios sociales y profesionales de la salud, son frágiles o inexistentes. Conclusión: la vivencia de los profesores de la educación infantil con estos niños ocurre basada en diversos desafíos que están relacionados a fragilidades en su formación, a la interacción con la familia de los niños y con los servicios de salud.Objetivo: descrever a vivência de professores da educação infantil no processo de inclusão de crianças com necessidades especiais de saúde. Método: pesquisa qualitativa desenvolvida a partir de grupo focal com dez professores de uma escola de educação infantil de um município do Rio Grande do Sul - Brasil. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo temática. Resultados: os resultados apontaram que os professores não são preparados na sua formação para atuarem com estas crianças. E, ainda, que a rede de apoio de serviços sociais e de saúde aos profissionais e à escola é frágil ou inexistente. Conclusão: a vivência dos professores da educação infantil com as crianças com necessidades especiais de saúde acontece permeada por desafios que perpassam fragilidades em sua formação e a interação com a família dessas crianças e com os serviços de saúde.Universidade Federal de Santa Maria2017-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2562310.5902/2179769225623Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 3 (2017); 374 - 3872179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Aline TatschDonaduzzi, Daiany Saldanha da SilveiraSantos, Raíssa Passos dosKegler, Jaquiele JaciaraSilva, Júlia Heinz daNeves, Eliane Tatsch2021-04-20T13:09:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25623Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:09:50Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool El proceso de inclusión de niños con necesidades especiales de salud en la educación infantil O processo de inclusão de crianças com necessidades especiais de saúde na educação infantil |
title |
The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool |
spellingShingle |
The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool Neves, Aline Tatsch Child health Chronic disease Mainstreaming (education) Pediatric nursing Salud del niño Enfermedad crónica Inclusión educacional Enfermería pediátrica. Saúde da criança Doença crônica Inclusão educacional Enfermagem pediátrica Inclusão Educacional |
title_short |
The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool |
title_full |
The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool |
title_fullStr |
The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool |
title_full_unstemmed |
The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool |
title_sort |
The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool |
author |
Neves, Aline Tatsch |
author_facet |
Neves, Aline Tatsch Donaduzzi, Daiany Saldanha da Silveira Santos, Raíssa Passos dos Kegler, Jaquiele Jaciara Silva, Júlia Heinz da Neves, Eliane Tatsch |
author_role |
author |
author2 |
Donaduzzi, Daiany Saldanha da Silveira Santos, Raíssa Passos dos Kegler, Jaquiele Jaciara Silva, Júlia Heinz da Neves, Eliane Tatsch |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Aline Tatsch Donaduzzi, Daiany Saldanha da Silveira Santos, Raíssa Passos dos Kegler, Jaquiele Jaciara Silva, Júlia Heinz da Neves, Eliane Tatsch |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child health Chronic disease Mainstreaming (education) Pediatric nursing Salud del niño Enfermedad crónica Inclusión educacional Enfermería pediátrica. Saúde da criança Doença crônica Inclusão educacional Enfermagem pediátrica Inclusão Educacional |
topic |
Child health Chronic disease Mainstreaming (education) Pediatric nursing Salud del niño Enfermedad crónica Inclusión educacional Enfermería pediátrica. Saúde da criança Doença crônica Inclusão educacional Enfermagem pediátrica Inclusão Educacional |
description |
Aim: to describe the experience of preschool teachers in the process of inclusion of children with special healthcare needs. Method: qualitative research developed from a focal group with ten teachers from a nursery school in a municipality of Rio Grande do Sul - Brazil. The data were submitted to thematic content analysis. Results: the results pointed out that these teachers are not prepared in their training education to act with these children. Also, the social and health services support network for the professionals and to the school is fragile or nonexistent. Conclusion: the experience of teachers of early childhood education with these children is permeated by challenges such as weaknesses in their professional formation and the interaction with the family and with the health services. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623 10.5902/2179769225623 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769225623 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 3 (2017); 374 - 387 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944040549974016 |