The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Aline Tatsch
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Donaduzzi, Daiany Saldanha da Silveira, Santos, Raíssa Passos dos, Kegler, Jaquiele Jaciara, Silva, Júlia Heinz da, Neves, Eliane Tatsch
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623
Resumo: Aim: to describe the experience of preschool teachers in the process of inclusion of children with special healthcare needs. Method: qualitative research developed from a focal group with ten teachers from a nursery school in a municipality of Rio Grande do Sul - Brazil. The data were submitted to thematic content analysis. Results: the results pointed out that these teachers are not prepared in their training education to act with these children. Also, the social and health services support network for the professionals and to the school is fragile or nonexistent. Conclusion: the experience of teachers of early childhood education with these children is permeated by challenges such as weaknesses in their professional formation and the interaction with the family and with the health services. 
id UFSM-12_8ff7dfcd98d3a62aa385645aa8717b1b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25623
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling The inclusion process of children with special healthcare needs in preschoolEl proceso de inclusión de niños con necesidades especiales de salud en la educación infantilO processo de inclusão de crianças com necessidades especiais de saúde na educação infantilChild healthChronic diseaseMainstreaming (education)Pediatric nursingSalud del niñoEnfermedad crónicaInclusión educacionalEnfermería pediátrica.Saúde da criançaDoença crônicaInclusão educacionalEnfermagem pediátricaInclusão EducacionalAim: to describe the experience of preschool teachers in the process of inclusion of children with special healthcare needs. Method: qualitative research developed from a focal group with ten teachers from a nursery school in a municipality of Rio Grande do Sul - Brazil. The data were submitted to thematic content analysis. Results: the results pointed out that these teachers are not prepared in their training education to act with these children. Also, the social and health services support network for the professionals and to the school is fragile or nonexistent. Conclusion: the experience of teachers of early childhood education with these children is permeated by challenges such as weaknesses in their professional formation and the interaction with the family and with the health services. Objetivo: describir la experiencia de los profesores de educación infantil en el proceso de inclusión de niños con necesidades especiales de salud. Método: investigación cualitativa, desarrollada a partir de grupos focales, con diez profesores en una guardería infantil, en una ciudad en Rio Grande do Sul/Brasil. Los datos fueron sometidos a análisis de contenido temático. Resultados: los resultados evidenciaron que los profesores no tienen formación específica para trabajar con estos niños. Y, sin embargo, la red de apoyo a la escuela, específicamente, los servicios sociales y profesionales de la salud, son frágiles o inexistentes. Conclusión: la vivencia de los profesores de la educación infantil con estos niños ocurre basada en diversos desafíos que están relacionados a fragilidades en su formación, a la interacción con la familia de los niños y con los servicios de salud.Objetivo: descrever a vivência de professores da educação infantil no processo de inclusão de crianças com necessidades especiais de saúde. Método: pesquisa qualitativa desenvolvida a partir de grupo focal com dez professores de uma escola de educação infantil de um município do Rio Grande do Sul - Brasil. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo temática. Resultados: os resultados apontaram que os professores não são preparados na sua formação para atuarem com estas crianças. E, ainda, que a rede de apoio de serviços sociais e de saúde aos profissionais e à escola é frágil ou inexistente. Conclusão: a vivência dos professores da educação infantil com as crianças com necessidades especiais de saúde acontece permeada por desafios que perpassam fragilidades em sua formação e a interação com a família dessas crianças e com os serviços de saúde.Universidade Federal de Santa Maria2017-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2562310.5902/2179769225623Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 3 (2017); 374 - 3872179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Aline TatschDonaduzzi, Daiany Saldanha da SilveiraSantos, Raíssa Passos dosKegler, Jaquiele JaciaraSilva, Júlia Heinz daNeves, Eliane Tatsch2021-04-20T13:09:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25623Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:09:50Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool
El proceso de inclusión de niños con necesidades especiales de salud en la educación infantil
O processo de inclusão de crianças com necessidades especiais de saúde na educação infantil
title The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool
spellingShingle The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool
Neves, Aline Tatsch
Child health
Chronic disease
Mainstreaming (education)
Pediatric nursing
Salud del niño
Enfermedad crónica
Inclusión educacional
Enfermería pediátrica.
Saúde da criança
Doença crônica
Inclusão educacional
Enfermagem pediátrica
Inclusão Educacional
title_short The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool
title_full The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool
title_fullStr The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool
title_full_unstemmed The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool
title_sort The inclusion process of children with special healthcare needs in preschool
author Neves, Aline Tatsch
author_facet Neves, Aline Tatsch
Donaduzzi, Daiany Saldanha da Silveira
Santos, Raíssa Passos dos
Kegler, Jaquiele Jaciara
Silva, Júlia Heinz da
Neves, Eliane Tatsch
author_role author
author2 Donaduzzi, Daiany Saldanha da Silveira
Santos, Raíssa Passos dos
Kegler, Jaquiele Jaciara
Silva, Júlia Heinz da
Neves, Eliane Tatsch
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Aline Tatsch
Donaduzzi, Daiany Saldanha da Silveira
Santos, Raíssa Passos dos
Kegler, Jaquiele Jaciara
Silva, Júlia Heinz da
Neves, Eliane Tatsch
dc.subject.por.fl_str_mv Child health
Chronic disease
Mainstreaming (education)
Pediatric nursing
Salud del niño
Enfermedad crónica
Inclusión educacional
Enfermería pediátrica.
Saúde da criança
Doença crônica
Inclusão educacional
Enfermagem pediátrica
Inclusão Educacional
topic Child health
Chronic disease
Mainstreaming (education)
Pediatric nursing
Salud del niño
Enfermedad crónica
Inclusión educacional
Enfermería pediátrica.
Saúde da criança
Doença crônica
Inclusão educacional
Enfermagem pediátrica
Inclusão Educacional
description Aim: to describe the experience of preschool teachers in the process of inclusion of children with special healthcare needs. Method: qualitative research developed from a focal group with ten teachers from a nursery school in a municipality of Rio Grande do Sul - Brazil. The data were submitted to thematic content analysis. Results: the results pointed out that these teachers are not prepared in their training education to act with these children. Also, the social and health services support network for the professionals and to the school is fragile or nonexistent. Conclusion: the experience of teachers of early childhood education with these children is permeated by challenges such as weaknesses in their professional formation and the interaction with the family and with the health services. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623
10.5902/2179769225623
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623
identifier_str_mv 10.5902/2179769225623
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25623/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 3 (2017); 374 - 387
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944040549974016