The social care network of a child with special health needs
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/17064 |
Resumo: | doi: 10.5216/ree.v15i2.17064 - http://dx.doi.org/10.5216/ree.v15i2.17064 ABSTRACT The objective of this qualitative study was to describe the social care network of a child with special health needs. The study participants were the child’s grandparents, randomly selected from a prior study’s database. The Sensitive Creative Method was developed by means of the Talking Map Creativity and Sensitivity Dynamics, and then submitted to Discourse Analysis, according to the French School. The results showed that the child’s relatives have a fragmented but solidary social network comprised of secondary-level and tertiary-level heath services; that the technology-dependent child is ignored by the Unified Health System, as they are invisible in the primary health care network. It is concluded that the child’s relatives find support on services that provide care to the child, and the familiar network is limited to the closest relatives. Nursing should promote the creation of networks and improve accessibility to health care for these children. Descriptors: Child Health; Pediatric Nursing; Chronic Disease; Child Care. |
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The social care network of a child with special health needsRed social de cuidados de un niño con necesidades especiales de saludA rede social de cuidados de uma criança com necessidade especial de saúdeChild HealthPediatric NursingChronic DiseaseChild CareChild HealthPediatric NursingChronic DiseaseChild CareSalud del NiñoEnfermería PediátricaEnfermedad CrónicaCuidado del NiñoSalud del NiñoEnfermería PediátricaEnfermedad CrónicaCuidado del NiñoSaúde da CriançaEnfermagem PediátricaDoença CrônicaCuidado da CriançaSaúde da CriançaEnfermagem PediátricaDoença CrônicaCuidado da Criançadoi: 10.5216/ree.v15i2.17064 - http://dx.doi.org/10.5216/ree.v15i2.17064 ABSTRACT The objective of this qualitative study was to describe the social care network of a child with special health needs. The study participants were the child’s grandparents, randomly selected from a prior study’s database. The Sensitive Creative Method was developed by means of the Talking Map Creativity and Sensitivity Dynamics, and then submitted to Discourse Analysis, according to the French School. The results showed that the child’s relatives have a fragmented but solidary social network comprised of secondary-level and tertiary-level heath services; that the technology-dependent child is ignored by the Unified Health System, as they are invisible in the primary health care network. It is concluded that the child’s relatives find support on services that provide care to the child, and the familiar network is limited to the closest relatives. Nursing should promote the creation of networks and improve accessibility to health care for these children. Descriptors: Child Health; Pediatric Nursing; Chronic Disease; Child Care.doi: 10.5216/ree.v15i2.17064 - http://dx.doi.org/10.5216/ree.v15i2.17064 RESUMEN Investigación cualitativa objetivando describir la red social de cuidados de un niño con necesidades especiales de salud. Participaron de la investigación los abuelos de un niño, sorteados del banco de datos de otra investigación. Se desarrolló el Método Creativo Sensible mediante la Dinámica de Creatividad y Sensibilidad Mapa Hablante, sometida luego a Análisis de Discurso según corriente francesa. Los resultados expresaron que los familiares del niño tienen una red social fragmentada y solitaria, constituida por servicios de salud secundarios y terciarios; que el niño dependiente de tecnologías es marginado del Sistema Único de Salud, permaneciendo invisible para la red primaria. Se concluye en que los familiares se apoyan en los servicios que prestan cuidados al niño, que la red familiar está restringida a los familiares más próximos. Se sugiere que la Enfermería posibilite la formación de redes sociales y el acceso a la atención de salud de dichos niños. Descriptores: Salud del Niño; Enfermería Pediátrica; Enfermedad Crónica; Cuidado del Niño.doi: 10.5216/ree.v15i2.17064 - http://dx.doi.org/10.5216/ree.v15i2.17064 RESUMO Pesquisa qualitativa que objetivou descrever a rede social de cuidados de uma criança com necessidade especial de saúde. Os participantes da pesquisa foram os avós de uma criança, sorteados a partir do banco de dados de uma pesquisa. O Método Criativo Sensível foi desenvolvido por meio da Dinâmica de Criatividade e Sensibilidade Mapa Falante posteriormente submetida à Análise de Discurso em sua corrente francesa. Os resultados apontaram que os familiares da criança possuem uma rede social fragmentada e solitária constituída por serviços de saúde de nível secundário e terciário; que a criança dependente de tecnologia é marginalizada no Sistema Único de Saúde, sendo invisíveis na rede primária. Conclui-se que os familiares da criança apoiam-se nos serviços que prestam cuidados a criança, que a rede familial está restrita aos familiares mais próximos. Sugere-se que a enfermagem possibilite a formação de redes e o acesso à assistência em saúde dessas crianças. Descritores: Saúde da Criança; Enfermagem Pediátrica; Doença Crônica; Cuidado da Criança.Faculdade de Enfermagem da UFG2013-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1706410.5216/ree.v15i2.17064Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 15 No. 2 (2013); 533-40Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 15 n. 2 (2013); 533-401518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/17064/14837Neves, Eliane TatschAndres, BárbaraSilveira, Andressa daArrué, Andrea Moreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:29:40Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/17064Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:29:40Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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