Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418 |
Resumo: | Aim: To know the perspective of master students of a postgraduate nursing program in nursing of southern Brazil about technical training in nursing. Methods: Qualitative study with exploratory-descriptive approach conducted through questionnaires and focus group, the data were collected in June 2011 and analyzed by the operative proposal of Minayo. Results: Emerged the categories: paths of secondary courses in nursing, profile and teacher training of secondary level courses and technical perspectives for professional training of middle level. We highlighted advances in the education of mid-level, attachment to the Unified Health System, as well as a need to revisit teacher training. Final Remarks: Despite significant advances recognized by the participants, it is still necessary to expand and promote the debate on the secondary level training in nursing to overcome the technical and social division, stimulate teacher education and develop curriculum guidelines |
id |
UFSM-12_ae97d9f78d269b7b7efe4f04446ed798 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17418 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Technical training in nursing: postgraduate student´s perspectiveFormación de nivel medio en enfermería: perspectivas en la visión de estudiantes de postgradoFormação de nível médio em enfermagem: perspectivas na visão de estudantes de pós-graduaçãoNursingTeachingUnified health systemStaff developmentEducationEnfermeríaEnseñanzaSistema único de saludDesarrollo de personalEducación en enfermeríaEnfermagemEnsinoSistema Único de SaúdeDesenvolvimento de pessoalEducação em enfermagemSistema único de saúdeDesenvolvimento de pessoalEducação em enfermagem.Aim: To know the perspective of master students of a postgraduate nursing program in nursing of southern Brazil about technical training in nursing. Methods: Qualitative study with exploratory-descriptive approach conducted through questionnaires and focus group, the data were collected in June 2011 and analyzed by the operative proposal of Minayo. Results: Emerged the categories: paths of secondary courses in nursing, profile and teacher training of secondary level courses and technical perspectives for professional training of middle level. We highlighted advances in the education of mid-level, attachment to the Unified Health System, as well as a need to revisit teacher training. Final Remarks: Despite significant advances recognized by the participants, it is still necessary to expand and promote the debate on the secondary level training in nursing to overcome the technical and social division, stimulate teacher education and develop curriculum guidelinesObjetivo: conocer la visión de estudiantes de un postgrado en enfermería en el sur de Brasil sobre la formación secundaria en enfermería. Métodos: Estudio cualitativo con orientación exploratorio-descriptivo desarrollado por grupos focales y cuestionarios. Los datos fueron recolectados en junio de 2011 y el proceso de análisis ocurrió por la propuesta de Minayo. Resultados: surgieron las categorías: caminos de los cursos secundarios en enfermería, el perfil y la formación de los profesores de los cursos técnicos y perspectivas técnicas para la formación profesional de grado medio. Se destacaron los avances en la educación de enfoque de nivel medio con el Sistema Único de Salud, así como la necesidad de revisar la formación del profesorado. Consideraciones finales: A pesar de los avances, es necesario ampliar y promover el debate sobre la formación de nivel secundario en enfermería para superar la división técnica y social del trabajo, promover la formación del profesorado y desarrollar directrices curriculares.http://dx.doi.org/10.5902/2179769217418Objetivo: Conhecer a visão de estudantes de mestrado de um programa de pósgraduação em enfermagem da Região Sul do Brasil acerca da formação de nível médio em enfermagem. Método: Estudo qualitativo com abordagem exploratório-descritiva, realizado através de questionário e grupo focal. Os dados foram coletados no mês de junho de 2011 e analisados por meio da proposta operativa de Minayo. Resultados: Surgiram as categorias: Caminhos dos cursos de nível médio em enfermagem; Perfil e formação de docentes dos cursos técnicos; e Perspectivas para formação profissional de nível médio. Destacaram-se avanços na educação de nível médio, aproximação com o Sistema Único de Saúde, assim como necessidade de revisitar a formação docente. Considerações Finais: Apesar de avanços reconhecidos pelos participantes, aponta-se que ainda é necessário ampliar e promover o debate sobre a formação de nível médio em enfermagem para superação da divisão técnica e social do trabalho de enfermagem, estímulo à formação docente e formulação de diretrizes curriculares.Universidade Federal de Santa Maria2015-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1741810.5902/2179769217418Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 395 - 4052179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418/pdfMenegaz, Jouhanna do CarmoKloh, DaianaMartini, Jussara GueReibnitz, Kenya SchmidtBackes, Vânia Marli SchubertZamprogna, Katheri Marisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17418Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:37Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective Formación de nivel medio en enfermería: perspectivas en la visión de estudiantes de postgrado Formação de nível médio em enfermagem: perspectivas na visão de estudantes de pós-graduação |
title |
Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective |
spellingShingle |
Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective Menegaz, Jouhanna do Carmo Nursing Teaching Unified health system Staff development Education Enfermería Enseñanza Sistema único de salud Desarrollo de personal Educación en enfermería Enfermagem Ensino Sistema Único de Saúde Desenvolvimento de pessoal Educação em enfermagem Sistema único de saúde Desenvolvimento de pessoal Educação em enfermagem. |
title_short |
Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective |
title_full |
Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective |
title_fullStr |
Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective |
title_full_unstemmed |
Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective |
title_sort |
Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective |
author |
Menegaz, Jouhanna do Carmo |
author_facet |
Menegaz, Jouhanna do Carmo Kloh, Daiana Martini, Jussara Gue Reibnitz, Kenya Schmidt Backes, Vânia Marli Schubert Zamprogna, Katheri Maris |
author_role |
author |
author2 |
Kloh, Daiana Martini, Jussara Gue Reibnitz, Kenya Schmidt Backes, Vânia Marli Schubert Zamprogna, Katheri Maris |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menegaz, Jouhanna do Carmo Kloh, Daiana Martini, Jussara Gue Reibnitz, Kenya Schmidt Backes, Vânia Marli Schubert Zamprogna, Katheri Maris |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Teaching Unified health system Staff development Education Enfermería Enseñanza Sistema único de salud Desarrollo de personal Educación en enfermería Enfermagem Ensino Sistema Único de Saúde Desenvolvimento de pessoal Educação em enfermagem Sistema único de saúde Desenvolvimento de pessoal Educação em enfermagem. |
topic |
Nursing Teaching Unified health system Staff development Education Enfermería Enseñanza Sistema único de salud Desarrollo de personal Educación en enfermería Enfermagem Ensino Sistema Único de Saúde Desenvolvimento de pessoal Educação em enfermagem Sistema único de saúde Desenvolvimento de pessoal Educação em enfermagem. |
description |
Aim: To know the perspective of master students of a postgraduate nursing program in nursing of southern Brazil about technical training in nursing. Methods: Qualitative study with exploratory-descriptive approach conducted through questionnaires and focus group, the data were collected in June 2011 and analyzed by the operative proposal of Minayo. Results: Emerged the categories: paths of secondary courses in nursing, profile and teacher training of secondary level courses and technical perspectives for professional training of middle level. We highlighted advances in the education of mid-level, attachment to the Unified Health System, as well as a need to revisit teacher training. Final Remarks: Despite significant advances recognized by the participants, it is still necessary to expand and promote the debate on the secondary level training in nursing to overcome the technical and social division, stimulate teacher education and develop curriculum guidelines |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418 10.5902/2179769217418 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769217418 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 395 - 405 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944042972184576 |