Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective

Bibliographic Details
Main Author: Menegaz, Jouhanna do Carmo
Publication Date: 2015
Other Authors: Kloh, Daiana, Martini, Jussara Gue, Reibnitz, Kenya Schmidt, Backes, Vânia Marli Schubert, Zamprogna, Katheri Maris
Format: Article
Language: por
Source: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Download full: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418
Summary: Aim: To know the perspective of master students of a postgraduate nursing program in nursing of southern Brazil about technical training in nursing. Methods: Qualitative study with exploratory-descriptive approach conducted through questionnaires and focus group, the data were collected in June 2011 and analyzed by the operative proposal of Minayo. Results: Emerged the categories: paths of secondary courses in nursing, profile and teacher training of secondary level courses and technical perspectives for professional training of middle level. We highlighted advances in the education of mid-level, attachment to the Unified Health System, as well as a need to revisit teacher training. Final Remarks: Despite significant advances recognized by the participants, it is still necessary to expand and promote the debate on the secondary level training in nursing to overcome the technical and social division, stimulate teacher education and develop curriculum guidelines
id UFSM-12_ae97d9f78d269b7b7efe4f04446ed798
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17418
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Technical training in nursing: postgraduate student´s perspectiveFormación de nivel medio en enfermería: perspectivas en la visión de estudiantes de postgradoFormação de nível médio em enfermagem: perspectivas na visão de estudantes de pós-graduaçãoNursingTeachingUnified health systemStaff developmentEducationEnfermeríaEnseñanzaSistema único de saludDesarrollo de personalEducación en enfermeríaEnfermagemEnsinoSistema Único de SaúdeDesenvolvimento de pessoalEducação em enfermagemSistema único de saúdeDesenvolvimento de pessoalEducação em enfermagem.Aim: To know the perspective of master students of a postgraduate nursing program in nursing of southern Brazil about technical training in nursing. Methods: Qualitative study with exploratory-descriptive approach conducted through questionnaires and focus group, the data were collected in June 2011 and analyzed by the operative proposal of Minayo. Results: Emerged the categories: paths of secondary courses in nursing, profile and teacher training of secondary level courses and technical perspectives for professional training of middle level. We highlighted advances in the education of mid-level, attachment to the Unified Health System, as well as a need to revisit teacher training. Final Remarks: Despite significant advances recognized by the participants, it is still necessary to expand and promote the debate on the secondary level training in nursing to overcome the technical and social division, stimulate teacher education and develop curriculum guidelinesObjetivo: conocer la visión de estudiantes de un postgrado en enfermería en el sur de Brasil sobre la formación secundaria en enfermería. Métodos: Estudio cualitativo con orientación exploratorio-descriptivo desarrollado por grupos focales y cuestionarios. Los datos fueron recolectados en junio de 2011 y el proceso de análisis ocurrió por la propuesta de Minayo. Resultados: surgieron las categorías: caminos de los cursos secundarios en enfermería, el perfil y la formación de los profesores de los cursos técnicos y perspectivas técnicas para la formación profesional de grado medio. Se destacaron los avances en la educación de enfoque de nivel medio con el Sistema Único de Salud, así como la necesidad de revisar la formación del profesorado. Consideraciones finales: A pesar de los avances, es necesario ampliar y promover el debate sobre la formación de nivel secundario en enfermería para superar la división técnica y social del trabajo, promover la formación del profesorado y desarrollar directrices curriculares.http://dx.doi.org/10.5902/2179769217418Objetivo: Conhecer a visão de estudantes de mestrado de um programa de pósgraduação em enfermagem da Região Sul do Brasil acerca da formação de nível médio em enfermagem. Método: Estudo qualitativo com abordagem exploratório-descritiva, realizado através de questionário e grupo focal. Os dados foram coletados no mês de junho de 2011 e analisados por meio da proposta operativa de Minayo. Resultados: Surgiram as categorias: Caminhos dos cursos de nível médio em enfermagem; Perfil e formação de docentes dos cursos técnicos; e Perspectivas para formação profissional de nível médio. Destacaram-se avanços na educação de nível médio, aproximação com o Sistema Único de Saúde, assim como necessidade de revisitar a formação docente. Considerações Finais: Apesar de avanços reconhecidos pelos participantes, aponta-se que ainda é necessário ampliar e promover o debate sobre a formação de nível médio em enfermagem para superação da divisão técnica e social do trabalho de enfermagem, estímulo à formação docente e formulação de diretrizes curriculares.Universidade Federal de Santa Maria2015-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1741810.5902/2179769217418Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 395 - 4052179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418/pdfMenegaz, Jouhanna do CarmoKloh, DaianaMartini, Jussara GueReibnitz, Kenya SchmidtBackes, Vânia Marli SchubertZamprogna, Katheri Marisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17418Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:37Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective
Formación de nivel medio en enfermería: perspectivas en la visión de estudiantes de postgrado
Formação de nível médio em enfermagem: perspectivas na visão de estudantes de pós-graduação
title Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective
spellingShingle Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective
Menegaz, Jouhanna do Carmo
Nursing
Teaching
Unified health system
Staff development
Education
Enfermería
Enseñanza
Sistema único de salud
Desarrollo de personal
Educación en enfermería
Enfermagem
Ensino
Sistema Único de Saúde
Desenvolvimento de pessoal
Educação em enfermagem
Sistema único de saúde
Desenvolvimento de pessoal
Educação em enfermagem.
title_short Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective
title_full Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective
title_fullStr Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective
title_full_unstemmed Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective
title_sort Technical training in nursing: postgraduate student´s perspective
author Menegaz, Jouhanna do Carmo
author_facet Menegaz, Jouhanna do Carmo
Kloh, Daiana
Martini, Jussara Gue
Reibnitz, Kenya Schmidt
Backes, Vânia Marli Schubert
Zamprogna, Katheri Maris
author_role author
author2 Kloh, Daiana
Martini, Jussara Gue
Reibnitz, Kenya Schmidt
Backes, Vânia Marli Schubert
Zamprogna, Katheri Maris
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menegaz, Jouhanna do Carmo
Kloh, Daiana
Martini, Jussara Gue
Reibnitz, Kenya Schmidt
Backes, Vânia Marli Schubert
Zamprogna, Katheri Maris
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Teaching
Unified health system
Staff development
Education
Enfermería
Enseñanza
Sistema único de salud
Desarrollo de personal
Educación en enfermería
Enfermagem
Ensino
Sistema Único de Saúde
Desenvolvimento de pessoal
Educação em enfermagem
Sistema único de saúde
Desenvolvimento de pessoal
Educação em enfermagem.
topic Nursing
Teaching
Unified health system
Staff development
Education
Enfermería
Enseñanza
Sistema único de salud
Desarrollo de personal
Educación en enfermería
Enfermagem
Ensino
Sistema Único de Saúde
Desenvolvimento de pessoal
Educação em enfermagem
Sistema único de saúde
Desenvolvimento de pessoal
Educação em enfermagem.
description Aim: To know the perspective of master students of a postgraduate nursing program in nursing of southern Brazil about technical training in nursing. Methods: Qualitative study with exploratory-descriptive approach conducted through questionnaires and focus group, the data were collected in June 2011 and analyzed by the operative proposal of Minayo. Results: Emerged the categories: paths of secondary courses in nursing, profile and teacher training of secondary level courses and technical perspectives for professional training of middle level. We highlighted advances in the education of mid-level, attachment to the Unified Health System, as well as a need to revisit teacher training. Final Remarks: Despite significant advances recognized by the participants, it is still necessary to expand and promote the debate on the secondary level training in nursing to overcome the technical and social division, stimulate teacher education and develop curriculum guidelines
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418
10.5902/2179769217418
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418
identifier_str_mv 10.5902/2179769217418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17418/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 395 - 405
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042972184576