Perception of nursing students on problem-based learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978 |
Resumo: | Aim: to reveal the students' perception about the problem-based learning. Method: this is a qualitative study carried out with 16 nursing undergraduates from a public university in the Southern Region of Brazil. Data were collected through individual interviews and submitted to content analysis. Results: three categories were identified: Awakening, researching and exchanging experience; Facilitating interpersonal relationships and the relation between theory and practice and lack of time to develop method. The students revealed that the problem-based learning method is a positive stimulus, because it enables the profitable relationship between students and tutors, correlating practice-theory. However, one of the greatest difficulties indicated about this method is the lack of time to develop it. Conclusion: the students perceived the method as an important and effective strategy in the teaching and learning processes. |
id |
UFSM-12_f0dc289a6da9c4bc5440446aff29e23e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27978 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Perception of nursing students on problem-based learningComprensión de graduandos de enfermería sobre el aprendizaje basado en problemasPercepção de graduandos de enfermagem sobre a Aprendizagem Baseada em ProblemasProblem-based learningNursing educationNursing studentsPerceptions of the studentTeaching- learning processesAprendizaje basado en problemasEducación en enfermeríaEstudiantes de enfermeríaPercepción del estudianteProcesos de enseñanza y aprendizajeAprendizagem baseada em problemasEducação em enfermagemEstudantes de enfermagem.Aim: to reveal the students' perception about the problem-based learning. Method: this is a qualitative study carried out with 16 nursing undergraduates from a public university in the Southern Region of Brazil. Data were collected through individual interviews and submitted to content analysis. Results: three categories were identified: Awakening, researching and exchanging experience; Facilitating interpersonal relationships and the relation between theory and practice and lack of time to develop method. The students revealed that the problem-based learning method is a positive stimulus, because it enables the profitable relationship between students and tutors, correlating practice-theory. However, one of the greatest difficulties indicated about this method is the lack of time to develop it. Conclusion: the students perceived the method as an important and effective strategy in the teaching and learning processes.Objetivo: revelar la comprensión de los graduandos sobre el método de aprendizaje basado en problemas. Método: estudio cualitativo realizado con 16 graduandos de enfermería de una universidad pública de la Región Sur de Brasil. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas individuales y analizados por análisis de contenido. Resultados: se identificó tres categorías: despertando, investigando e intercambiando experiencia, facilitando la relación interpersonal y la relación entre teoría-práctica y la falta de tiempo para desarrollar el método. Los estudiantes revelaron que el método de aprendizaje basado en problemas es un estímulo positivo, porque proporciona una relación productiva entre estudiantes y tutores, correlacionando la práctica y teoría, pero una de las mayores dificultades del método es la falta de tiempo para desarrollarlo. Conclusión: los estudiantes comprendieron el método como una estrategia importante y efectiva en los procesos de enseñanza y aprendizaje.Objetivo: revelar a percepção de graduandos sobre o método de Aprendizagem Baseada em Problemas. Método: estudo qualitativo realizado com 16 graduandos de enfermagem de uma universidade pública da Região Sul do Brasil. Os dados foram coletados por entrevistas individuais e submetidos à Análise de Conteúdo. Resultados: identificaram-se três categorias: despertando, pesquisando e trocando experiência; facilitando o relacionamento interpessoal e relação teoria e prática e falta de tempo para desenvolver o método. Os estudantes revelaram que o método de aprendizagem baseada em problemas é um estímulo positivo, pois facilita a relação profícua entre estudantes e tutores, correlacionando prática e teoria, porém, uma das maiores dificuldades indicada nesse método, é a falta de tempo para desenvolvê-lo. Conclusão: os estudantes perceberam o método como uma estratégia importante e efetiva nos processos de ensino e aprendizagem.Universidade Federal de Santa Maria2018-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2797810.5902/2179769227978Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 3 (2018); 489-5032179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978/pdfCopyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlarcon, Miriam Fernanda SanchesGaldino, Maria José QuinaMartins, Julia TrevisanPrezzoto, Kelly HolandaKomatsu, Ricardo Shoiti2021-04-20T12:41:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27978Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T12:41Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perception of nursing students on problem-based learning Comprensión de graduandos de enfermería sobre el aprendizaje basado en problemas Percepção de graduandos de enfermagem sobre a Aprendizagem Baseada em Problemas |
title |
Perception of nursing students on problem-based learning |
spellingShingle |
Perception of nursing students on problem-based learning Alarcon, Miriam Fernanda Sanches Problem-based learning Nursing education Nursing students Perceptions of the student Teaching- learning processes Aprendizaje basado en problemas Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Percepción del estudiante Procesos de enseñanza y aprendizaje Aprendizagem baseada em problemas Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem. |
title_short |
Perception of nursing students on problem-based learning |
title_full |
Perception of nursing students on problem-based learning |
title_fullStr |
Perception of nursing students on problem-based learning |
title_full_unstemmed |
Perception of nursing students on problem-based learning |
title_sort |
Perception of nursing students on problem-based learning |
author |
Alarcon, Miriam Fernanda Sanches |
author_facet |
Alarcon, Miriam Fernanda Sanches Galdino, Maria José Quina Martins, Julia Trevisan Prezzoto, Kelly Holanda Komatsu, Ricardo Shoiti |
author_role |
author |
author2 |
Galdino, Maria José Quina Martins, Julia Trevisan Prezzoto, Kelly Holanda Komatsu, Ricardo Shoiti |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alarcon, Miriam Fernanda Sanches Galdino, Maria José Quina Martins, Julia Trevisan Prezzoto, Kelly Holanda Komatsu, Ricardo Shoiti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Problem-based learning Nursing education Nursing students Perceptions of the student Teaching- learning processes Aprendizaje basado en problemas Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Percepción del estudiante Procesos de enseñanza y aprendizaje Aprendizagem baseada em problemas Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem. |
topic |
Problem-based learning Nursing education Nursing students Perceptions of the student Teaching- learning processes Aprendizaje basado en problemas Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Percepción del estudiante Procesos de enseñanza y aprendizaje Aprendizagem baseada em problemas Educação em enfermagem Estudantes de enfermagem. |
description |
Aim: to reveal the students' perception about the problem-based learning. Method: this is a qualitative study carried out with 16 nursing undergraduates from a public university in the Southern Region of Brazil. Data were collected through individual interviews and submitted to content analysis. Results: three categories were identified: Awakening, researching and exchanging experience; Facilitating interpersonal relationships and the relation between theory and practice and lack of time to develop method. The students revealed that the problem-based learning method is a positive stimulus, because it enables the profitable relationship between students and tutors, correlating practice-theory. However, one of the greatest difficulties indicated about this method is the lack of time to develop it. Conclusion: the students perceived the method as an important and effective strategy in the teaching and learning processes. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978 10.5902/2179769227978 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769227978 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 3 (2018); 489-503 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944043904368640 |