Perception of nursing students on problem-based learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alarcon, Miriam Fernanda Sanches
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Galdino, Maria José Quina, Martins, Julia Trevisan, Prezzoto, Kelly Holanda, Komatsu, Ricardo Shoiti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978
Resumo: Aim: to reveal the students' perception about the problem-based learning. Method: this is a qualitative study carried out with 16 nursing undergraduates from a public university in the Southern Region of Brazil. Data were collected through individual interviews and submitted to content analysis. Results: three categories were identified: Awakening, researching and exchanging experience; Facilitating interpersonal relationships and the relation between theory and practice and lack of time to develop method. The students revealed that the problem-based learning method is a positive stimulus, because it enables the profitable relationship between students and tutors, correlating practice-theory. However, one of the greatest difficulties indicated about this method is the lack of time to develop it. Conclusion: the students perceived the method as an important and effective strategy in the teaching and learning processes.
id UFSM-12_f0dc289a6da9c4bc5440446aff29e23e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27978
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Perception of nursing students on problem-based learningComprensión de graduandos de enfermería sobre el aprendizaje basado en problemasPercepção de graduandos de enfermagem sobre a Aprendizagem Baseada em ProblemasProblem-based learningNursing educationNursing studentsPerceptions of the studentTeaching- learning processesAprendizaje basado en problemasEducación en enfermeríaEstudiantes de enfermeríaPercepción del estudianteProcesos de enseñanza y aprendizajeAprendizagem baseada em problemasEducação em enfermagemEstudantes de enfermagem.Aim: to reveal the students' perception about the problem-based learning. Method: this is a qualitative study carried out with 16 nursing undergraduates from a public university in the Southern Region of Brazil. Data were collected through individual interviews and submitted to content analysis. Results: three categories were identified: Awakening, researching and exchanging experience; Facilitating interpersonal relationships and the relation between theory and practice and lack of time to develop method. The students revealed that the problem-based learning method is a positive stimulus, because it enables the profitable relationship between students and tutors, correlating practice-theory. However, one of the greatest difficulties indicated about this method is the lack of time to develop it. Conclusion: the students perceived the method as an important and effective strategy in the teaching and learning processes.Objetivo: revelar la comprensión de los graduandos sobre el método de aprendizaje basado en problemas. Método: estudio cualitativo realizado con 16 graduandos de enfermería de una universidad pública de la Región Sur de Brasil. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas individuales y analizados por análisis de contenido. Resultados: se identificó tres categorías: despertando, investigando e intercambiando experiencia, facilitando la relación interpersonal y la relación entre teoría-práctica y la falta de tiempo para desarrollar el método. Los estudiantes revelaron que el método de aprendizaje basado en problemas es un estímulo positivo, porque proporciona una relación productiva entre estudiantes y tutores, correlacionando la práctica y teoría, pero una de las mayores dificultades del método es la falta de tiempo para desarrollarlo. Conclusión: los estudiantes comprendieron el método como una estrategia importante y efectiva en los procesos de enseñanza y aprendizaje.Objetivo: revelar a percepção de graduandos sobre o método de Aprendizagem Baseada em Problemas. Método: estudo qualitativo realizado com 16 graduandos de enfermagem de uma universidade pública da Região Sul do Brasil. Os dados foram coletados por entrevistas individuais e submetidos à Análise de Conteúdo. Resultados: identificaram-se três categorias: despertando, pesquisando e trocando experiência; facilitando o relacionamento interpessoal e relação teoria e prática e falta de tempo para desenvolver o método. Os estudantes revelaram que o método de aprendizagem baseada em problemas é um estímulo positivo, pois facilita a relação profícua entre estudantes e tutores, correlacionando prática e teoria, porém, uma das maiores dificuldades indicada nesse método, é a falta de tempo para desenvolvê-lo. Conclusão: os estudantes perceberam o método como uma estratégia importante e efetiva nos processos de ensino e aprendizagem.Universidade Federal de Santa Maria2018-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2797810.5902/2179769227978Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 3 (2018); 489-5032179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978/pdfCopyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlarcon, Miriam Fernanda SanchesGaldino, Maria José QuinaMartins, Julia TrevisanPrezzoto, Kelly HolandaKomatsu, Ricardo Shoiti2021-04-20T12:41:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27978Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T12:41Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Perception of nursing students on problem-based learning
Comprensión de graduandos de enfermería sobre el aprendizaje basado en problemas
Percepção de graduandos de enfermagem sobre a Aprendizagem Baseada em Problemas
title Perception of nursing students on problem-based learning
spellingShingle Perception of nursing students on problem-based learning
Alarcon, Miriam Fernanda Sanches
Problem-based learning
Nursing education
Nursing students
Perceptions of the student
Teaching- learning processes
Aprendizaje basado en problemas
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Percepción del estudiante
Procesos de enseñanza y aprendizaje
Aprendizagem baseada em problemas
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem.
title_short Perception of nursing students on problem-based learning
title_full Perception of nursing students on problem-based learning
title_fullStr Perception of nursing students on problem-based learning
title_full_unstemmed Perception of nursing students on problem-based learning
title_sort Perception of nursing students on problem-based learning
author Alarcon, Miriam Fernanda Sanches
author_facet Alarcon, Miriam Fernanda Sanches
Galdino, Maria José Quina
Martins, Julia Trevisan
Prezzoto, Kelly Holanda
Komatsu, Ricardo Shoiti
author_role author
author2 Galdino, Maria José Quina
Martins, Julia Trevisan
Prezzoto, Kelly Holanda
Komatsu, Ricardo Shoiti
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alarcon, Miriam Fernanda Sanches
Galdino, Maria José Quina
Martins, Julia Trevisan
Prezzoto, Kelly Holanda
Komatsu, Ricardo Shoiti
dc.subject.por.fl_str_mv Problem-based learning
Nursing education
Nursing students
Perceptions of the student
Teaching- learning processes
Aprendizaje basado en problemas
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Percepción del estudiante
Procesos de enseñanza y aprendizaje
Aprendizagem baseada em problemas
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem.
topic Problem-based learning
Nursing education
Nursing students
Perceptions of the student
Teaching- learning processes
Aprendizaje basado en problemas
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Percepción del estudiante
Procesos de enseñanza y aprendizaje
Aprendizagem baseada em problemas
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem.
description Aim: to reveal the students' perception about the problem-based learning. Method: this is a qualitative study carried out with 16 nursing undergraduates from a public university in the Southern Region of Brazil. Data were collected through individual interviews and submitted to content analysis. Results: three categories were identified: Awakening, researching and exchanging experience; Facilitating interpersonal relationships and the relation between theory and practice and lack of time to develop method. The students revealed that the problem-based learning method is a positive stimulus, because it enables the profitable relationship between students and tutors, correlating practice-theory. However, one of the greatest difficulties indicated about this method is the lack of time to develop it. Conclusion: the students perceived the method as an important and effective strategy in the teaching and learning processes.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978
10.5902/2179769227978
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978
identifier_str_mv 10.5902/2179769227978
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/27978/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 3 (2018); 489-503
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944043904368640