Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience story

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Vilani Medeiros Araújo
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3212
Resumo: Objective: to report the experience of nursing students on performance of their monitoring activities in the discipline semiotics and semiology to nursing at an institution of higher education in Natal, Rio Grande do Norte, in the period between the months of September 2009 to September 2010. Method: the activities were performed in the nursing laboratory and carried out in two ways: first, there was monitoring the monitors, along with teachers of the practical lessons of discipline and, second, the monitors performed the orientation activities for students who were attending the course. Results: monitoring provides a differentiated experience to the student who opts for it, given the many experiences that can be experienced in its scope. Conclusions: through this activity, monitors actions developed teaching, research and extension that allowed the consolidation of knowledge
id UFSM-12_fb2d01b807419c4669d63beb747fd4a9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3212
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience storyMonitoria en semiologia y semiotécnica para la enfermería: un relato de la experienciaMonitoria em semiologia e semiotécnica para a enfermagem: um relato de experiênciaNursingTeachingLearningEducation in nursingNursing studentsEnfermeríaEnseñanzaAprendizajeEducación en enfermeríaEstudiantes de enfermeríaEnfermagemEnsinoAprendizagemEducação em enfermagemEstudantes de enfermagemEnfermagemEnsinoAprendizagemEducação em enfermagemEstudantes de enfermagemObjective: to report the experience of nursing students on performance of their monitoring activities in the discipline semiotics and semiology to nursing at an institution of higher education in Natal, Rio Grande do Norte, in the period between the months of September 2009 to September 2010. Method: the activities were performed in the nursing laboratory and carried out in two ways: first, there was monitoring the monitors, along with teachers of the practical lessons of discipline and, second, the monitors performed the orientation activities for students who were attending the course. Results: monitoring provides a differentiated experience to the student who opts for it, given the many experiences that can be experienced in its scope. Conclusions: through this activity, monitors actions developed teaching, research and extension that allowed the consolidation of knowledgeObjetivo: presentar la experiencia de los estudiantes de enfermería en la realización de sus actividades de monitoria en la disciplina Semiología y Semiotécnica para la enfermería en una institución de educación superior en Natal, Rio Grande do Norte, en el período comprendido entre los meses de septiembre de 2009 hasta septiembre de 2010. Método: las actividades se realizaron en el laboratorio de enfermería y llevado a cabo de dos maneras: en la primera, ocurría el acompañamiento por los monitores, junto con los maestros de las lecciones prácticas de la disciplina y, la segunda, los monitores realizan las actividades de orientación para los estudiantes que se encontraban asistir al curso. Resultados: la vigilancia proporciona una experiencia diferenciada al estudiante que opta por ella, como también las muchas experiencias que se pueden experimentar en su ámbito de aplicación. Conclusiones: a través de esta actividad, los monitores desarrollaron acciones de enseñanza, investigación y extensión que permite la consolidación del conocimiento.Objetivo: Relatar a experiência de acadêmicos de enfermagem no desempenho de suas atividades de monitoria na disciplina semiologia e semiotécnica para enfermagem em uma instituição de ensino superior da cidade de Natal, Rio Grande do Norte, no período compreendido entre os meses de setembro de 2009 a setembro de 2010. Método: As atividades foram realizadas no laboratório de enfermagem e efetuaram-se de duas formas: na primeira, ocorria o acompanhamento pelos monitores, juntamente com os professores das aulas práticas da disciplina e, na segunda, os monitores realizavam as atividades de orientação aos alunos que estavam cursando a disciplina. Resultados: A Monitoria possibilita uma experiência diferenciada ao aluno que por ela opta, visto as inúmeras experiências que podem ser vivenciadas em seu âmbito. Conclusões: Por meio dessa atividade, os monitores desenvolveram ações de ensino, pesquisa e extensão que possibilitaram a consolidação de conhecimentos.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/321210.5902/217976923212Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 2 (2012); 464 - 4712179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3212/3775Nunes, Vilani Medeiros Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3212Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:28Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience story
Monitoria en semiologia y semiotécnica para la enfermería: un relato de la experiencia
Monitoria em semiologia e semiotécnica para a enfermagem: um relato de experiência
title Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience story
spellingShingle Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience story
Nunes, Vilani Medeiros Araújo
Nursing
Teaching
Learning
Education in nursing
Nursing students
Enfermería
Enseñanza
Aprendizaje
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Enfermagem
Ensino
Aprendizagem
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Enfermagem
Ensino
Aprendizagem
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
title_short Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience story
title_full Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience story
title_fullStr Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience story
title_full_unstemmed Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience story
title_sort Monitoring in semiology and semio-techniques for nursing: an experience story
author Nunes, Vilani Medeiros Araújo
author_facet Nunes, Vilani Medeiros Araújo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Vilani Medeiros Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Teaching
Learning
Education in nursing
Nursing students
Enfermería
Enseñanza
Aprendizaje
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Enfermagem
Ensino
Aprendizagem
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Enfermagem
Ensino
Aprendizagem
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
topic Nursing
Teaching
Learning
Education in nursing
Nursing students
Enfermería
Enseñanza
Aprendizaje
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Enfermagem
Ensino
Aprendizagem
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
Enfermagem
Ensino
Aprendizagem
Educação em enfermagem
Estudantes de enfermagem
description Objective: to report the experience of nursing students on performance of their monitoring activities in the discipline semiotics and semiology to nursing at an institution of higher education in Natal, Rio Grande do Norte, in the period between the months of September 2009 to September 2010. Method: the activities were performed in the nursing laboratory and carried out in two ways: first, there was monitoring the monitors, along with teachers of the practical lessons of discipline and, second, the monitors performed the orientation activities for students who were attending the course. Results: monitoring provides a differentiated experience to the student who opts for it, given the many experiences that can be experienced in its scope. Conclusions: through this activity, monitors actions developed teaching, research and extension that allowed the consolidation of knowledge
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3212
10.5902/217976923212
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3212
identifier_str_mv 10.5902/217976923212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3212/3775
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 2 (2012); 464 - 471
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041129836544