Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/65687 |
Resumo: | The Environmental Impact Assessment and Environmental Impact Report (ISE/EIR) are the main studies that subsidize the decision of the environmental agency in issuing the prior license, required to subsidize environmental licensing of enterprises with significant power of environmental degradation. The environmental licensing for ISE/EIR to be effectively applied are directly related to the quality of these studies. The aim of the study was to analyze the evolution of the quality of the ISE/EIR based on the perception of IBAMA's environmental analysts. For data were applied electronic questionnaires for environmental analysts responsible for IBAMA's environmental licensing between 2013 and 2018. The questions analyzed the environmental analysts' perception of the quality of the ISE/EIR and of the specific parts of the study, using as an analytical tool the Boxplot graphs and the non-parametric test Mann-Whitney U. The result indicated that the quality of ISE/EIR are low and didn't evolve between 2013 and 2018. |
id |
UFSM-15_8fa3bb7dfb564af1ccb9d4ba9500a638 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65687 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE)Licenciamento ambiental: evolução da qualidade do Estudo de Impacto Ambiental (EIA)Environmental managementEnvironmental impact assessmentEnvironmental policy Gestão ambientalAvaliação de impacto ambientalPolítica ambientalThe Environmental Impact Assessment and Environmental Impact Report (ISE/EIR) are the main studies that subsidize the decision of the environmental agency in issuing the prior license, required to subsidize environmental licensing of enterprises with significant power of environmental degradation. The environmental licensing for ISE/EIR to be effectively applied are directly related to the quality of these studies. The aim of the study was to analyze the evolution of the quality of the ISE/EIR based on the perception of IBAMA's environmental analysts. For data were applied electronic questionnaires for environmental analysts responsible for IBAMA's environmental licensing between 2013 and 2018. The questions analyzed the environmental analysts' perception of the quality of the ISE/EIR and of the specific parts of the study, using as an analytical tool the Boxplot graphs and the non-parametric test Mann-Whitney U. The result indicated that the quality of ISE/EIR are low and didn't evolve between 2013 and 2018.O Estudo de Impacto Ambiental e o seu Relatório de Impacto Ambiental (EIA/RIMA) é o principal estudo que subsidia a decisão do órgão ambiental na emissão da licença prévia, trata-se de um documento exigido no licenciamento de empreendimentos com alto potencial de causar degradação ambiental. A efetividade do licenciamento ambiental dessas atividades está diretamente relacionada com a qualidade do EIA/RIMA. O objetivo do trabalho é de analisar a evolução da qualidade dos EIA/RIMA a partir da percepção dos analistas ambientais do IBAMA. Os dados foram coletados por meio da aplicação de questionário eletrônico para os analistas ambientais responsáveis pelo licenciamento ambiental do IBAMA nos anos de 2013 e 2018. As questões do questionário analisaram a percepção dos analistas quanto à qualidade do EIA/RIMA e das partes especificas do estudo, utilizando como instrumental analítico os gráficos Boxplot e o teste não-paramétrico U de Mann-Whitney. Os resultados indicaram que a qualidade dos EIA/RIMAs é baixa e não evoluiu entre o período de 2013 até 2018. Universidade Federal de Santa Maria2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6568710.5902/2236117065687Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; Vol. 26 (2022): REGET - Continuous Publication; e3Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; v. 26 (2022): REGET - Publicação Contínua; e32236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMenghttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/65687/50866Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Alexandre Nascimento deRodrigues, Nikolas GebrimAlvares, Manuella de RezendeAngelo, Humberto2023-07-14T19:52:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65687Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2023-07-14T19:52:51Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE) Licenciamento ambiental: evolução da qualidade do Estudo de Impacto Ambiental (EIA) |
title |
Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE) |
spellingShingle |
Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE) Almeida, Alexandre Nascimento de Environmental management Environmental impact assessment Environmental policy Gestão ambiental Avaliação de impacto ambiental Política ambiental |
title_short |
Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE) |
title_full |
Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE) |
title_fullStr |
Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE) |
title_full_unstemmed |
Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE) |
title_sort |
Environmental licensing: quality evolution of Environmental Impact Assessment (ISE) |
author |
Almeida, Alexandre Nascimento de |
author_facet |
Almeida, Alexandre Nascimento de Rodrigues, Nikolas Gebrim Alvares, Manuella de Rezende Angelo, Humberto |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Nikolas Gebrim Alvares, Manuella de Rezende Angelo, Humberto |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Alexandre Nascimento de Rodrigues, Nikolas Gebrim Alvares, Manuella de Rezende Angelo, Humberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental management Environmental impact assessment Environmental policy Gestão ambiental Avaliação de impacto ambiental Política ambiental |
topic |
Environmental management Environmental impact assessment Environmental policy Gestão ambiental Avaliação de impacto ambiental Política ambiental |
description |
The Environmental Impact Assessment and Environmental Impact Report (ISE/EIR) are the main studies that subsidize the decision of the environmental agency in issuing the prior license, required to subsidize environmental licensing of enterprises with significant power of environmental degradation. The environmental licensing for ISE/EIR to be effectively applied are directly related to the quality of these studies. The aim of the study was to analyze the evolution of the quality of the ISE/EIR based on the perception of IBAMA's environmental analysts. For data were applied electronic questionnaires for environmental analysts responsible for IBAMA's environmental licensing between 2013 and 2018. The questions analyzed the environmental analysts' perception of the quality of the ISE/EIR and of the specific parts of the study, using as an analytical tool the Boxplot graphs and the non-parametric test Mann-Whitney U. The result indicated that the quality of ISE/EIR are low and didn't evolve between 2013 and 2018. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/65687 10.5902/2236117065687 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/65687 |
identifier_str_mv |
10.5902/2236117065687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/65687/50866 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; Vol. 26 (2022): REGET - Continuous Publication; e3 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; v. 26 (2022): REGET - Publicação Contínua; e3 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950577936891904 |