Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Puntel, Diane Roehrs
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Muller, Liziany, Rech, Aline Pereira de Arruda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645
Resumo: Identify the main challenges in the presence of technology in the school environment is the main objective of this article. The methodology was based on an exploratory qualitative approach with a constructivist paradigm. The first action designed to instigate reflection of teachers and students was watching the video: You cannot be my teacher, available at: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. As an instrument for data collection,it was used a questionnaire with open and closed questions for students and teachers from 5th to 8th grade of State  High School Tomas Garcia da Costa in  Lagoão / RS.The results indicate that most students have access to technology. They cited the computer lab, as the feature that most motivates, awakens the attention and helps the understanding of the contents in the school environment. All teachers agreed that classroom with blackboard and chalk just cannot be the only mediator of the process of teaching and student learning. They also said that they use the computer / internet as a form of recreation, but also as a tool for finding educational resources (videos, pictures, songs, articles, maps, etc.) to improve their teaching. 
id UFSM-15_9c4125a4b8065051784c3df41f40635c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12645
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolarNovos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolarICT-EducationMotivation and LearningTICEducaçãoMotivaçãoAprendizagemIdentify the main challenges in the presence of technology in the school environment is the main objective of this article. The methodology was based on an exploratory qualitative approach with a constructivist paradigm. The first action designed to instigate reflection of teachers and students was watching the video: You cannot be my teacher, available at: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. As an instrument for data collection,it was used a questionnaire with open and closed questions for students and teachers from 5th to 8th grade of State  High School Tomas Garcia da Costa in  Lagoão / RS.The results indicate that most students have access to technology. They cited the computer lab, as the feature that most motivates, awakens the attention and helps the understanding of the contents in the school environment. All teachers agreed that classroom with blackboard and chalk just cannot be the only mediator of the process of teaching and student learning. They also said that they use the computer / internet as a form of recreation, but also as a tool for finding educational resources (videos, pictures, songs, articles, maps, etc.) to improve their teaching. Apontar os principais desafios da presença das tecnologias no ambiente escolar é o objetivo deste artigo. A metodologia empregada foi pautada em uma pesquisa exploratória com abordagem qualitativa num paradigma construtivista. A primeira ação desenvolvida para instigar a reflexão dos professores e dos alunos foi assistir ao vídeo: Você não pode ser meu professor, disponível em: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. E como instrumento de coleta de dados foi adotado um questionário com questões abertas e fechadas para os alunos e professores de 5ª a 8ª série da Escola Estadual de Ensino Médio Tomas Garcia da Costa no município de Lagoão/RS. Os resultados obtidos indicam que a maioria dos alunos tem acesso às tecnologias. Eles citaram o laboratório de informática, como o recurso que mais motiva, desperta a atenção e auxilia a compreensão dos conteúdos no ambiente escolar. Todos os professores concordaram que a sala de aula apenas com quadro e giz não pode ser o único mediador do processo de ensino-aprendizagem dos alunos. Eles também, afirmaram utilizar o computador/internet como forma de lazer, mas também, como ferramenta para busca de recursos educacionais (vídeos, figuras, músicas, artigos, mapas, etc) visando melhorar sua prática pedagógica.Universidade Federal de Santa Maria2014-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1264510.5902/2236117012645Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 18, N. 1, APR., 2014; 521-530Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 18, N. 1, ABR., 2014; 521-5302236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645/pdfPuntel, Diane RoehrsMuller, LizianyRech, Aline Pereira de Arrudainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:03:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12645Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:03:34Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
title Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
spellingShingle Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
Puntel, Diane Roehrs
ICT-Education
Motivation and Learning
TIC
Educação
Motivação
Aprendizagem
title_short Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
title_full Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
title_fullStr Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
title_full_unstemmed Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
title_sort Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
author Puntel, Diane Roehrs
author_facet Puntel, Diane Roehrs
Muller, Liziany
Rech, Aline Pereira de Arruda
author_role author
author2 Muller, Liziany
Rech, Aline Pereira de Arruda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Puntel, Diane Roehrs
Muller, Liziany
Rech, Aline Pereira de Arruda
dc.subject.por.fl_str_mv ICT-Education
Motivation and Learning
TIC
Educação
Motivação
Aprendizagem
topic ICT-Education
Motivation and Learning
TIC
Educação
Motivação
Aprendizagem
description Identify the main challenges in the presence of technology in the school environment is the main objective of this article. The methodology was based on an exploratory qualitative approach with a constructivist paradigm. The first action designed to instigate reflection of teachers and students was watching the video: You cannot be my teacher, available at: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. As an instrument for data collection,it was used a questionnaire with open and closed questions for students and teachers from 5th to 8th grade of State  High School Tomas Garcia da Costa in  Lagoão / RS.The results indicate that most students have access to technology. They cited the computer lab, as the feature that most motivates, awakens the attention and helps the understanding of the contents in the school environment. All teachers agreed that classroom with blackboard and chalk just cannot be the only mediator of the process of teaching and student learning. They also said that they use the computer / internet as a form of recreation, but also as a tool for finding educational resources (videos, pictures, songs, articles, maps, etc.) to improve their teaching. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645
10.5902/2236117012645
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645
identifier_str_mv 10.5902/2236117012645
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 18, N. 1, APR., 2014; 521-530
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 18, N. 1, ABR., 2014; 521-530
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950574657994752