Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645 |
Resumo: | Identify the main challenges in the presence of technology in the school environment is the main objective of this article. The methodology was based on an exploratory qualitative approach with a constructivist paradigm. The first action designed to instigate reflection of teachers and students was watching the video: You cannot be my teacher, available at: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. As an instrument for data collection,it was used a questionnaire with open and closed questions for students and teachers from 5th to 8th grade of State High School Tomas Garcia da Costa in Lagoão / RS.The results indicate that most students have access to technology. They cited the computer lab, as the feature that most motivates, awakens the attention and helps the understanding of the contents in the school environment. All teachers agreed that classroom with blackboard and chalk just cannot be the only mediator of the process of teaching and student learning. They also said that they use the computer / internet as a form of recreation, but also as a tool for finding educational resources (videos, pictures, songs, articles, maps, etc.) to improve their teaching. |
id |
UFSM-15_9c4125a4b8065051784c3df41f40635c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12645 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolarNovos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolarICT-EducationMotivation and LearningTICEducaçãoMotivaçãoAprendizagemIdentify the main challenges in the presence of technology in the school environment is the main objective of this article. The methodology was based on an exploratory qualitative approach with a constructivist paradigm. The first action designed to instigate reflection of teachers and students was watching the video: You cannot be my teacher, available at: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. As an instrument for data collection,it was used a questionnaire with open and closed questions for students and teachers from 5th to 8th grade of State High School Tomas Garcia da Costa in Lagoão / RS.The results indicate that most students have access to technology. They cited the computer lab, as the feature that most motivates, awakens the attention and helps the understanding of the contents in the school environment. All teachers agreed that classroom with blackboard and chalk just cannot be the only mediator of the process of teaching and student learning. They also said that they use the computer / internet as a form of recreation, but also as a tool for finding educational resources (videos, pictures, songs, articles, maps, etc.) to improve their teaching. Apontar os principais desafios da presença das tecnologias no ambiente escolar é o objetivo deste artigo. A metodologia empregada foi pautada em uma pesquisa exploratória com abordagem qualitativa num paradigma construtivista. A primeira ação desenvolvida para instigar a reflexão dos professores e dos alunos foi assistir ao vídeo: Você não pode ser meu professor, disponível em: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. E como instrumento de coleta de dados foi adotado um questionário com questões abertas e fechadas para os alunos e professores de 5ª a 8ª série da Escola Estadual de Ensino Médio Tomas Garcia da Costa no município de Lagoão/RS. Os resultados obtidos indicam que a maioria dos alunos tem acesso às tecnologias. Eles citaram o laboratório de informática, como o recurso que mais motiva, desperta a atenção e auxilia a compreensão dos conteúdos no ambiente escolar. Todos os professores concordaram que a sala de aula apenas com quadro e giz não pode ser o único mediador do processo de ensino-aprendizagem dos alunos. Eles também, afirmaram utilizar o computador/internet como forma de lazer, mas também, como ferramenta para busca de recursos educacionais (vídeos, figuras, músicas, artigos, mapas, etc) visando melhorar sua prática pedagógica.Universidade Federal de Santa Maria2014-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1264510.5902/2236117012645Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 18, N. 1, APR., 2014; 521-530Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 18, N. 1, ABR., 2014; 521-5302236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645/pdfPuntel, Diane RoehrsMuller, LizianyRech, Aline Pereira de Arrudainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:03:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12645Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:03:34Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar |
title |
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar |
spellingShingle |
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar Puntel, Diane Roehrs ICT-Education Motivation and Learning TIC Educação Motivação Aprendizagem |
title_short |
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar |
title_full |
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar |
title_fullStr |
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar |
title_full_unstemmed |
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar |
title_sort |
Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar |
author |
Puntel, Diane Roehrs |
author_facet |
Puntel, Diane Roehrs Muller, Liziany Rech, Aline Pereira de Arruda |
author_role |
author |
author2 |
Muller, Liziany Rech, Aline Pereira de Arruda |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Puntel, Diane Roehrs Muller, Liziany Rech, Aline Pereira de Arruda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ICT-Education Motivation and Learning TIC Educação Motivação Aprendizagem |
topic |
ICT-Education Motivation and Learning TIC Educação Motivação Aprendizagem |
description |
Identify the main challenges in the presence of technology in the school environment is the main objective of this article. The methodology was based on an exploratory qualitative approach with a constructivist paradigm. The first action designed to instigate reflection of teachers and students was watching the video: You cannot be my teacher, available at: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. As an instrument for data collection,it was used a questionnaire with open and closed questions for students and teachers from 5th to 8th grade of State High School Tomas Garcia da Costa in Lagoão / RS.The results indicate that most students have access to technology. They cited the computer lab, as the feature that most motivates, awakens the attention and helps the understanding of the contents in the school environment. All teachers agreed that classroom with blackboard and chalk just cannot be the only mediator of the process of teaching and student learning. They also said that they use the computer / internet as a form of recreation, but also as a tool for finding educational resources (videos, pictures, songs, articles, maps, etc.) to improve their teaching. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645 10.5902/2236117012645 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645 |
identifier_str_mv |
10.5902/2236117012645 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/12645/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 18, N. 1, APR., 2014; 521-530 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 18, N. 1, ABR., 2014; 521-530 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950574657994752 |