MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/4142 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5902/223611704142This paper intends to discuss some elements of the fundamentals of environmental education(EE), the perspective of rapprochement between Freire's pedagogy and aspects of environmentaljustice, focusing on environmental conflicts immanent to the hegemonic social model. Seeking tounderstand the asymmetry of the appropriation of joint property attempts to indicate pedagogicalpossibilities since the emergence of ideas about the environment in the category view of EAcriticizes transforming and emancipatory. Therefore, it emphasizes the understanding of theenvironmental category, understood not as empirical abstraction, but in their historicaleffectiveness, in the expression of the relationships that they print the substance of space in theconstruction of all dialectic. |
id |
UFSM-15_beb35c665e45ee2cbd0db4b869940399 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4142 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIALenvironmental justiceFreirean pedagogycritical environmental education transforming and emancipatory.Justiça AmbientalPedagogia FreireanaEducação Ambiental Crítica Transformadora e Emancipatória.http://dx.doi.org/10.5902/223611704142This paper intends to discuss some elements of the fundamentals of environmental education(EE), the perspective of rapprochement between Freire's pedagogy and aspects of environmentaljustice, focusing on environmental conflicts immanent to the hegemonic social model. Seeking tounderstand the asymmetry of the appropriation of joint property attempts to indicate pedagogicalpossibilities since the emergence of ideas about the environment in the category view of EAcriticizes transforming and emancipatory. Therefore, it emphasizes the understanding of theenvironmental category, understood not as empirical abstraction, but in their historicaleffectiveness, in the expression of the relationships that they print the substance of space in theconstruction of all dialectic.http://dx.doi.org/10.5902/223611704142O presente texto tem por objetivo discutir alguns elementos dos fundamentos da Educação Ambiental (EA), na perspectiva da aproximação entre a pedagogia freireana e aspectos da justiça ambiental, com enfoque nos conflitos ambientais imanentes ao modelo social hegemônico. Buscando apreender a assimetria da apropriação dos bens comuns, procura indicar possibilidades pedagógicas desde a emergência das reflexões acerca da categoria meio ambiente na perspectiva da EA critica transformadora e emancipatória. Portanto, ressalta-se a compreensão da categoria meio ambiente, entendido não como abstração empírica, mas sim em sua efetividade histórica, na expressão das relações que imprimem a substância do espaço na construção da totalidade dialética.Universidade Federal de Santa Maria2012-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/414210.5902/223611704142Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 5, N. 5, 2012, SPECIAL EDITION: II CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL – PANAMBI – RS; 696-704Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 5, N. 5, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: II CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL – PANAMBI – RS; 696-7042236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/4142/2799Pieper, Daniela da SilvaSantos, TiagoPimentel, Renaninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4142Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:07Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL |
title |
MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL |
spellingShingle |
MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL Pieper, Daniela da Silva environmental justice Freirean pedagogy critical environmental education transforming and emancipatory. Justiça Ambiental Pedagogia Freireana Educação Ambiental Crítica Transformadora e Emancipatória. |
title_short |
MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL |
title_full |
MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL |
title_fullStr |
MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL |
title_full_unstemmed |
MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL |
title_sort |
MEIO AMBIENTE E JUSTIÇA AMBIENTAL: A EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO PRÁXIS SOCIAL |
author |
Pieper, Daniela da Silva |
author_facet |
Pieper, Daniela da Silva Santos, Tiago Pimentel, Renan |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Tiago Pimentel, Renan |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pieper, Daniela da Silva Santos, Tiago Pimentel, Renan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
environmental justice Freirean pedagogy critical environmental education transforming and emancipatory. Justiça Ambiental Pedagogia Freireana Educação Ambiental Crítica Transformadora e Emancipatória. |
topic |
environmental justice Freirean pedagogy critical environmental education transforming and emancipatory. Justiça Ambiental Pedagogia Freireana Educação Ambiental Crítica Transformadora e Emancipatória. |
description |
http://dx.doi.org/10.5902/223611704142This paper intends to discuss some elements of the fundamentals of environmental education(EE), the perspective of rapprochement between Freire's pedagogy and aspects of environmentaljustice, focusing on environmental conflicts immanent to the hegemonic social model. Seeking tounderstand the asymmetry of the appropriation of joint property attempts to indicate pedagogicalpossibilities since the emergence of ideas about the environment in the category view of EAcriticizes transforming and emancipatory. Therefore, it emphasizes the understanding of theenvironmental category, understood not as empirical abstraction, but in their historicaleffectiveness, in the expression of the relationships that they print the substance of space in theconstruction of all dialectic. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/4142 10.5902/223611704142 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/4142 |
identifier_str_mv |
10.5902/223611704142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/4142/2799 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 5, N. 5, 2012, SPECIAL EDITION: II CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL – PANAMBI – RS; 696-704 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 5, N. 5, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: II CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL – PANAMBI – RS; 696-704 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950573146996736 |