For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386 |
Resumo: | Over many decades, Peter McLaren's works have become fundamental references for the solidification of critical theory. In this essay, McLaren discusses important elements of his intellectual approach to the dialectical and dialogical complexity of Paulo Freire's work, sealed by their solid friendship. The author's narrative includes memories of meetings with Freire and the importance of Freire's theory to foster educational principles and practices based on counter-hegemonic struggles and on combatting the current dynamics of power, anchored in neoliberal and neoconservative policies. |
id |
UFU-4_b1a92aecd9da94bfed82b82761dba59f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65386 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thoughtPor una Pedagogía Crítica: confluencias entre las teorizaciones de Peter McLaren y el pensamiento de FreirePor uma Pedagogia Crítica: confluências entre as teorizações de Peter McLaren e o pensamento freireanoPedagogia críticaTeoria FreireanaDialogicidadeCritical pedagogyFreirean TheoryDialogicityPedagogía críticaTeoría de FreireDialogicidadOver many decades, Peter McLaren's works have become fundamental references for the solidification of critical theory. In this essay, McLaren discusses important elements of his intellectual approach to the dialectical and dialogical complexity of Paulo Freire's work, sealed by their solid friendship. The author's narrative includes memories of meetings with Freire and the importance of Freire's theory to foster educational principles and practices based on counter-hegemonic struggles and on combatting the current dynamics of power, anchored in neoliberal and neoconservative policies.Durante décadas, los trabajos de Peter McLaren han constituido referentes fundamentales para la solidificación de la teoría crítica. En este ensayo, McLaren presenta elementos importantes de su acercamiento intelectual a la complejidad dialéctica y dialógica de la obra de Paulo Freire, sellada por una sólida amistad. Las narrativas del autor recuperan recuerdos de encuentros con Freire y la importancia de la teoría de Freire para impulsar políticas y prácticas educativas basadas en luchas contrahegemónicas y en el enfrentamiento a las actuales dinámicas de poder ancladas en políticas neoliberales y neoconservadoras.Ao longo de décadas as obras de Peter McLaren têm se constituído em referentes fundamentais para a solidificação da teoria crítica. No presente ensaio, McLaren apresenta importantes elementos de sua aproximação intelectual com a complexidade dialética e dialógica da obra de Paulo Freire, selada por uma sólida amizade. As narrativas do autor recuperam memórias de encontros com Freire e a importância da teoria freireana para fomentar políticas e práticas educacionais pautadas nas lutas contra-hegemônicas e no enfrentamento das atuais dinâmicas de poder ancoradas em políticas neoliberais e neoconservadoras.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6538610.14393/REPOD-v11n2a2022-65386Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-5382238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386/33692https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386/33693Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMcLaren, Peter2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65386Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought Por una Pedagogía Crítica: confluencias entre las teorizaciones de Peter McLaren y el pensamiento de Freire Por uma Pedagogia Crítica: confluências entre as teorizações de Peter McLaren e o pensamento freireano |
title |
For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought |
spellingShingle |
For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought McLaren, Peter Pedagogia crítica Teoria Freireana Dialogicidade Critical pedagogy Freirean Theory Dialogicity Pedagogía crítica Teoría de Freire Dialogicidad |
title_short |
For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought |
title_full |
For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought |
title_fullStr |
For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought |
title_full_unstemmed |
For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought |
title_sort |
For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought |
author |
McLaren, Peter |
author_facet |
McLaren, Peter |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
McLaren, Peter |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia crítica Teoria Freireana Dialogicidade Critical pedagogy Freirean Theory Dialogicity Pedagogía crítica Teoría de Freire Dialogicidad |
topic |
Pedagogia crítica Teoria Freireana Dialogicidade Critical pedagogy Freirean Theory Dialogicity Pedagogía crítica Teoría de Freire Dialogicidad |
description |
Over many decades, Peter McLaren's works have become fundamental references for the solidification of critical theory. In this essay, McLaren discusses important elements of his intellectual approach to the dialectical and dialogical complexity of Paulo Freire's work, sealed by their solid friendship. The author's narrative includes memories of meetings with Freire and the importance of Freire's theory to foster educational principles and practices based on counter-hegemonic struggles and on combatting the current dynamics of power, anchored in neoliberal and neoconservative policies. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65386 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n2a2022-65386 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386/33692 https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386/33693 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960749146112 |