For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: McLaren, Peter
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386
Resumo: Over many decades, Peter McLaren's works have become fundamental references for the solidification of critical theory. In this essay, McLaren discusses important elements of his intellectual approach to the dialectical and dialogical complexity of Paulo Freire's work, sealed by their solid friendship. The author's narrative includes memories of meetings with Freire and the importance of Freire's theory to foster educational principles and practices based on counter-hegemonic struggles and on combatting the current dynamics of power, anchored in neoliberal and neoconservative policies.
id UFU-4_b1a92aecd9da94bfed82b82761dba59f
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65386
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thoughtPor una Pedagogía Crítica: confluencias entre las teorizaciones de Peter McLaren y el pensamiento de FreirePor uma Pedagogia Crítica: confluências entre as teorizações de Peter McLaren e o pensamento freireanoPedagogia críticaTeoria FreireanaDialogicidadeCritical pedagogyFreirean TheoryDialogicityPedagogía críticaTeoría de FreireDialogicidadOver many decades, Peter McLaren's works have become fundamental references for the solidification of critical theory. In this essay, McLaren discusses important elements of his intellectual approach to the dialectical and dialogical complexity of Paulo Freire's work, sealed by their solid friendship. The author's narrative includes memories of meetings with Freire and the importance of Freire's theory to foster educational principles and practices based on counter-hegemonic struggles and on combatting the current dynamics of power, anchored in neoliberal and neoconservative policies.Durante décadas, los trabajos de Peter McLaren han constituido referentes fundamentales para la solidificación de la teoría crítica. En este ensayo, McLaren presenta elementos importantes de su acercamiento intelectual a la complejidad dialéctica y dialógica de la obra de Paulo Freire, sellada por una sólida amistad. Las narrativas del autor recuperan recuerdos de encuentros con Freire y la importancia de la teoría de Freire para impulsar políticas y prácticas educativas basadas en luchas contrahegemónicas y en el enfrentamiento a las actuales dinámicas de poder ancladas en políticas neoliberales y neoconservadoras.Ao longo de décadas as obras de Peter McLaren têm se constituído em referentes fundamentais para a solidificação da teoria crítica.  No presente ensaio, McLaren apresenta importantes elementos de sua aproximação intelectual com a complexidade dialética e dialógica da obra de Paulo Freire, selada por uma sólida amizade. As narrativas do autor recuperam memórias de encontros com Freire e a importância da teoria freireana para fomentar políticas e práticas educacionais pautadas nas lutas contra-hegemônicas e no enfrentamento das atuais dinâmicas de poder ancoradas em políticas neoliberais e neoconservadoras.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6538610.14393/REPOD-v11n2a2022-65386Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-5382238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386/33692https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386/33693Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMcLaren, Peter2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65386Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought
Por una Pedagogía Crítica: confluencias entre las teorizaciones de Peter McLaren y el pensamiento de Freire
Por uma Pedagogia Crítica: confluências entre as teorizações de Peter McLaren e o pensamento freireano
title For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought
spellingShingle For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought
McLaren, Peter
Pedagogia crítica
Teoria Freireana
Dialogicidade
Critical pedagogy
Freirean Theory
Dialogicity
Pedagogía crítica
Teoría de Freire
Dialogicidad
title_short For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought
title_full For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought
title_fullStr For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought
title_full_unstemmed For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought
title_sort For a Critical Pedagogy: confluences between Peter McLaren's theories and Freirean thought
author McLaren, Peter
author_facet McLaren, Peter
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv McLaren, Peter
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia crítica
Teoria Freireana
Dialogicidade
Critical pedagogy
Freirean Theory
Dialogicity
Pedagogía crítica
Teoría de Freire
Dialogicidad
topic Pedagogia crítica
Teoria Freireana
Dialogicidade
Critical pedagogy
Freirean Theory
Dialogicity
Pedagogía crítica
Teoría de Freire
Dialogicidad
description Over many decades, Peter McLaren's works have become fundamental references for the solidification of critical theory. In this essay, McLaren discusses important elements of his intellectual approach to the dialectical and dialogical complexity of Paulo Freire's work, sealed by their solid friendship. The author's narrative includes memories of meetings with Freire and the importance of Freire's theory to foster educational principles and practices based on counter-hegemonic struggles and on combatting the current dynamics of power, anchored in neoliberal and neoconservative policies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386
10.14393/REPOD-v11n2a2022-65386
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65386
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386/33692
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65386/33693
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 530-538
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960749146112