Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worlds

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Charréu, Leonardo Verde
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/6295
Resumo: The following text starts from two basic assumptions normally accepted by the scientific community that study, within the vast arena of educational sciences, the field that relates to children's education. The first assumption is the one which states the idea of the significance of quality literature for children, experienced and provided from the very beginning of any educational process or cycle. This is of crucial importance for the formation and attraction in reading by a hypothetical future reader, until their adulthood. Reading, definitely, is of fundamental importance to the subjective constitution of the child. The second premise assumes that quality visual images provided by children's illustrations, is also important to expand on the effect and impact that the content of 1 Leonardo Charréu, é professor no Departamento de Pedagogia e Educação da Universidade de Évora e é investigador no CIEP, Centro de Investigação em Educação e Psicologia, onde coordena a linha de Investigação “Arte, Educação e Comunidade”, sendo igualmente membro colaborador no núcleo de Educação Artística no IADS, Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedades da Universidade do Porto. Licenciou-se em Belas Artes - Pintura na Faculdade e Belas Artes do Universidade do Porto, é mestre em História da Arte pela Universidade Nova de Lisboa e Doutor em Belas Artes pela Universidade de Barcelona e em Ciências da Educação pela Universidade de Évora. Tem cerca de cinco dezenas de trabalhos publicados em livros e revistas da especialidade. A componente artística na formação de professores, a cultura visual, os novos ambientes de educação informal e as relações entre arte e ciência, a cognição e a ilustração, são os seus principais interesses de investigação. leonardo@uevora.pt 2 writing and the "told story" has on these little readers. Finally, another idea, just as important, that will indeed be the main argument of this text, is that contemporary visual art, which is a cultural phenomenon that requires, indubitably, a lot of hybridity, diversity and complexity, has many aesthetic solutions that affect a significant number of children's book illustrators. Somehow, the children's contact with visual forms that have a performative dimension that is experimental and, in part, transferred from the current visual artistic proposals, is also a form of parallel visual aesthetic education. So children do not learn only from the text, they also learn from the visual, starting their preparation for the complex and vibrant visualities they face in their daily lives.
id UFSM-18_5fcd16ff6570b720051ca98de573cd51
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6295
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worldsArte visual contemporânea, ilustração e literatura para a infância: fazendo conexões entre mundos criativosChildhood EducationChildren's literatureChildren's illustrationContemporary Visual ArtVisual CultureCreativityEducação InfantilLiteratura infantilIlustração infantilArte Visual ContemporâneaCultura VisualCriatividadeThe following text starts from two basic assumptions normally accepted by the scientific community that study, within the vast arena of educational sciences, the field that relates to children's education. The first assumption is the one which states the idea of the significance of quality literature for children, experienced and provided from the very beginning of any educational process or cycle. This is of crucial importance for the formation and attraction in reading by a hypothetical future reader, until their adulthood. Reading, definitely, is of fundamental importance to the subjective constitution of the child. The second premise assumes that quality visual images provided by children's illustrations, is also important to expand on the effect and impact that the content of 1 Leonardo Charréu, é professor no Departamento de Pedagogia e Educação da Universidade de Évora e é investigador no CIEP, Centro de Investigação em Educação e Psicologia, onde coordena a linha de Investigação “Arte, Educação e Comunidade”, sendo igualmente membro colaborador no núcleo de Educação Artística no IADS, Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedades da Universidade do Porto. Licenciou-se em Belas Artes - Pintura na Faculdade e Belas Artes do Universidade do Porto, é mestre em História da Arte pela Universidade Nova de Lisboa e Doutor em Belas Artes pela Universidade de Barcelona e em Ciências da Educação pela Universidade de Évora. Tem cerca de cinco dezenas de trabalhos publicados em livros e revistas da especialidade. A componente artística na formação de professores, a cultura visual, os novos ambientes de educação informal e as relações entre arte e ciência, a cognição e a ilustração, são os seus principais interesses de investigação. leonardo@uevora.pt 2 writing and the "told story" has on these little readers. Finally, another idea, just as important, that will indeed be the main argument of this text, is that contemporary visual art, which is a cultural phenomenon that requires, indubitably, a lot of hybridity, diversity and complexity, has many aesthetic solutions that affect a significant number of children's book illustrators. Somehow, the children's contact with visual forms that have a performative dimension that is experimental and, in part, transferred from the current visual artistic proposals, is also a form of parallel visual aesthetic education. So children do not learn only from the text, they also learn from the visual, starting their preparation for the complex and vibrant visualities they face in their daily lives.O texto que se segue parte de duas premissas básicas normalmente aceitas pela comunidade cientifica que estuda, no vasto campo das ciências da educação, aquele que diz respeito à educação infantil. A primeira premissa é a de que uma literatura para a infância de qualidade, experienciada e proporcionada logo no início de qualquer processo, ou ciclo educativo, é de crucial importância para a formação e atração para a leitura por parte de um imaginário futuro leitor, mais a montante, na sua idade adulta. A leitura é efetivamente de fundamental importância para a constituição subjetiva da criança. A segunda premissa parte do princípio que uma imagem visual de qualidade, veiculada pela ilustração infantil, é igualmente importante na ampliação, nos efeitos e nos impactos dos conteúdos da escrita e da “história contada” sobre os(as) seus(suas) pequenos(as) leitor(es)(as). Por fim, uma outra ideia não menos importante, e que será, por assim dizer, a tese defendida neste texto, é a de que a arte visual contemporânea, fenômeno cultural que encerra, sem sombra de dúvida, muita hibridez, diversidade e complexidade, apresenta muitas soluções estéticas que influenciam um número apreciável de ilustradores de livros infantis. De algum modo, o contato visual das crianças com formas visuais que possuem uma dimensão performativa e experimental que é, em parte, transferida das propostas artísticas visuais atuais, também é uma forma paralela de educação estética visual. Assim as crianças não aprendem só a partir do textual, aprendem também a partir do visual, começando a preparar-se para as complexas e vibrantes visualidades com que são confrontados no seu cotidiano.Universidade Federal de Santa Maria2012-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/629510.5902/198373486295Revista Digital do LAV; No. 9 (2012): Revista Digital do LAV - Ano V – Número 09 – Setembro de 2012; 012-032Revista Digital do LAV; n. 9 (2012): Revista Digital do LAV - Ano V – Número 09 – Setembro de 2012; 012-0321983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/6295/3887Charréu, Leonardo Verdeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-10T12:50:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6295Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2020-06-10T12:50:37Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worlds
Arte visual contemporânea, ilustração e literatura para a infância: fazendo conexões entre mundos criativos
title Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worlds
spellingShingle Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worlds
Charréu, Leonardo Verde
Childhood Education
Children's literature
Children's illustration
Contemporary Visual Art
Visual Culture
Creativity
Educação Infantil
Literatura infantil
Ilustração infantil
Arte Visual Contemporânea
Cultura Visual
Criatividade
title_short Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worlds
title_full Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worlds
title_fullStr Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worlds
title_full_unstemmed Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worlds
title_sort Contemporary visual art, illustration and literature for children: Making connections between creative worlds
author Charréu, Leonardo Verde
author_facet Charréu, Leonardo Verde
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Charréu, Leonardo Verde
dc.subject.por.fl_str_mv Childhood Education
Children's literature
Children's illustration
Contemporary Visual Art
Visual Culture
Creativity
Educação Infantil
Literatura infantil
Ilustração infantil
Arte Visual Contemporânea
Cultura Visual
Criatividade
topic Childhood Education
Children's literature
Children's illustration
Contemporary Visual Art
Visual Culture
Creativity
Educação Infantil
Literatura infantil
Ilustração infantil
Arte Visual Contemporânea
Cultura Visual
Criatividade
description The following text starts from two basic assumptions normally accepted by the scientific community that study, within the vast arena of educational sciences, the field that relates to children's education. The first assumption is the one which states the idea of the significance of quality literature for children, experienced and provided from the very beginning of any educational process or cycle. This is of crucial importance for the formation and attraction in reading by a hypothetical future reader, until their adulthood. Reading, definitely, is of fundamental importance to the subjective constitution of the child. The second premise assumes that quality visual images provided by children's illustrations, is also important to expand on the effect and impact that the content of 1 Leonardo Charréu, é professor no Departamento de Pedagogia e Educação da Universidade de Évora e é investigador no CIEP, Centro de Investigação em Educação e Psicologia, onde coordena a linha de Investigação “Arte, Educação e Comunidade”, sendo igualmente membro colaborador no núcleo de Educação Artística no IADS, Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedades da Universidade do Porto. Licenciou-se em Belas Artes - Pintura na Faculdade e Belas Artes do Universidade do Porto, é mestre em História da Arte pela Universidade Nova de Lisboa e Doutor em Belas Artes pela Universidade de Barcelona e em Ciências da Educação pela Universidade de Évora. Tem cerca de cinco dezenas de trabalhos publicados em livros e revistas da especialidade. A componente artística na formação de professores, a cultura visual, os novos ambientes de educação informal e as relações entre arte e ciência, a cognição e a ilustração, são os seus principais interesses de investigação. leonardo@uevora.pt 2 writing and the "told story" has on these little readers. Finally, another idea, just as important, that will indeed be the main argument of this text, is that contemporary visual art, which is a cultural phenomenon that requires, indubitably, a lot of hybridity, diversity and complexity, has many aesthetic solutions that affect a significant number of children's book illustrators. Somehow, the children's contact with visual forms that have a performative dimension that is experimental and, in part, transferred from the current visual artistic proposals, is also a form of parallel visual aesthetic education. So children do not learn only from the text, they also learn from the visual, starting their preparation for the complex and vibrant visualities they face in their daily lives.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/6295
10.5902/198373486295
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/6295
identifier_str_mv 10.5902/198373486295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/6295/3887
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; No. 9 (2012): Revista Digital do LAV - Ano V – Número 09 – Setembro de 2012; 012-032
Revista Digital do LAV; n. 9 (2012): Revista Digital do LAV - Ano V – Número 09 – Setembro de 2012; 012-032
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1789434625868693504