Education and art: the consolidation of an endless field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Marcos Villela
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/2205
Resumo: The aim of this paper is to explore some ideas about education, art and its relationship, showing the condition of this endless study and research field. Taking the teacher education as horizon line, repeats a subjective processes and aesthetic understanding crossing referral: the aesthetics-of-existence as a human classic theme and teacher-training as a complex and multifaceted process of subjectivity. The place of art in education, the relationship between art and education, the place of art in life, the meaning of education, the implications between life, art and education, who comes before, who comes after, who depends on who, who serves as that: not so much the content of this problem, not so much the answers, but the movement itself to ask that matters be problematized. As corpus of reflexion will be taken four texts of Noemia Varela, an important brazilian art-educator: “Criatividade na escola e formação do professor”, of 1972; “Movimento Escolinhas de Arte: imagens e idéias”, of 1973; “O desafio da formação de recursos humanos para a educação através da arte”, of 1977; and “A formação do arte educador no Brasil”, of 1984. The material will be confronted with contemporary categories of the field of education and art, seeking to speculate its infinite potential for research.
id UFSM-18_8197396a0ad2bc2e7e47d3bf3acbdf4f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2205
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling Education and art: the consolidation of an endless fieldEducação e arte: a consolidação de um campo interminávelEducation and artAesthetic educationArt teachingEducação e arteEducação estéticaEnsino de arteThe aim of this paper is to explore some ideas about education, art and its relationship, showing the condition of this endless study and research field. Taking the teacher education as horizon line, repeats a subjective processes and aesthetic understanding crossing referral: the aesthetics-of-existence as a human classic theme and teacher-training as a complex and multifaceted process of subjectivity. The place of art in education, the relationship between art and education, the place of art in life, the meaning of education, the implications between life, art and education, who comes before, who comes after, who depends on who, who serves as that: not so much the content of this problem, not so much the answers, but the movement itself to ask that matters be problematized. As corpus of reflexion will be taken four texts of Noemia Varela, an important brazilian art-educator: “Criatividade na escola e formação do professor”, of 1972; “Movimento Escolinhas de Arte: imagens e idéias”, of 1973; “O desafio da formação de recursos humanos para a educação através da arte”, of 1977; and “A formação do arte educador no Brasil”, of 1984. The material will be confronted with contemporary categories of the field of education and art, seeking to speculate its infinite potential for research.O objetivo deste artigo é explorar algumas considerações acerca da educação, da arte e da relação entre elas, de modo a mostrar a condição interminável desse campo de estudo e investigação. Tomando como horizonte a formação de professores, reitero uma remessa ao entrecruzamento dos processos de subjetivação e o entendimento estético: a estética da existência como tema clássico na história da humanidade e a formação como um complexo e multifacetado processo de produção de subjetividade – formar os outros e formar a si mesmo como uma intrincada arte de existir. O lugar da arte na educação, a relação entre arte e educação, o lugar da arte na vida, o sentido da educação, as implicações entre a vida, a arte e a educação, quem vem antes, quem vem depois, quem depende de quem, quem se serve de quem: não tanto o conteúdo dessa problematização, não tanto as respostas, mas é o próprio movimento de perguntar que interessa ser problematizado. Como corpus de problematização, serão tomados quatro textos da importante arte-educadora brasileira Noêmia Varela, professora da Escolinha de Arte do Recife: “Criatividade na escola e formação do professor”, de 1972; “Movimento Escolinhas de Arte: imagens e idéias”, de 1973; “O desafio da formação de recursos humanos para a educação através da arte”, de 1977; e “A formação do arte educador no Brasil”, de 1984. O material será confrontado com categorias contemporâneas do campo da educação e da arte, buscando-se especular seu potencial infinito de investigação.Universidade Federal de Santa Maria2010-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/220510.5902/198373482205Revista Digital do LAV; No. 4 (2010): Revista Digital do LAV - Ano III – Número 04 – Março de 2010; 119-138Revista Digital do LAV; n. 4 (2010): Revista Digital do LAV - Ano III – Número 04 – Março de 2010; 119-1381983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/2205/1361Pereira, Marcos Villelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-09T16:46:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2205Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2020-06-09T16:46:46Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and art: the consolidation of an endless field
Educação e arte: a consolidação de um campo interminável
title Education and art: the consolidation of an endless field
spellingShingle Education and art: the consolidation of an endless field
Pereira, Marcos Villela
Education and art
Aesthetic education
Art teaching
Educação e arte
Educação estética
Ensino de arte
title_short Education and art: the consolidation of an endless field
title_full Education and art: the consolidation of an endless field
title_fullStr Education and art: the consolidation of an endless field
title_full_unstemmed Education and art: the consolidation of an endless field
title_sort Education and art: the consolidation of an endless field
author Pereira, Marcos Villela
author_facet Pereira, Marcos Villela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Marcos Villela
dc.subject.por.fl_str_mv Education and art
Aesthetic education
Art teaching
Educação e arte
Educação estética
Ensino de arte
topic Education and art
Aesthetic education
Art teaching
Educação e arte
Educação estética
Ensino de arte
description The aim of this paper is to explore some ideas about education, art and its relationship, showing the condition of this endless study and research field. Taking the teacher education as horizon line, repeats a subjective processes and aesthetic understanding crossing referral: the aesthetics-of-existence as a human classic theme and teacher-training as a complex and multifaceted process of subjectivity. The place of art in education, the relationship between art and education, the place of art in life, the meaning of education, the implications between life, art and education, who comes before, who comes after, who depends on who, who serves as that: not so much the content of this problem, not so much the answers, but the movement itself to ask that matters be problematized. As corpus of reflexion will be taken four texts of Noemia Varela, an important brazilian art-educator: “Criatividade na escola e formação do professor”, of 1972; “Movimento Escolinhas de Arte: imagens e idéias”, of 1973; “O desafio da formação de recursos humanos para a educação através da arte”, of 1977; and “A formação do arte educador no Brasil”, of 1984. The material will be confronted with contemporary categories of the field of education and art, seeking to speculate its infinite potential for research.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/2205
10.5902/198373482205
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/2205
identifier_str_mv 10.5902/198373482205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/2205/1361
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; No. 4 (2010): Revista Digital do LAV - Ano III – Número 04 – Março de 2010; 119-138
Revista Digital do LAV; n. 4 (2010): Revista Digital do LAV - Ano III – Número 04 – Março de 2010; 119-138
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1789434625811021824