Chico Buarque and the gender contruction in songs forgedon homoafectiveness: from feminist criticism to queer theory
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras (Santa Maria. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37253 |
Resumo: | This article analyses two songs by popular singer-songwriter Chico Buarque (Bárbara - 1972/1973 and Mar e Lua – 1980) through the lens of female gender construction in a non-excludent logic. The songs presented doesn’t show the women figure througt the conventional models and perceive the multiplicity of human sexuality, questioning heteronormative indentities’ naturalization via the marginalized and stigmatized representation of homoafectiveness. Furthremore, in consonance with Chico Buarque’s songbook, these two songs represent a social critique of the oppression and marginalization of homosexuals. |
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Chico Buarque and the gender contruction in songs forgedon homoafectiveness: from feminist criticism to queer theoryChico Buarque e a construção de gênero em canções forjadas na homoafetividade: da crítica feminista à teoria queerFeminino HomoafetividadeGêneroChico BuarqueFeminimHomoafectivenessGenderChico BuarqueThis article analyses two songs by popular singer-songwriter Chico Buarque (Bárbara - 1972/1973 and Mar e Lua – 1980) through the lens of female gender construction in a non-excludent logic. The songs presented doesn’t show the women figure througt the conventional models and perceive the multiplicity of human sexuality, questioning heteronormative indentities’ naturalization via the marginalized and stigmatized representation of homoafectiveness. Furthremore, in consonance with Chico Buarque’s songbook, these two songs represent a social critique of the oppression and marginalization of homosexuals.Este artigo analisa duas canções do compositor Chico Buarque (Bárbara - 1972/1973 e Mar e Lua - 1980) a partir da perspectiva de construção do gênero feminino em uma lógica não excludente. As canções em tela não apresentam a mulher através dos modelos convencionais e percebem a multiplicidade das sexualidades humanas, questionando a naturalização das identidades heteronormativas a partir da representação marginalizada e estigmatizada da homoafetividade. Além disso, em consonância com outras canções de Chico Buarque, representam uma crítica social à opressão e marginalização dos homossexuais.Universidade Federal de Santa Maria2020-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3725310.5902/2176148537253Letras; n. 59: (Dez. 2019) - Corpo, trauma e memória: desfazendo gêneros na literatura e nas artes das Américas; 305-3222176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37253/pdfCopyright (c) 2020 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCALDERANO, CAMILA FONSECA DE OLIVEIRAAlmeida, Márcia2022-11-08T17:25:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37253Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:25.352941Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true |
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