English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bailer, Cyntia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Debortoli, Luis Antonio, de Matos, Tiago, Berri, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477
Resumo: This article aims to report the development of the concept of English as a lingua franca by five participants in a short-term face-to-face course taught by two pre-service teachers in the Languages without Borders Program at a public Brazilian municipal university. Two data collection instruments were used: responses to two quizzes applied during the course and a questionnaire applied later. In their discourses, the participants brought to light, to a certain extent, evidence of a critical understanding of the concepts of native speaker, imperialism, judgment of value, linguistic discrimination, empowerment, linguistic monitoring, linguistic variation and a focus on communicative practices.
id UFSM-19_fbfab260845edcaa3e6719c89464ec80
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48477
network_acronym_str UFSM-19
network_name_str Letras (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders courseO inglês não é um só: desenvolvimento do conceito de inglês como língua franca em um curso do programa Idiomas sem FronteirasDesenvolvimento de conceitosInglês como língua FrancaPrograma Idiomas sem FronteirasConcept developmentEnglish as a lingua FrancaLanguage without Borders ProgramThis article aims to report the development of the concept of English as a lingua franca by five participants in a short-term face-to-face course taught by two pre-service teachers in the Languages without Borders Program at a public Brazilian municipal university. Two data collection instruments were used: responses to two quizzes applied during the course and a questionnaire applied later. In their discourses, the participants brought to light, to a certain extent, evidence of a critical understanding of the concepts of native speaker, imperialism, judgment of value, linguistic discrimination, empowerment, linguistic monitoring, linguistic variation and a focus on communicative practices.Este artigo objetiva reportar o desenvolvimento do conceito de inglês como língua franca (ILF) por cinco participantes de um curso presencial de curta duração ministrado por dois professores em formação inicial, no âmbito do Programa Idiomas sem Fronteiras em uma universidade pública municipal brasileira. Dois instrumentos de coleta de dados foram utilizados: respostas a dois quizzes realizados durante o curso e um questionário aplicado posteriormente. Em seus discursos, os participantes trouxeram à tona a compreensão crítica dos conceitos de falante nativo, imperialismo, juízo de valor, preconceito linguístico, empoderamento, monitoramento linguístico, variação linguística e foco nas práticas comunicativas.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/4847710.5902/2176148548477Letras; Edição Especial - 3/2020: Letramento acadêmico: práticas pedagógicas em tempos de internacionalização; 271-2892176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477/pdfCopyright (c) 2021 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBailer, CyntiaDebortoli, Luis Antoniode Matos, TiagoBerri, Ana Paula2022-12-15T19:08:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48477Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:32.739402Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
dc.title.none.fl_str_mv English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course
O inglês não é um só: desenvolvimento do conceito de inglês como língua franca em um curso do programa Idiomas sem Fronteiras
title English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course
spellingShingle English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course
Bailer, Cyntia
Desenvolvimento de conceitos
Inglês como língua Franca
Programa Idiomas sem Fronteiras
Concept development
English as a lingua Franca
Language without Borders Program
title_short English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course
title_full English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course
title_fullStr English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course
title_full_unstemmed English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course
title_sort English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course
author Bailer, Cyntia
author_facet Bailer, Cyntia
Debortoli, Luis Antonio
de Matos, Tiago
Berri, Ana Paula
author_role author
author2 Debortoli, Luis Antonio
de Matos, Tiago
Berri, Ana Paula
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bailer, Cyntia
Debortoli, Luis Antonio
de Matos, Tiago
Berri, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento de conceitos
Inglês como língua Franca
Programa Idiomas sem Fronteiras
Concept development
English as a lingua Franca
Language without Borders Program
topic Desenvolvimento de conceitos
Inglês como língua Franca
Programa Idiomas sem Fronteiras
Concept development
English as a lingua Franca
Language without Borders Program
description This article aims to report the development of the concept of English as a lingua franca by five participants in a short-term face-to-face course taught by two pre-service teachers in the Languages without Borders Program at a public Brazilian municipal university. Two data collection instruments were used: responses to two quizzes applied during the course and a questionnaire applied later. In their discourses, the participants brought to light, to a certain extent, evidence of a critical understanding of the concepts of native speaker, imperialism, judgment of value, linguistic discrimination, empowerment, linguistic monitoring, linguistic variation and a focus on communicative practices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477
10.5902/2176148548477
url https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477
identifier_str_mv 10.5902/2176148548477
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Letras; Edição Especial - 3/2020: Letramento acadêmico: práticas pedagógicas em tempos de internacionalização; 271-289
2176-1485
1519-3985
reponame:Letras (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Letras (Santa Maria. Online)
collection Letras (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com
_version_ 1792205418301227008