Planning english courses for internationalization within languages without borders at UFS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mandarino Silva, Nayara Stefanie
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Elaine Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666407
Resumo: Languages without Borders (LwB) was created in 2014, replacing English without Borders (BRASIL, 2012), and amplified in 2016. From 2019, the program became Andifes LwB Network. The documents which alter IsF present changes with regard to internationalization orientations. In this context, it is worth reflecting on how practices take place in IsF nuclei within Higher Education Institutions (HEIs). In this sense, this paper aims to analyze the preparation of an English course for internationalization purposes within IsF in a HEI from the northeast of Brazil. This is a qualitative study characterized as action research (BURNS, 2015; LAVILLE; DIONNE, 1999; PAIVA, 2019), which involves the study of field notes, document collection, and teaching logs (FREEMAN, 1998). The results indicate the preparation of a course that works on language social practices in the academic environment. It also seeks for a transdisciplinary approach and a critical concept of internationalization, with emphasis on the reflection of global issues, the role of universities, students, and the language.
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In this sense, this paper aims to analyze the preparation of an English course for internationalization purposes within IsF in a HEI from the northeast of Brazil. This is a qualitative study characterized as action research (BURNS, 2015; LAVILLE; DIONNE, 1999; PAIVA, 2019), which involves the study of field notes, document collection, and teaching logs (FREEMAN, 1998). The results indicate the preparation of a course that works on language social practices in the academic environment. It also seeks for a transdisciplinary approach and a critical concept of internationalization, with emphasis on the reflection of global issues, the role of universities, students, and the language.El programa Idiomas sin Fronteras (IsF) fue creado en 2014, reemplazando al Inglés sin Fronteras (BRASIL, 2012), y ampliado en 2016. A partir de 2019, el programa se convirtió en la Red Andifes IsF. Los documentos que modifican el IsF presentan cambios en relación con sus directrices para la internacionalización. Es conveniente, en este contexto, reflexionar sobre cómo se produce la práctica en los núcleos de la red en las Instituciones de Educación Superior (IES). En este sentido, este artículo busca analizar la preparación de un curso de inglés con fines de internacionalización dentro del ámbito de la IsF en una IES en el Nordeste. Se trata de una investigación cualitativa, caracterizada como investigación-acción (BURNS, 2015; LAVILLE; Dionne, 1999; PAIVA, 2019), que involucra el estudio de notas de campo, compilación de documentos y registro docente (FREEMAN, 1998). Los resultados indican la preparación de un curso que parte de las prácticas sociales del uso del lenguaje en el entorno académico, además de buscar un enfoque transdisciplinario y una concepción crítica de la internacionalización, con énfasis en la reflexión sobre los problemas globales, el papel de las universidades y los propios estudiantes, así como el del lenguaje.O programa Idiomas sem Fronteiras (IsF) foi criado em 2014, substituindo o Inglês sem Fronteiras (BRASIL, 2012), e ampliado em 2016. A partir de 2019, o programa tornou-se a Rede Andifes IsF. Os documentos que alteram o IsF apresentam mudanças com relação a suas orientações para internacionalização. Cabe, nesse contexto, refletir sobre como a prática ocorre nos núcleos da rede em Instituições de Ensino Superior (IES). Nesse sentido, este artigo busca analisar a preparação de um curso de inglês para fins de internacionalização no âmbito do IsF em uma IES do Nordeste. Esta é uma pesquisa qualitativa, caracterizada como pesquisa-ação (BURNS, 2015; LAVILLE; DIONNE, 1999; PAIVA, 2019), que envolve o estudo de notas de campo, compilação de documentos e registro de ensino (FREEMAN, 1998). Os resultados indicam a preparação de um curso que parte de práticas sociais de uso da língua no ambiente acadêmico, além de buscar uma abordagem transdisciplinar e uma concepção crítica de internacionalização, com ênfase na reflexão sobre problemas globais, o papel das universidades e dos próprios alunos, assim como o da língua.Universidade Estadual de Campinas2023-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666407Trabalhos em Linguística Aplicada; Vol. 62 No. 2 (2023): Translation, affectivity and body politics; 376-387Trabalhos em Linguística Aplicada; Vol. 62 Núm. 2 (2023): Traducción, afectos y políticas del cuerpo; 376-387Trabalhos em Linguística Aplicada; v. 62 n. 2 (2023): Tradução, afetos e políticas do corpo; 376-3872175-764Xreponame:Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666407/32755Copyright (c) 2023 Trabalhos em Linguística Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMandarino Silva, Nayara StefanieSantos, Elaine Maria2024-01-22T13:03:05Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666407Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tlaPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/oaispublic@iel.unicamp.br2175-764X0103-1813opendoar:2024-01-22T13:03:05Trabalhos em Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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