English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras (Santa Maria. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477 |
Resumo: | This article aims to report the development of the concept of English as a lingua franca by five participants in a short-term face-to-face course taught by two pre-service teachers in the Languages without Borders Program at a public Brazilian municipal university. Two data collection instruments were used: responses to two quizzes applied during the course and a questionnaire applied later. In their discourses, the participants brought to light, to a certain extent, evidence of a critical understanding of the concepts of native speaker, imperialism, judgment of value, linguistic discrimination, empowerment, linguistic monitoring, linguistic variation and a focus on communicative practices. |
id |
UFSM-19_fbfab260845edcaa3e6719c89464ec80 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48477 |
network_acronym_str |
UFSM-19 |
network_name_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders courseO inglês não é um só: desenvolvimento do conceito de inglês como língua franca em um curso do programa Idiomas sem FronteirasDesenvolvimento de conceitosInglês como língua FrancaPrograma Idiomas sem FronteirasConcept developmentEnglish as a lingua FrancaLanguage without Borders ProgramThis article aims to report the development of the concept of English as a lingua franca by five participants in a short-term face-to-face course taught by two pre-service teachers in the Languages without Borders Program at a public Brazilian municipal university. Two data collection instruments were used: responses to two quizzes applied during the course and a questionnaire applied later. In their discourses, the participants brought to light, to a certain extent, evidence of a critical understanding of the concepts of native speaker, imperialism, judgment of value, linguistic discrimination, empowerment, linguistic monitoring, linguistic variation and a focus on communicative practices.Este artigo objetiva reportar o desenvolvimento do conceito de inglês como língua franca (ILF) por cinco participantes de um curso presencial de curta duração ministrado por dois professores em formação inicial, no âmbito do Programa Idiomas sem Fronteiras em uma universidade pública municipal brasileira. Dois instrumentos de coleta de dados foram utilizados: respostas a dois quizzes realizados durante o curso e um questionário aplicado posteriormente. Em seus discursos, os participantes trouxeram à tona a compreensão crítica dos conceitos de falante nativo, imperialismo, juízo de valor, preconceito linguístico, empoderamento, monitoramento linguístico, variação linguística e foco nas práticas comunicativas.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/4847710.5902/2176148548477Letras; Edição Especial - 3/2020: Letramento acadêmico: práticas pedagógicas em tempos de internacionalização; 271-2892176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477/pdfCopyright (c) 2021 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBailer, CyntiaDebortoli, Luis Antoniode Matos, TiagoBerri, Ana Paula2022-12-15T19:08:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48477Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:32.739402Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course O inglês não é um só: desenvolvimento do conceito de inglês como língua franca em um curso do programa Idiomas sem Fronteiras |
title |
English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course |
spellingShingle |
English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course Bailer, Cyntia Desenvolvimento de conceitos Inglês como língua Franca Programa Idiomas sem Fronteiras Concept development English as a lingua Franca Language without Borders Program |
title_short |
English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course |
title_full |
English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course |
title_fullStr |
English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course |
title_full_unstemmed |
English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course |
title_sort |
English is not an only one: the development of the concept English as a lingua franca in a Language without Borders course |
author |
Bailer, Cyntia |
author_facet |
Bailer, Cyntia Debortoli, Luis Antonio de Matos, Tiago Berri, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Debortoli, Luis Antonio de Matos, Tiago Berri, Ana Paula |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bailer, Cyntia Debortoli, Luis Antonio de Matos, Tiago Berri, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento de conceitos Inglês como língua Franca Programa Idiomas sem Fronteiras Concept development English as a lingua Franca Language without Borders Program |
topic |
Desenvolvimento de conceitos Inglês como língua Franca Programa Idiomas sem Fronteiras Concept development English as a lingua Franca Language without Borders Program |
description |
This article aims to report the development of the concept of English as a lingua franca by five participants in a short-term face-to-face course taught by two pre-service teachers in the Languages without Borders Program at a public Brazilian municipal university. Two data collection instruments were used: responses to two quizzes applied during the course and a questionnaire applied later. In their discourses, the participants brought to light, to a certain extent, evidence of a critical understanding of the concepts of native speaker, imperialism, judgment of value, linguistic discrimination, empowerment, linguistic monitoring, linguistic variation and a focus on communicative practices. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477 10.5902/2176148548477 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477 |
identifier_str_mv |
10.5902/2176148548477 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/48477/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras; Edição Especial - 3/2020: Letramento acadêmico: práticas pedagógicas em tempos de internacionalização; 271-289 2176-1485 1519-3985 reponame:Letras (Santa Maria. Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
collection |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1792205418301227008 |