Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benedetti, Augusto Pio
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6809
Resumo: There is, on the Physical Education classes of the Colégio Técnico Industrial (CTISM), a history of growth of the number of students absence from the first to the third grade of Ensino Médio. The objective of this study consisted of identifying and analyzing the causes that lead students to progressively become less engaged on this subject and to become more absent from these classes. Thus, the reason why the third graders of CTISM were more absent from the Physical Education classes than the first-graders was the research question. This study was based on a qualitative research and the research method of case study in the line of research School and Political Practices Public. The participants were a total of seventeen (17) students, being nine (09) students who were on third grade in 2007 and eight (08) students who graduated in 2006 with an elevated rate of class absence. The instruments which were used consisted of an exploratory subject by the third graders as well as a semistructured interview. For the results analysis, the method of content analysis was utilized. From the interaction of the theoretic and empirical elements, two categories that sum up the research results emerged: a) social conditioners; b) physical education conception.
id UFSM_071f076bc47fa0ab495d6a8b6a995ccf
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6809
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnicaPhysical Education in the medium teaching: a study of case in a technical schoolEducaçãoEscola técnicaEducação físicaEducationTechnical schoolPhysical educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThere is, on the Physical Education classes of the Colégio Técnico Industrial (CTISM), a history of growth of the number of students absence from the first to the third grade of Ensino Médio. The objective of this study consisted of identifying and analyzing the causes that lead students to progressively become less engaged on this subject and to become more absent from these classes. Thus, the reason why the third graders of CTISM were more absent from the Physical Education classes than the first-graders was the research question. This study was based on a qualitative research and the research method of case study in the line of research School and Political Practices Public. The participants were a total of seventeen (17) students, being nine (09) students who were on third grade in 2007 and eight (08) students who graduated in 2006 with an elevated rate of class absence. The instruments which were used consisted of an exploratory subject by the third graders as well as a semistructured interview. For the results analysis, the method of content analysis was utilized. From the interaction of the theoretic and empirical elements, two categories that sum up the research results emerged: a) social conditioners; b) physical education conception.Há, nas aulas de educação física do Colégio Técnico Industrial (CTISM), um histórico de aumento no número de faltas dos alunos da primeira para a terceira série do ensino médio. O objetivo desta pesquisa consistiu em identificar e analisar as causas que levam os alunos a, progressivamente, engajarem-se menos nesta disciplina, tornando-se infreqüentes. Assim, por que os alunos da terceira série do Ensino Médio, do CTISM, são mais infreqüentes, nas aulas de educação física, que os alunos que cursam a primeira série, foi a questão de pesquisa. Tratou-se de pesquisa qualitativa, na modalidade estudo de caso na linha de pesquisa Práticas Escolares e Políticas Públicas. Os sujeitos participantes foram num total de dezessete (17) alunos, assim constituídos: nove (09) alunos que estavam cursando a terceira série em 2007 e oito (08) egressos de 2006 com um número elevado de faltas. Os instrumentos utilizados foram uma questão exploratória, realizado com alunos em curso na terceira série, assim como uma entrevista semi-estruturada. Na análise dos resultados, utilizou-se a análise de conteúdo. Da interação entre os elementos teóricos e empíricos, surgiram duas categorias que sintetizam os resultados da pesquisa: a) condicionantes sociais b) concepção de educação física.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoAuler, Déciohttp://lattes.cnpq.br/5197105723843870Afonso, Mariangela da Rosahttp://lattes.cnpq.br/5202830028335096Tomazetti, Elisete Medianeirahttp://lattes.cnpq.br/3942924352722374Benedetti, Augusto Pio2008-06-052008-06-052008-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfBENEDETTI, Augusto Pio. Physical Education in the medium teaching: a study of case in a technical school. 2008. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6809porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-04-13T17:52:51Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6809Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-04-13T17:52:51Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnica
Physical Education in the medium teaching: a study of case in a technical school
title Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnica
spellingShingle Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnica
Benedetti, Augusto Pio
Educação
Escola técnica
Educação física
Education
Technical school
Physical education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnica
title_full Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnica
title_fullStr Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnica
title_full_unstemmed Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnica
title_sort Educação Física no ensino médio: um estudo de caso numa escola técnica
author Benedetti, Augusto Pio
author_facet Benedetti, Augusto Pio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Auler, Décio
http://lattes.cnpq.br/5197105723843870
Afonso, Mariangela da Rosa
http://lattes.cnpq.br/5202830028335096
Tomazetti, Elisete Medianeira
http://lattes.cnpq.br/3942924352722374
dc.contributor.author.fl_str_mv Benedetti, Augusto Pio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Escola técnica
Educação física
Education
Technical school
Physical education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação
Escola técnica
Educação física
Education
Technical school
Physical education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description There is, on the Physical Education classes of the Colégio Técnico Industrial (CTISM), a history of growth of the number of students absence from the first to the third grade of Ensino Médio. The objective of this study consisted of identifying and analyzing the causes that lead students to progressively become less engaged on this subject and to become more absent from these classes. Thus, the reason why the third graders of CTISM were more absent from the Physical Education classes than the first-graders was the research question. This study was based on a qualitative research and the research method of case study in the line of research School and Political Practices Public. The participants were a total of seventeen (17) students, being nine (09) students who were on third grade in 2007 and eight (08) students who graduated in 2006 with an elevated rate of class absence. The instruments which were used consisted of an exploratory subject by the third graders as well as a semistructured interview. For the results analysis, the method of content analysis was utilized. From the interaction of the theoretic and empirical elements, two categories that sum up the research results emerged: a) social conditioners; b) physical education conception.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-05
2008-06-05
2008-03-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BENEDETTI, Augusto Pio. Physical Education in the medium teaching: a study of case in a technical school. 2008. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6809
identifier_str_mv BENEDETTI, Augusto Pio. Physical Education in the medium teaching: a study of case in a technical school. 2008. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6809
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922090409263104