Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Aderson de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/0013000005pmr
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15051
Resumo: In view of the difficulty in student involvement and the constant search for enveloping technological educational resources, this study aimed at developing guidelines for the development of immersive virtual environments. To do so, the methodological steps used were data collection from the Theory of Engagement; Professional opinion and experiment with students; compilation of data and elaboration of the guidelines; validation and application. In this way, it was possible to identify 15 guidelines whose characteristics point to the best practices to foster engagement within surrounding virtual environments (according to the data collected). Therefore, the evaluation was performed through a virtual questionnaire and sent to professionals in the area of Information Technology of the Federal University of Santa Maria and Federal University of Rio Grande do Sul. The research universe comprised eight responses. In this way, the questionnaire was the methodological tool that guided this evaluation, and its elaboration aimed to measure issues related to utility, adequacy and clarity. Finally, validation resulted in an overall average score of 6.35 / 7.00. In this context, it can be concluded that the set of guidelines represents a relevant instrument to assist designers and developers of Immersive Virtual Environments.
id UFSM_a4ce5520ba40bac13f87ceb5e29eb280
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/15051
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizesEngagement and immersive virtual environments: a proposal for guidelinesEngajamento estudantilAmbientes virtuais imersivosDiretrizesStudant engagement.Immersive virtual environmentsGuidelinesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOIn view of the difficulty in student involvement and the constant search for enveloping technological educational resources, this study aimed at developing guidelines for the development of immersive virtual environments. To do so, the methodological steps used were data collection from the Theory of Engagement; Professional opinion and experiment with students; compilation of data and elaboration of the guidelines; validation and application. In this way, it was possible to identify 15 guidelines whose characteristics point to the best practices to foster engagement within surrounding virtual environments (according to the data collected). Therefore, the evaluation was performed through a virtual questionnaire and sent to professionals in the area of Information Technology of the Federal University of Santa Maria and Federal University of Rio Grande do Sul. The research universe comprised eight responses. In this way, the questionnaire was the methodological tool that guided this evaluation, and its elaboration aimed to measure issues related to utility, adequacy and clarity. Finally, validation resulted in an overall average score of 6.35 / 7.00. In this context, it can be concluded that the set of guidelines represents a relevant instrument to assist designers and developers of Immersive Virtual Environments.Diante da dificuldade existente no envolvimento do estudante e com a constante busca por recursos educacionais tecnológicos envolventes, este estudo objetivou a elaboração de diretrizes para o desenvolvimento de ambientes virtuais imersivos envolventes. Para tanto, as etapas metodológicas utilizadas foram, coleta de dados da Teoria do Engajamento; Opinião dos profissionais e experimento com estudantes; compilação dos dados e elaboração das diretrizes; validação e aplicação das mesmas. Desta forma, foi possível identificar 15 diretrizes cujas características apontam para as melhores práticas para fomentar o engajamento no interior de ambientes virtuais envolventes (de acordo com os dados coletados). Por conseguinte, foi conduzida uma avaliação, a qual foi realizada por intermédio de um questionário virtual encaminhado a profissionais da área de Tecnologia da Informação da Universidade Federal de Santa Maria e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. O universo de pesquisa compreendeu oito respostas. Desta forma, o questionário foi a ferramenta metodológica que norteou esta avaliação, sendo que sua elaboração visou mensurar questões relativas à utilidade, adequação e clareza. Por fim, a validação resultou em uma pontuação média geral de 6.35/7.00. Neste contexto, pode-se concluir que o conjunto de diretrizes representa um instrumento relevante para auxiliar projetistas e desenvolvedores de Ambientes Virtuais Imersivos Envolventes.Universidade Federal de Santa MariaBrasilCiência da ComputaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoCentro de TecnologiaMedina, Roseclea Duartehttp://lattes.cnpq.br/6560346309368052Bernardi, Gilianehttp://lattes.cnpq.br/8988734339185408Falkembach, Gilse Antoninha Morgentalhttp://lattes.cnpq.br/5167203367542704Carvalho, Aderson de2018-12-10T10:43:43Z2018-12-10T10:43:43Z2018-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/15051ark:/26339/0013000005pmrporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-12-11T05:00:26Zoai:repositorio.ufsm.br:1/15051Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-12-11T05:00:26Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes
Engagement and immersive virtual environments: a proposal for guidelines
title Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes
spellingShingle Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes
Carvalho, Aderson de
Engajamento estudantil
Ambientes virtuais imersivos
Diretrizes
Studant engagement.
Immersive virtual environments
Guidelines
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes
title_full Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes
title_fullStr Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes
title_full_unstemmed Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes
title_sort Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes
author Carvalho, Aderson de
author_facet Carvalho, Aderson de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Medina, Roseclea Duarte
http://lattes.cnpq.br/6560346309368052
Bernardi, Giliane
http://lattes.cnpq.br/8988734339185408
Falkembach, Gilse Antoninha Morgental
http://lattes.cnpq.br/5167203367542704
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Aderson de
dc.subject.por.fl_str_mv Engajamento estudantil
Ambientes virtuais imersivos
Diretrizes
Studant engagement.
Immersive virtual environments
Guidelines
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Engajamento estudantil
Ambientes virtuais imersivos
Diretrizes
Studant engagement.
Immersive virtual environments
Guidelines
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description In view of the difficulty in student involvement and the constant search for enveloping technological educational resources, this study aimed at developing guidelines for the development of immersive virtual environments. To do so, the methodological steps used were data collection from the Theory of Engagement; Professional opinion and experiment with students; compilation of data and elaboration of the guidelines; validation and application. In this way, it was possible to identify 15 guidelines whose characteristics point to the best practices to foster engagement within surrounding virtual environments (according to the data collected). Therefore, the evaluation was performed through a virtual questionnaire and sent to professionals in the area of Information Technology of the Federal University of Santa Maria and Federal University of Rio Grande do Sul. The research universe comprised eight responses. In this way, the questionnaire was the methodological tool that guided this evaluation, and its elaboration aimed to measure issues related to utility, adequacy and clarity. Finally, validation resulted in an overall average score of 6.35 / 7.00. In this context, it can be concluded that the set of guidelines represents a relevant instrument to assist designers and developers of Immersive Virtual Environments.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-10T10:43:43Z
2018-12-10T10:43:43Z
2018-02-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15051
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/0013000005pmr
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15051
identifier_str_mv ark:/26339/0013000005pmr
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
Centro de Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
Centro de Tecnologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172288960528384