Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000005pmr |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15051 |
Resumo: | In view of the difficulty in student involvement and the constant search for enveloping technological educational resources, this study aimed at developing guidelines for the development of immersive virtual environments. To do so, the methodological steps used were data collection from the Theory of Engagement; Professional opinion and experiment with students; compilation of data and elaboration of the guidelines; validation and application. In this way, it was possible to identify 15 guidelines whose characteristics point to the best practices to foster engagement within surrounding virtual environments (according to the data collected). Therefore, the evaluation was performed through a virtual questionnaire and sent to professionals in the area of Information Technology of the Federal University of Santa Maria and Federal University of Rio Grande do Sul. The research universe comprised eight responses. In this way, the questionnaire was the methodological tool that guided this evaluation, and its elaboration aimed to measure issues related to utility, adequacy and clarity. Finally, validation resulted in an overall average score of 6.35 / 7.00. In this context, it can be concluded that the set of guidelines represents a relevant instrument to assist designers and developers of Immersive Virtual Environments. |
id |
UFSM_a4ce5520ba40bac13f87ceb5e29eb280 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/15051 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizesEngagement and immersive virtual environments: a proposal for guidelinesEngajamento estudantilAmbientes virtuais imersivosDiretrizesStudant engagement.Immersive virtual environmentsGuidelinesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOIn view of the difficulty in student involvement and the constant search for enveloping technological educational resources, this study aimed at developing guidelines for the development of immersive virtual environments. To do so, the methodological steps used were data collection from the Theory of Engagement; Professional opinion and experiment with students; compilation of data and elaboration of the guidelines; validation and application. In this way, it was possible to identify 15 guidelines whose characteristics point to the best practices to foster engagement within surrounding virtual environments (according to the data collected). Therefore, the evaluation was performed through a virtual questionnaire and sent to professionals in the area of Information Technology of the Federal University of Santa Maria and Federal University of Rio Grande do Sul. The research universe comprised eight responses. In this way, the questionnaire was the methodological tool that guided this evaluation, and its elaboration aimed to measure issues related to utility, adequacy and clarity. Finally, validation resulted in an overall average score of 6.35 / 7.00. In this context, it can be concluded that the set of guidelines represents a relevant instrument to assist designers and developers of Immersive Virtual Environments.Diante da dificuldade existente no envolvimento do estudante e com a constante busca por recursos educacionais tecnológicos envolventes, este estudo objetivou a elaboração de diretrizes para o desenvolvimento de ambientes virtuais imersivos envolventes. Para tanto, as etapas metodológicas utilizadas foram, coleta de dados da Teoria do Engajamento; Opinião dos profissionais e experimento com estudantes; compilação dos dados e elaboração das diretrizes; validação e aplicação das mesmas. Desta forma, foi possível identificar 15 diretrizes cujas características apontam para as melhores práticas para fomentar o engajamento no interior de ambientes virtuais envolventes (de acordo com os dados coletados). Por conseguinte, foi conduzida uma avaliação, a qual foi realizada por intermédio de um questionário virtual encaminhado a profissionais da área de Tecnologia da Informação da Universidade Federal de Santa Maria e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. O universo de pesquisa compreendeu oito respostas. Desta forma, o questionário foi a ferramenta metodológica que norteou esta avaliação, sendo que sua elaboração visou mensurar questões relativas à utilidade, adequação e clareza. Por fim, a validação resultou em uma pontuação média geral de 6.35/7.00. Neste contexto, pode-se concluir que o conjunto de diretrizes representa um instrumento relevante para auxiliar projetistas e desenvolvedores de Ambientes Virtuais Imersivos Envolventes.Universidade Federal de Santa MariaBrasilCiência da ComputaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoCentro de TecnologiaMedina, Roseclea Duartehttp://lattes.cnpq.br/6560346309368052Bernardi, Gilianehttp://lattes.cnpq.br/8988734339185408Falkembach, Gilse Antoninha Morgentalhttp://lattes.cnpq.br/5167203367542704Carvalho, Aderson de2018-12-10T10:43:43Z2018-12-10T10:43:43Z2018-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/15051ark:/26339/0013000005pmrporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-12-11T05:00:26Zoai:repositorio.ufsm.br:1/15051Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-12-11T05:00:26Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes Engagement and immersive virtual environments: a proposal for guidelines |
title |
Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes |
spellingShingle |
Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes Carvalho, Aderson de Engajamento estudantil Ambientes virtuais imersivos Diretrizes Studant engagement. Immersive virtual environments Guidelines CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
title_short |
Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes |
title_full |
Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes |
title_fullStr |
Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes |
title_full_unstemmed |
Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes |
title_sort |
Engajamento e ambientes virtuais imersivos: uma proposta de diretrizes |
author |
Carvalho, Aderson de |
author_facet |
Carvalho, Aderson de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Medina, Roseclea Duarte http://lattes.cnpq.br/6560346309368052 Bernardi, Giliane http://lattes.cnpq.br/8988734339185408 Falkembach, Gilse Antoninha Morgental http://lattes.cnpq.br/5167203367542704 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Aderson de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Engajamento estudantil Ambientes virtuais imersivos Diretrizes Studant engagement. Immersive virtual environments Guidelines CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
topic |
Engajamento estudantil Ambientes virtuais imersivos Diretrizes Studant engagement. Immersive virtual environments Guidelines CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
description |
In view of the difficulty in student involvement and the constant search for enveloping technological educational resources, this study aimed at developing guidelines for the development of immersive virtual environments. To do so, the methodological steps used were data collection from the Theory of Engagement; Professional opinion and experiment with students; compilation of data and elaboration of the guidelines; validation and application. In this way, it was possible to identify 15 guidelines whose characteristics point to the best practices to foster engagement within surrounding virtual environments (according to the data collected). Therefore, the evaluation was performed through a virtual questionnaire and sent to professionals in the area of Information Technology of the Federal University of Santa Maria and Federal University of Rio Grande do Sul. The research universe comprised eight responses. In this way, the questionnaire was the methodological tool that guided this evaluation, and its elaboration aimed to measure issues related to utility, adequacy and clarity. Finally, validation resulted in an overall average score of 6.35 / 7.00. In this context, it can be concluded that the set of guidelines represents a relevant instrument to assist designers and developers of Immersive Virtual Environments. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-10T10:43:43Z 2018-12-10T10:43:43Z 2018-02-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15051 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000005pmr |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15051 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/0013000005pmr |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Ciência da Computação UFSM Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação Centro de Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Ciência da Computação UFSM Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação Centro de Tecnologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172288960528384 |