Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hoppe, Barbara Chiodini Axt
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8928
Resumo: This research aims to address on the pioneering educational experiment carried out in the Community of Cerro Pelado in Uruguay, with the radio El Chasque FM, started as communication design and currently as a curricular discipline of a small rural school, which seeks in their practices encourage reflection and a real social intervention, leaving a space open to the outcrop of the feelings, thoughts, ideas and different understandings of the persons involved, about themselves, about others and about the world around them, is investigating and discussing these dynamics on the interrelationships of the various types of knowledge that arise from the integration of the areas of education and communication, educational communication. This has been shown viable tool in creating new types of learning, formal or informal, with bias more democratic, egalitarian and less hierarchical, given the plurality and cultural diversity, becoming emerging and necessary practice to be propagated, raising up possible in this process of reconstruction looks on the training of our future professionals of education-communication, the educommunicators. Therefore, we performed a case study that led to the investigation of educomunicativas practices and their possible effects and consequences that the school context.
id UFSM_c745b59abdcf2af15276ecdb6d00887a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/8928
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivasPractices in the context educommunication school: obstacles and prospectsEducomunicaçãoEducomunicadorTecnologias da informação e da comunicação (TICs)Mediações sociaisEducommunicationEducommunicatorsInformation and Communication Technologies (ICTs)Social mediationsCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIAThis research aims to address on the pioneering educational experiment carried out in the Community of Cerro Pelado in Uruguay, with the radio El Chasque FM, started as communication design and currently as a curricular discipline of a small rural school, which seeks in their practices encourage reflection and a real social intervention, leaving a space open to the outcrop of the feelings, thoughts, ideas and different understandings of the persons involved, about themselves, about others and about the world around them, is investigating and discussing these dynamics on the interrelationships of the various types of knowledge that arise from the integration of the areas of education and communication, educational communication. This has been shown viable tool in creating new types of learning, formal or informal, with bias more democratic, egalitarian and less hierarchical, given the plurality and cultural diversity, becoming emerging and necessary practice to be propagated, raising up possible in this process of reconstruction looks on the training of our future professionals of education-communication, the educommunicators. Therefore, we performed a case study that led to the investigation of educomunicativas practices and their possible effects and consequences that the school context.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA presente pesquisa visa tratar sobre a experiência pedagógica pioneira realizada na Comunidade de Cerro Pelado no Uruguai, com a rádio El Chasque FM, iniciada como projeto de comunicação e atualmente como disciplina curricular de uma pequena escola rural, que busca em suas práticas incitar a reflexão e uma real intervenção social, partindo de uma abertura de espaço para o afloramento dos sentimentos, pensamentos, concepções e entendimentos diversos, dos sujeitos envolvidos, sobre si mesmos, sobre os outros e sobre o mundo que os cerca, investigando-se e discutindo-se nestas dinâmicas sobre as inter-relações dos vários tipos de saberes que surgem da integração das áreas da educação e da comunicação, a educomunicação. Esta que tem se demonstrado ferramenta viável na criação de novos tipos de aprendizagem, formais ou informais, com viés mais democrático, igualitário e menos hierarquizado, atendendo a pluralidade e diversidade cultural, tornando-se prática emergente e necessária que deve ser propagada, alçando se possível neste processo a reconstrução dos olhares sobre a formação dos nossos futuros profissionais da educação-comunicação, os educomunicadores. Para tanto, executou-se um estudo de caso que propiciou a investigação das práticas educomunicativas e seus possíveis efeitos e reflexos naquele contexto escolar.Universidade Federal de Santa MariaBRAgronomiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Extensão RuralHillig, Claytonhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4260796E7Guimarães, Gisele Martinshttp://lattes.cnpq.br/5761884963281404Delbono, Benedita de Fátimahttp://lattes.cnpq.br/3208272115084126Medeiros, Liziany Müllerhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706726E9Hoppe, Barbara Chiodini Axt2016-12-062016-12-062016-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfHOPPE, Barbara Chiodini Axt. PRACTICES IN THE CONTEXT EDUCOMMUNICATION SCHOOL: OBSTACLES AND PROSPECTS. 2016. 195 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8928porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-07-13T13:06:01Zoai:repositorio.ufsm.br:1/8928Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-07-13T13:06:01Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas
Practices in the context educommunication school: obstacles and prospects
title Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas
spellingShingle Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas
Hoppe, Barbara Chiodini Axt
Educomunicação
Educomunicador
Tecnologias da informação e da comunicação (TICs)
Mediações sociais
Educommunication
Educommunicators
Information and Communication Technologies (ICTs)
Social mediations
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA
title_short Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas
title_full Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas
title_fullStr Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas
title_full_unstemmed Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas
title_sort Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas
author Hoppe, Barbara Chiodini Axt
author_facet Hoppe, Barbara Chiodini Axt
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Hillig, Clayton
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4260796E7
Guimarães, Gisele Martins
http://lattes.cnpq.br/5761884963281404
Delbono, Benedita de Fátima
http://lattes.cnpq.br/3208272115084126
Medeiros, Liziany Müller
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706726E9
dc.contributor.author.fl_str_mv Hoppe, Barbara Chiodini Axt
dc.subject.por.fl_str_mv Educomunicação
Educomunicador
Tecnologias da informação e da comunicação (TICs)
Mediações sociais
Educommunication
Educommunicators
Information and Communication Technologies (ICTs)
Social mediations
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA
topic Educomunicação
Educomunicador
Tecnologias da informação e da comunicação (TICs)
Mediações sociais
Educommunication
Educommunicators
Information and Communication Technologies (ICTs)
Social mediations
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA
description This research aims to address on the pioneering educational experiment carried out in the Community of Cerro Pelado in Uruguay, with the radio El Chasque FM, started as communication design and currently as a curricular discipline of a small rural school, which seeks in their practices encourage reflection and a real social intervention, leaving a space open to the outcrop of the feelings, thoughts, ideas and different understandings of the persons involved, about themselves, about others and about the world around them, is investigating and discussing these dynamics on the interrelationships of the various types of knowledge that arise from the integration of the areas of education and communication, educational communication. This has been shown viable tool in creating new types of learning, formal or informal, with bias more democratic, egalitarian and less hierarchical, given the plurality and cultural diversity, becoming emerging and necessary practice to be propagated, raising up possible in this process of reconstruction looks on the training of our future professionals of education-communication, the educommunicators. Therefore, we performed a case study that led to the investigation of educomunicativas practices and their possible effects and consequences that the school context.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-06
2016-12-06
2016-08-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HOPPE, Barbara Chiodini Axt. PRACTICES IN THE CONTEXT EDUCOMMUNICATION SCHOOL: OBSTACLES AND PROSPECTS. 2016. 195 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8928
identifier_str_mv HOPPE, Barbara Chiodini Axt. PRACTICES IN THE CONTEXT EDUCOMMUNICATION SCHOOL: OBSTACLES AND PROSPECTS. 2016. 195 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8928
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Agronomia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Agronomia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922136002396160