Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8928 |
Resumo: | This research aims to address on the pioneering educational experiment carried out in the Community of Cerro Pelado in Uruguay, with the radio El Chasque FM, started as communication design and currently as a curricular discipline of a small rural school, which seeks in their practices encourage reflection and a real social intervention, leaving a space open to the outcrop of the feelings, thoughts, ideas and different understandings of the persons involved, about themselves, about others and about the world around them, is investigating and discussing these dynamics on the interrelationships of the various types of knowledge that arise from the integration of the areas of education and communication, educational communication. This has been shown viable tool in creating new types of learning, formal or informal, with bias more democratic, egalitarian and less hierarchical, given the plurality and cultural diversity, becoming emerging and necessary practice to be propagated, raising up possible in this process of reconstruction looks on the training of our future professionals of education-communication, the educommunicators. Therefore, we performed a case study that led to the investigation of educomunicativas practices and their possible effects and consequences that the school context. |
id |
UFSM_c745b59abdcf2af15276ecdb6d00887a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/8928 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivasPractices in the context educommunication school: obstacles and prospectsEducomunicaçãoEducomunicadorTecnologias da informação e da comunicação (TICs)Mediações sociaisEducommunicationEducommunicatorsInformation and Communication Technologies (ICTs)Social mediationsCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIAThis research aims to address on the pioneering educational experiment carried out in the Community of Cerro Pelado in Uruguay, with the radio El Chasque FM, started as communication design and currently as a curricular discipline of a small rural school, which seeks in their practices encourage reflection and a real social intervention, leaving a space open to the outcrop of the feelings, thoughts, ideas and different understandings of the persons involved, about themselves, about others and about the world around them, is investigating and discussing these dynamics on the interrelationships of the various types of knowledge that arise from the integration of the areas of education and communication, educational communication. This has been shown viable tool in creating new types of learning, formal or informal, with bias more democratic, egalitarian and less hierarchical, given the plurality and cultural diversity, becoming emerging and necessary practice to be propagated, raising up possible in this process of reconstruction looks on the training of our future professionals of education-communication, the educommunicators. Therefore, we performed a case study that led to the investigation of educomunicativas practices and their possible effects and consequences that the school context.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA presente pesquisa visa tratar sobre a experiência pedagógica pioneira realizada na Comunidade de Cerro Pelado no Uruguai, com a rádio El Chasque FM, iniciada como projeto de comunicação e atualmente como disciplina curricular de uma pequena escola rural, que busca em suas práticas incitar a reflexão e uma real intervenção social, partindo de uma abertura de espaço para o afloramento dos sentimentos, pensamentos, concepções e entendimentos diversos, dos sujeitos envolvidos, sobre si mesmos, sobre os outros e sobre o mundo que os cerca, investigando-se e discutindo-se nestas dinâmicas sobre as inter-relações dos vários tipos de saberes que surgem da integração das áreas da educação e da comunicação, a educomunicação. Esta que tem se demonstrado ferramenta viável na criação de novos tipos de aprendizagem, formais ou informais, com viés mais democrático, igualitário e menos hierarquizado, atendendo a pluralidade e diversidade cultural, tornando-se prática emergente e necessária que deve ser propagada, alçando se possível neste processo a reconstrução dos olhares sobre a formação dos nossos futuros profissionais da educação-comunicação, os educomunicadores. Para tanto, executou-se um estudo de caso que propiciou a investigação das práticas educomunicativas e seus possíveis efeitos e reflexos naquele contexto escolar.Universidade Federal de Santa MariaBRAgronomiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Extensão RuralHillig, Claytonhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4260796E7Guimarães, Gisele Martinshttp://lattes.cnpq.br/5761884963281404Delbono, Benedita de Fátimahttp://lattes.cnpq.br/3208272115084126Medeiros, Liziany Müllerhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706726E9Hoppe, Barbara Chiodini Axt2016-12-062016-12-062016-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfHOPPE, Barbara Chiodini Axt. PRACTICES IN THE CONTEXT EDUCOMMUNICATION SCHOOL: OBSTACLES AND PROSPECTS. 2016. 195 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8928porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-07-13T13:06:01Zoai:repositorio.ufsm.br:1/8928Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-07-13T13:06:01Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas Practices in the context educommunication school: obstacles and prospects |
title |
Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas |
spellingShingle |
Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas Hoppe, Barbara Chiodini Axt Educomunicação Educomunicador Tecnologias da informação e da comunicação (TICs) Mediações sociais Educommunication Educommunicators Information and Communication Technologies (ICTs) Social mediations CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA |
title_short |
Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas |
title_full |
Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas |
title_fullStr |
Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas |
title_full_unstemmed |
Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas |
title_sort |
Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas |
author |
Hoppe, Barbara Chiodini Axt |
author_facet |
Hoppe, Barbara Chiodini Axt |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Hillig, Clayton http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4260796E7 Guimarães, Gisele Martins http://lattes.cnpq.br/5761884963281404 Delbono, Benedita de Fátima http://lattes.cnpq.br/3208272115084126 Medeiros, Liziany Müller http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706726E9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hoppe, Barbara Chiodini Axt |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educomunicação Educomunicador Tecnologias da informação e da comunicação (TICs) Mediações sociais Educommunication Educommunicators Information and Communication Technologies (ICTs) Social mediations CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA |
topic |
Educomunicação Educomunicador Tecnologias da informação e da comunicação (TICs) Mediações sociais Educommunication Educommunicators Information and Communication Technologies (ICTs) Social mediations CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA |
description |
This research aims to address on the pioneering educational experiment carried out in the Community of Cerro Pelado in Uruguay, with the radio El Chasque FM, started as communication design and currently as a curricular discipline of a small rural school, which seeks in their practices encourage reflection and a real social intervention, leaving a space open to the outcrop of the feelings, thoughts, ideas and different understandings of the persons involved, about themselves, about others and about the world around them, is investigating and discussing these dynamics on the interrelationships of the various types of knowledge that arise from the integration of the areas of education and communication, educational communication. This has been shown viable tool in creating new types of learning, formal or informal, with bias more democratic, egalitarian and less hierarchical, given the plurality and cultural diversity, becoming emerging and necessary practice to be propagated, raising up possible in this process of reconstruction looks on the training of our future professionals of education-communication, the educommunicators. Therefore, we performed a case study that led to the investigation of educomunicativas practices and their possible effects and consequences that the school context. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-06 2016-12-06 2016-08-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
HOPPE, Barbara Chiodini Axt. PRACTICES IN THE CONTEXT EDUCOMMUNICATION SCHOOL: OBSTACLES AND PROSPECTS. 2016. 195 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8928 |
identifier_str_mv |
HOPPE, Barbara Chiodini Axt. PRACTICES IN THE CONTEXT EDUCOMMUNICATION SCHOOL: OBSTACLES AND PROSPECTS. 2016. 195 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8928 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Agronomia UFSM Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Agronomia UFSM Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922136002396160 |