Desafios ambientais na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henn, Rosemeri
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional Manancial UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857
Resumo: Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity.
id UFSM-20_f53ce9e9dc219be4de59bba0c6a82195
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6857
network_acronym_str UFSM-20
network_name_str Repositório Institucional Manancial UFSM
repository_id_str 3913
spelling 2008-12-122008-12-122008-06-30HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity.Trabalhar a Educação Ambiental na Educação Infantil, torna-se relevante, quando esse trabalho é diferenciado em relação ao que se presencia nos currículos e nas práticas educativas das instituições, o qual se restringe a ser esporádico, superficial e equivocado, subjugando o sujeito criança como um ser que não irá entender conceitos mais elaborados e, com isso, negando o próprio diálogo em torno de informações que possibilitam a sua reflexão. No currículo apenas são enfocadas datas comemorativas, que em relação ao Meio Ambiente se restringe ao seu dia, sem profundidade para construção do conhecimento sobre a diversidade das realidades ambientais. Frente a isso, enfrentou-se o desafio de trabalhar questões ambientais na Educação Infantil, através da investigação-ação, utilizando materiais didáticos produzido pelo Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), a fim de contribuir para a conscientização dos alunos, familiares e comunidade, em relação à conservação e utilização sustentável da biodiversidade brasileira.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoEducação ambientalEducação infantilReferenciais curricularesMaterialDidático do PROBIOEnvironmental educationChildren educationCurricula referenceDidactical materialCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODesafios ambientais na educação infantilEnvironmental challenges of infant educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Saito, Carlos Hiroohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727566U9Klinke, Karinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763848Z3http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770896Z9Henn, Rosemeri700800000006400300300300300a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e8731617bef932b-60dd-47c2-ab95-4af6ce5e4d54adcdb7a8-380c-4d38-bc01-940e91d3e79aefa01755-0eb2-4426-aab0-8554df1ce056info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Manancial UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALROSEMERIHENN.pdfapplication/pdf19177676http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/1/ROSEMERIHENN.pdfc57f66f785454656b91fe3726c1ff2c5MD51TEXTROSEMERIHENN.pdf.txtROSEMERIHENN.pdf.txtExtracted texttext/plain758227http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/2/ROSEMERIHENN.pdf.txt27f5ed89d399471a378a71123fdb1327MD52THUMBNAILROSEMERIHENN.pdf.jpgROSEMERIHENN.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4669http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/3/ROSEMERIHENN.pdf.jpgf08c134270546a08a8ac1c976f13a0e4MD531/68572021-02-09 08:22:29.522oai:repositorio.ufsm.br:1/6857Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestouvidoria@ufsm.bropendoar:39132021-02-09T11:22:29Repositório Institucional Manancial UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.por.fl_str_mv Desafios ambientais na educação infantil
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Environmental challenges of infant education
title Desafios ambientais na educação infantil
spellingShingle Desafios ambientais na educação infantil
Henn, Rosemeri
Educação ambiental
Educação infantil
Referenciais curriculares
Material
Didático do PROBIO
Environmental education
Children education
Curricula reference
Didactical material
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Desafios ambientais na educação infantil
title_full Desafios ambientais na educação infantil
title_fullStr Desafios ambientais na educação infantil
title_full_unstemmed Desafios ambientais na educação infantil
title_sort Desafios ambientais na educação infantil
author Henn, Rosemeri
author_facet Henn, Rosemeri
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bastos, Fábio da Purificação de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Saito, Carlos Hiroo
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727566U9
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Klinke, Karina
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763848Z3
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770896Z9
dc.contributor.author.fl_str_mv Henn, Rosemeri
contributor_str_mv Bastos, Fábio da Purificação de
Saito, Carlos Hiroo
Klinke, Karina
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental
Educação infantil
Referenciais curriculares
Material
Didático do PROBIO
topic Educação ambiental
Educação infantil
Referenciais curriculares
Material
Didático do PROBIO
Environmental education
Children education
Curricula reference
Didactical material
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Environmental education
Children education
Curricula reference
Didactical material
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity.
publishDate 2008
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2008-12-12
dc.date.available.fl_str_mv 2008-12-12
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-06-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857
identifier_str_mv HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 700800000006
dc.relation.confidence.fl_str_mv 400
300
300
300
300
dc.relation.authority.fl_str_mv a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e873161
7bef932b-60dd-47c2-ab95-4af6ce5e4d54
adcdb7a8-380c-4d38-bc01-940e91d3e79a
efa01755-0eb2-4426-aab0-8554df1ce056
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional Manancial UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Repositório Institucional Manancial UFSM
collection Repositório Institucional Manancial UFSM
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/1/ROSEMERIHENN.pdf
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/2/ROSEMERIHENN.pdf.txt
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/3/ROSEMERIHENN.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c57f66f785454656b91fe3726c1ff2c5
27f5ed89d399471a378a71123fdb1327
f08c134270546a08a8ac1c976f13a0e4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional Manancial UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ouvidoria@ufsm.br
_version_ 1808854708256768000