Desafios ambientais na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional Manancial UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857 |
Resumo: | Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity. |
id |
UFSM-20_f53ce9e9dc219be4de59bba0c6a82195 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6857 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Repositório Institucional Manancial UFSM |
repository_id_str |
3913 |
spelling |
2008-12-122008-12-122008-06-30HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity.Trabalhar a Educação Ambiental na Educação Infantil, torna-se relevante, quando esse trabalho é diferenciado em relação ao que se presencia nos currículos e nas práticas educativas das instituições, o qual se restringe a ser esporádico, superficial e equivocado, subjugando o sujeito criança como um ser que não irá entender conceitos mais elaborados e, com isso, negando o próprio diálogo em torno de informações que possibilitam a sua reflexão. No currículo apenas são enfocadas datas comemorativas, que em relação ao Meio Ambiente se restringe ao seu dia, sem profundidade para construção do conhecimento sobre a diversidade das realidades ambientais. Frente a isso, enfrentou-se o desafio de trabalhar questões ambientais na Educação Infantil, através da investigação-ação, utilizando materiais didáticos produzido pelo Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), a fim de contribuir para a conscientização dos alunos, familiares e comunidade, em relação à conservação e utilização sustentável da biodiversidade brasileira.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoEducação ambientalEducação infantilReferenciais curricularesMaterialDidático do PROBIOEnvironmental educationChildren educationCurricula referenceDidactical materialCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODesafios ambientais na educação infantilEnvironmental challenges of infant educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Saito, Carlos Hiroohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727566U9Klinke, Karinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763848Z3http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770896Z9Henn, Rosemeri700800000006400300300300300a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e8731617bef932b-60dd-47c2-ab95-4af6ce5e4d54adcdb7a8-380c-4d38-bc01-940e91d3e79aefa01755-0eb2-4426-aab0-8554df1ce056info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Manancial UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALROSEMERIHENN.pdfapplication/pdf19177676http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/1/ROSEMERIHENN.pdfc57f66f785454656b91fe3726c1ff2c5MD51TEXTROSEMERIHENN.pdf.txtROSEMERIHENN.pdf.txtExtracted texttext/plain758227http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/2/ROSEMERIHENN.pdf.txt27f5ed89d399471a378a71123fdb1327MD52THUMBNAILROSEMERIHENN.pdf.jpgROSEMERIHENN.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4669http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/3/ROSEMERIHENN.pdf.jpgf08c134270546a08a8ac1c976f13a0e4MD531/68572021-02-09 08:22:29.522oai:repositorio.ufsm.br:1/6857Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestouvidoria@ufsm.bropendoar:39132021-02-09T11:22:29Repositório Institucional Manancial UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Desafios ambientais na educação infantil |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Environmental challenges of infant education |
title |
Desafios ambientais na educação infantil |
spellingShingle |
Desafios ambientais na educação infantil Henn, Rosemeri Educação ambiental Educação infantil Referenciais curriculares Material Didático do PROBIO Environmental education Children education Curricula reference Didactical material CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Desafios ambientais na educação infantil |
title_full |
Desafios ambientais na educação infantil |
title_fullStr |
Desafios ambientais na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Desafios ambientais na educação infantil |
title_sort |
Desafios ambientais na educação infantil |
author |
Henn, Rosemeri |
author_facet |
Henn, Rosemeri |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bastos, Fábio da Purificação de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Saito, Carlos Hiroo |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727566U9 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Klinke, Karina |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763848Z3 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770896Z9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Henn, Rosemeri |
contributor_str_mv |
Bastos, Fábio da Purificação de Saito, Carlos Hiroo Klinke, Karina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ambiental Educação infantil Referenciais curriculares Material Didático do PROBIO |
topic |
Educação ambiental Educação infantil Referenciais curriculares Material Didático do PROBIO Environmental education Children education Curricula reference Didactical material CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Environmental education Children education Curricula reference Didactical material |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity. |
publishDate |
2008 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2008-12-12 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-12-12 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-06-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857 |
identifier_str_mv |
HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 300 300 300 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e873161 7bef932b-60dd-47c2-ab95-4af6ce5e4d54 adcdb7a8-380c-4d38-bc01-940e91d3e79a efa01755-0eb2-4426-aab0-8554df1ce056 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional Manancial UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Repositório Institucional Manancial UFSM |
collection |
Repositório Institucional Manancial UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/1/ROSEMERIHENN.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/2/ROSEMERIHENN.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6857/3/ROSEMERIHENN.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c57f66f785454656b91fe3726c1ff2c5 27f5ed89d399471a378a71123fdb1327 f08c134270546a08a8ac1c976f13a0e4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional Manancial UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
ouvidoria@ufsm.br |
_version_ |
1808854708256768000 |