Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000004sz5 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6744 |
Resumo: | Introduction: This study accomplished a theoretical-conceptual approach between Motor Praxeology and Proposal Didactic and Pedagogical Transformation of Sport (TDPE). The objectives were: a) Theoretical Review about motor praxeology; b) Theoretical Review about TDPE ; c) Praxeological Review on the criteria used for the preparation of tasks of teaching and learning cooperation/opposition sports TDPE included in the proposal; and d) the development of educational-learning examples approaching knowledge of motive praxiology with the pedagogical assumptions of the TDPE Proposal. Methodology: It was characterized by a theoretical research (DEMO 2000) since it allowed to analyze, to reflect, to organize and to rebuild didactic and pedagogical knowledge. Results: The analyzes allowed to discuss / reflect on didactic-methodological alternatives for teaching opposition/cooperation sports in a school context, guided by the theories /proposals here analyzed. Conclusions: This study allowed emphasizing the relevance of praxeological knowledge as theoretical-pedagogical instrumentalization to the physical education teacher, as well as demonstrated how motor praxeology can dialogue with the Sport Didactic and Pedagogical Transformation Proposal. |
id |
UFSM_fd39159730dde2beeaafb4f745d060d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6744 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidadeTheoretical approximations between motor praxiology and the motion of didactic-educational transformation of the sport: for a dialogue of possibilityEsporte escolarPraxiologia motrizTransformação didáticaSchool sportsMotor praxeologyDidactic transformationCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAIntroduction: This study accomplished a theoretical-conceptual approach between Motor Praxeology and Proposal Didactic and Pedagogical Transformation of Sport (TDPE). The objectives were: a) Theoretical Review about motor praxeology; b) Theoretical Review about TDPE ; c) Praxeological Review on the criteria used for the preparation of tasks of teaching and learning cooperation/opposition sports TDPE included in the proposal; and d) the development of educational-learning examples approaching knowledge of motive praxiology with the pedagogical assumptions of the TDPE Proposal. Methodology: It was characterized by a theoretical research (DEMO 2000) since it allowed to analyze, to reflect, to organize and to rebuild didactic and pedagogical knowledge. Results: The analyzes allowed to discuss / reflect on didactic-methodological alternatives for teaching opposition/cooperation sports in a school context, guided by the theories /proposals here analyzed. Conclusions: This study allowed emphasizing the relevance of praxeological knowledge as theoretical-pedagogical instrumentalization to the physical education teacher, as well as demonstrated how motor praxeology can dialogue with the Sport Didactic and Pedagogical Transformation Proposal.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorIntrodução: Este estudo realizou uma aproximação teórico-conceitual entre a Praxiologia Motriz e a Proposta Transformação Didático-Pedagógica do Esporte (TDPE). Os objetivos foram: a) Revisão teórica da Praxiologia Motriz; b) Revisão teórica da TDPE; c) Análise praxiológica sobre os critérios utilizados para a elaboração de tarefas de ensino-aprendizagem dos esportes de cooperação-oposição presentes na proposta TDPE; e, d) Elaboração de exemplos didático-pedagógicos aproximando os conhecimentos da Praxiologia Motriz com os pressupostos pedagógicos da Proposta TDPE. Metodologia: Caracterizou-se por uma pesquisa teórica (DEMO, 2000), pois permitiu analisar, refletir, sistematizar e reconstruir conhecimentos didático-pedagógicos. Resultados: As análises permitiram discutir/refletir sobre alternativas didático-metodológicas para o ensino dos esportes de cooperação-oposição no contexto escolar pautados pelas teorias/propostas analisadas. Conclusões: O estudo permitiu enfatizar a pertinência do conhecimento praxiológico como instrumentalização téorico-pedagógica ao professor de Educação Física, bem como, demonstrar como a Praxiologia Motriz pode dialogar com a Proposta Pedagógica Transformação Didático-Pedagógica do Esporte.Universidade Federal de Santa MariaBREducação FísicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaRibas, João Francisco Magnohttp://lattes.cnpq.br/2539825151216671Kunz, Elenorhttp://lattes.cnpq.br/0451631464832830Burgués, Pere LavegaGonzález, Fernando Jaimehttp://lattes.cnpq.br/2914978770769541Taborda, Douglas dos Santos2016-11-162016-11-162014-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfTABORDA, Douglas dos Santos. Theoretical approximations between motor praxiology and the motion of didactic-educational transformation of the sport: for a dialogue of possibility.. 2014. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6744ark:/26339/0013000004sz5porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-27T15:13:37Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6744Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-27T15:13:37Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade Theoretical approximations between motor praxiology and the motion of didactic-educational transformation of the sport: for a dialogue of possibility |
title |
Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade |
spellingShingle |
Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade Taborda, Douglas dos Santos Esporte escolar Praxiologia motriz Transformação didática School sports Motor praxeology Didactic transformation CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
title_short |
Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade |
title_full |
Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade |
title_fullStr |
Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade |
title_full_unstemmed |
Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade |
title_sort |
Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade |
author |
Taborda, Douglas dos Santos |
author_facet |
Taborda, Douglas dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ribas, João Francisco Magno http://lattes.cnpq.br/2539825151216671 Kunz, Elenor http://lattes.cnpq.br/0451631464832830 Burgués, Pere Lavega González, Fernando Jaime http://lattes.cnpq.br/2914978770769541 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Taborda, Douglas dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Esporte escolar Praxiologia motriz Transformação didática School sports Motor praxeology Didactic transformation CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
topic |
Esporte escolar Praxiologia motriz Transformação didática School sports Motor praxeology Didactic transformation CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
Introduction: This study accomplished a theoretical-conceptual approach between Motor Praxeology and Proposal Didactic and Pedagogical Transformation of Sport (TDPE). The objectives were: a) Theoretical Review about motor praxeology; b) Theoretical Review about TDPE ; c) Praxeological Review on the criteria used for the preparation of tasks of teaching and learning cooperation/opposition sports TDPE included in the proposal; and d) the development of educational-learning examples approaching knowledge of motive praxiology with the pedagogical assumptions of the TDPE Proposal. Methodology: It was characterized by a theoretical research (DEMO 2000) since it allowed to analyze, to reflect, to organize and to rebuild didactic and pedagogical knowledge. Results: The analyzes allowed to discuss / reflect on didactic-methodological alternatives for teaching opposition/cooperation sports in a school context, guided by the theories /proposals here analyzed. Conclusions: This study allowed emphasizing the relevance of praxeological knowledge as theoretical-pedagogical instrumentalization to the physical education teacher, as well as demonstrated how motor praxeology can dialogue with the Sport Didactic and Pedagogical Transformation Proposal. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-02-28 2016-11-16 2016-11-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TABORDA, Douglas dos Santos. Theoretical approximations between motor praxiology and the motion of didactic-educational transformation of the sport: for a dialogue of possibility.. 2014. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6744 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000004sz5 |
identifier_str_mv |
TABORDA, Douglas dos Santos. Theoretical approximations between motor praxiology and the motion of didactic-educational transformation of the sport: for a dialogue of possibility.. 2014. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. ark:/26339/0013000004sz5 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6744 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação Física UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação Física UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172283369521152 |