Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769 |
Resumo: | Most of the schools in Brazil have currently small schoolyards, generally cemented andunattractive. This proposal aimed to present, discuss and create alternatives that promoteinterdisciplinary interactions between environment, art, aesthetics and culture as tools to raisesensibility of Environmental Education, through the reconstruction of the schoolyard. The studywas conducted at the school EMEF Maria Ruth Raymundo, Sapiranga/RS. The activities wereconducted in eight stages between april and may of 2010. The results of this proposal have beenpositive, since they fostered discussion, reflection and action on environmental issues. It was evident the participation of art in awareness of environmental issues, fleeing the fatalistic andthreatening language so commonly addressed in this subject. |
id |
UFSM-3_0a411e0bad1362fdbdcfa994e8e1b277 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2769 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
repository_id_str |
|
spelling |
Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambientalEnvironmentArtInterdisciplinarityMeio ambienteArteInterdisciplinaridadeMost of the schools in Brazil have currently small schoolyards, generally cemented andunattractive. This proposal aimed to present, discuss and create alternatives that promoteinterdisciplinary interactions between environment, art, aesthetics and culture as tools to raisesensibility of Environmental Education, through the reconstruction of the schoolyard. The studywas conducted at the school EMEF Maria Ruth Raymundo, Sapiranga/RS. The activities wereconducted in eight stages between april and may of 2010. The results of this proposal have beenpositive, since they fostered discussion, reflection and action on environmental issues. It was evident the participation of art in awareness of environmental issues, fleeing the fatalistic andthreatening language so commonly addressed in this subject.Atualmente, a maioria das escolas dispõe de pátios reduzidos, praticamente todos cimentados e sem atrativos. Esta proposta teve o objetivo de apresentar, discutir e criar alternativas interdisciplinares que promovessem interações entre meio ambiente, arte, estética e cultura como instrumentos de sensibilização para Educação Ambiental, através da reconstrução do pátio escolar. O trabalho foi realizado na EMEF Maria Ruth Raymundo, Sapiranga/RS. As atividades foram desenvolvidas em oito etapas entre abril e maio de 2010. Os resultados fomentaram discussões, reflexões e ações sobre temas ambientais e demonstraram a importância da arte na sensibilização das questões ambientais, fugindo da linguagem fatalista e ameaçadora.Universidade Federal de Santa Maria2011-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/276910.5902/223613082769Monografias Ambientais; REMOA, V. 2, N. 2, MAR., 2011; 285-296Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 2, N. 2, MAR., 2011; 285-2962236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769/1610Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSaft, Daniela MenguePeres, Paulo Edelvar CorrêaLink, DionísioNishijima, Toshio2021-05-07T12:40:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2769Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:24Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental |
title |
Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental |
spellingShingle |
Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental Saft, Daniela Mengue Environment Art Interdisciplinarity Meio ambiente Arte Interdisciplinaridade |
title_short |
Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental |
title_full |
Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental |
title_fullStr |
Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental |
title_full_unstemmed |
Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental |
title_sort |
Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental |
author |
Saft, Daniela Mengue |
author_facet |
Saft, Daniela Mengue Peres, Paulo Edelvar Corrêa Link, Dionísio Nishijima, Toshio |
author_role |
author |
author2 |
Peres, Paulo Edelvar Corrêa Link, Dionísio Nishijima, Toshio |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saft, Daniela Mengue Peres, Paulo Edelvar Corrêa Link, Dionísio Nishijima, Toshio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environment Art Interdisciplinarity Meio ambiente Arte Interdisciplinaridade |
topic |
Environment Art Interdisciplinarity Meio ambiente Arte Interdisciplinaridade |
description |
Most of the schools in Brazil have currently small schoolyards, generally cemented andunattractive. This proposal aimed to present, discuss and create alternatives that promoteinterdisciplinary interactions between environment, art, aesthetics and culture as tools to raisesensibility of Environmental Education, through the reconstruction of the schoolyard. The studywas conducted at the school EMEF Maria Ruth Raymundo, Sapiranga/RS. The activities wereconducted in eight stages between april and may of 2010. The results of this proposal have beenpositive, since they fostered discussion, reflection and action on environmental issues. It was evident the participation of art in awareness of environmental issues, fleeing the fatalistic andthreatening language so commonly addressed in this subject. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769 10.5902/223613082769 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613082769 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769/1610 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 2, N. 2, MAR., 2011; 285-296 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 2, N. 2, MAR., 2011; 285-296 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950552050696192 |