Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saft, Daniela Mengue
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Peres, Paulo Edelvar Corrêa, Link, Dionísio, Nishijima, Toshio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769
Resumo: Most of the schools in Brazil have currently small schoolyards, generally cemented andunattractive. This proposal aimed to present, discuss and create alternatives that promoteinterdisciplinary interactions between environment, art, aesthetics and culture as tools to raisesensibility of Environmental Education, through the reconstruction of the schoolyard. The studywas conducted at the school EMEF Maria Ruth Raymundo, Sapiranga/RS. The activities wereconducted in eight stages between april and may of 2010. The results of this proposal have beenpositive, since they fostered discussion, reflection and action on environmental issues. It was evident the participation of art in awareness of environmental issues, fleeing the fatalistic andthreatening language so commonly addressed in this subject.
id UFSM-3_0a411e0bad1362fdbdcfa994e8e1b277
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2769
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambientalEnvironmentArtInterdisciplinarityMeio ambienteArteInterdisciplinaridadeMost of the schools in Brazil have currently small schoolyards, generally cemented andunattractive. This proposal aimed to present, discuss and create alternatives that promoteinterdisciplinary interactions between environment, art, aesthetics and culture as tools to raisesensibility of Environmental Education, through the reconstruction of the schoolyard. The studywas conducted at the school EMEF Maria Ruth Raymundo, Sapiranga/RS. The activities wereconducted in eight stages between april and may of 2010. The results of this proposal have beenpositive, since they fostered discussion, reflection and action on environmental issues. It was evident the participation of art in awareness of environmental issues, fleeing the fatalistic andthreatening language so commonly addressed in this subject.Atualmente, a maioria das escolas dispõe de pátios reduzidos, praticamente todos cimentados e sem atrativos. Esta proposta teve o objetivo de apresentar, discutir e criar alternativas interdisciplinares que promovessem interações entre meio ambiente, arte, estética e cultura como instrumentos de sensibilização para Educação Ambiental, através da reconstrução do pátio escolar. O trabalho foi realizado na EMEF Maria Ruth Raymundo, Sapiranga/RS. As atividades foram desenvolvidas em oito etapas entre abril e maio de 2010. Os resultados fomentaram discussões, reflexões e ações sobre temas ambientais e demonstraram a importância da arte na sensibilização das questões ambientais, fugindo da linguagem fatalista e ameaçadora.Universidade Federal de Santa Maria2011-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/276910.5902/223613082769Monografias Ambientais; REMOA, V. 2, N. 2, MAR., 2011; 285-296Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 2, N. 2, MAR., 2011; 285-2962236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769/1610Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSaft, Daniela MenguePeres, Paulo Edelvar CorrêaLink, DionísioNishijima, Toshio2021-05-07T12:40:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2769Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:24Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental
title Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental
spellingShingle Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental
Saft, Daniela Mengue
Environment
Art
Interdisciplinarity
Meio ambiente
Arte
Interdisciplinaridade
title_short Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental
title_full Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental
title_fullStr Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental
title_full_unstemmed Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental
title_sort Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental
author Saft, Daniela Mengue
author_facet Saft, Daniela Mengue
Peres, Paulo Edelvar Corrêa
Link, Dionísio
Nishijima, Toshio
author_role author
author2 Peres, Paulo Edelvar Corrêa
Link, Dionísio
Nishijima, Toshio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saft, Daniela Mengue
Peres, Paulo Edelvar Corrêa
Link, Dionísio
Nishijima, Toshio
dc.subject.por.fl_str_mv Environment
Art
Interdisciplinarity
Meio ambiente
Arte
Interdisciplinaridade
topic Environment
Art
Interdisciplinarity
Meio ambiente
Arte
Interdisciplinaridade
description Most of the schools in Brazil have currently small schoolyards, generally cemented andunattractive. This proposal aimed to present, discuss and create alternatives that promoteinterdisciplinary interactions between environment, art, aesthetics and culture as tools to raisesensibility of Environmental Education, through the reconstruction of the schoolyard. The studywas conducted at the school EMEF Maria Ruth Raymundo, Sapiranga/RS. The activities wereconducted in eight stages between april and may of 2010. The results of this proposal have beenpositive, since they fostered discussion, reflection and action on environmental issues. It was evident the participation of art in awareness of environmental issues, fleeing the fatalistic andthreatening language so commonly addressed in this subject.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769
10.5902/223613082769
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769
identifier_str_mv 10.5902/223613082769
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2769/1610
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 2, N. 2, MAR., 2011; 285-296
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 2, N. 2, MAR., 2011; 285-296
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950552050696192