Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6184 |
Resumo: | This article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently. |
id |
UFSM-3_2e825346bc29a87f20eb3c6ed2ca4d40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6184 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RSEducational ProjectsCross-cutting ThemesCultural PluralityProjetos de EnsinoTemas TransversaisPluralidade CulturalThis article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently.Este artigo refere-se ao estudo de projetos extracurriculares desenvolvidos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott, do município de São Gabriel-RS, que tiveram a intenção de incorporar os temas transversais, em especial, a Pluralidade Cultural em seu currículo. Foram avaliados os projetos disponíveis na supervisão escolar, realizadas entrevistas com professores e direção da Escola, onde se constatou que a maioria dos projetos propostos contemplou os Temas Transversais, sendo que a Pluralidade Cultural esteve evidenciada mais especificamente na realização do “Projeto Consciência Negra”. Estepropiciou de maneira interdisciplinar, um resgate histórico eculturalque valorizou as diversidades étnicas. Nesta investigação,percebeu-se o quanto a abordagem deste tema oferece um campo extremamente diversificado e importante, que deve ser inserido no processo ensino-aprendizagem de forma contextualizada e permanente.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/618410.5902/223613086184Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1743-1758Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1743-17582236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6184/3684Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessLonghi, Angela AlessioRocha, Jefferson Marçal da2021-05-07T12:40:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6184Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:43Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS |
title |
Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS |
spellingShingle |
Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS Longhi, Angela Alessio Educational Projects Cross-cutting Themes Cultural Plurality Projetos de Ensino Temas Transversais Pluralidade Cultural |
title_short |
Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS |
title_full |
Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS |
title_fullStr |
Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS |
title_full_unstemmed |
Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS |
title_sort |
Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS |
author |
Longhi, Angela Alessio |
author_facet |
Longhi, Angela Alessio Rocha, Jefferson Marçal da |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Jefferson Marçal da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Longhi, Angela Alessio Rocha, Jefferson Marçal da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Projects Cross-cutting Themes Cultural Plurality Projetos de Ensino Temas Transversais Pluralidade Cultural |
topic |
Educational Projects Cross-cutting Themes Cultural Plurality Projetos de Ensino Temas Transversais Pluralidade Cultural |
description |
This article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6184 10.5902/223613086184 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6184 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613086184 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6184/3684 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1743-1758 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1743-1758 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1788536195751346176 |