Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Giulia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lemos, Rafael Plá Matielo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/43460
Resumo: This paper reflects and discusses the musical issue in early childhood education in the context of the municipality of São Gabriel, Rio Grande do Sul State (Brazil), aiming to investigate the practices and intentionalities of activities involving music, considering their impacts on an inclusive and aggregating education. Three aspects stand out in this paper: the current context of reforms in the foundations of our education; the importance of the role of the classroom professional; the formative curriculum of our professionals. The analyzes allowed a broad visualization of the reality in which early childhood education is inserted and, in a broad context, the impact of artistic / musical actions on the transformation of this reality.
id UFSM-3_9492fdcc1032a1b01db4377ae80db361
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43460
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, BrazilPanorama das ações musicais na educação infantil no município de São Gabriel/RS, BrasilMusic educationInterdisciplinarityInclusionEducação musicalInterdisciplinaridadeInclusãoThis paper reflects and discusses the musical issue in early childhood education in the context of the municipality of São Gabriel, Rio Grande do Sul State (Brazil), aiming to investigate the practices and intentionalities of activities involving music, considering their impacts on an inclusive and aggregating education. Three aspects stand out in this paper: the current context of reforms in the foundations of our education; the importance of the role of the classroom professional; the formative curriculum of our professionals. The analyzes allowed a broad visualization of the reality in which early childhood education is inserted and, in a broad context, the impact of artistic / musical actions on the transformation of this reality.O presente trabalho reflete e discute a questão musical na educação infantil no contexto do município de São Gabriel, Rio Grande do Sul (Brasil), tendo como objetivo investigar as práticas e intencionalidades de atividades que envolvem a música, considerando seus impactos numa educação inclusiva e agregadora. Três aspectos se destacam neste trabalho: o contexto atual de reformas nas bases de nossa educação; a importância do papel do profissional que atua em sala de aula; os currículos formadores de nossos profissionais. As análises permitiram a ampla visualização da realidade em que a educação infantil está inserida e, em um contexto amplo, do impacto das ações artístico/musicais na transformação dessa realidade.  Universidade Federal de Santa Maria2020-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/4346010.5902/2236130843460Monografias Ambientais; REMOA, V. 19, 2020, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO - EDUINTER - UNIPAMPA; e5Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 19, 2020, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO - EDUINTER - UNIPAMPA; e52236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/43460/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/43460/pdfCopyright (c) 2020 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrindade, GiuliaLemos, Rafael Plá Matielo2021-05-07T12:43:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43460Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:43:19Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil
Panorama das ações musicais na educação infantil no município de São Gabriel/RS, Brasil
title Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil
spellingShingle Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil
Trindade, Giulia
Music education
Interdisciplinarity
Inclusion
Educação musical
Interdisciplinaridade
Inclusão
title_short Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil
title_full Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil
title_fullStr Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil
title_full_unstemmed Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil
title_sort Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil
author Trindade, Giulia
author_facet Trindade, Giulia
Lemos, Rafael Plá Matielo
author_role author
author2 Lemos, Rafael Plá Matielo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Giulia
Lemos, Rafael Plá Matielo
dc.subject.por.fl_str_mv Music education
Interdisciplinarity
Inclusion
Educação musical
Interdisciplinaridade
Inclusão
topic Music education
Interdisciplinarity
Inclusion
Educação musical
Interdisciplinaridade
Inclusão
description This paper reflects and discusses the musical issue in early childhood education in the context of the municipality of São Gabriel, Rio Grande do Sul State (Brazil), aiming to investigate the practices and intentionalities of activities involving music, considering their impacts on an inclusive and aggregating education. Three aspects stand out in this paper: the current context of reforms in the foundations of our education; the importance of the role of the classroom professional; the formative curriculum of our professionals. The analyzes allowed a broad visualization of the reality in which early childhood education is inserted and, in a broad context, the impact of artistic / musical actions on the transformation of this reality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/43460
10.5902/2236130843460
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/43460
identifier_str_mv 10.5902/2236130843460
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/43460/html
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/43460/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 19, 2020, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO - EDUINTER - UNIPAMPA; e5
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 19, 2020, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO - EDUINTER - UNIPAMPA; e5
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950554806353920