Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/7670 |
Resumo: | This text, written in the year of 2010, presents an experiment with a group of preschool children's in the Education Unit Ipê Amarelo, of Federal University of Santa Maria/Brazil. Explains the possibilities of working with the environmental education in early childhood education, with a view to the construction of pedagogical practices designed for and with children. In this proposal, the child is active participant of educational processes. The teacher is a mediator, interconnecting the knowledge of the reality of children to the scientific knowledge, which helps in expanding their perceptions about her environment, and on the interrelations that happen in this environment, building a critical observer look and care about life on Planet Earth. |
id |
UFSM-3_c200f09e22c63799fc64e1c2ace45fb9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7670 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
repository_id_str |
|
spelling |
Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantilEarly Childhood EducationPedagogical PracticesEnvironmental EducationEducação infantilPráticas pedagógicasEducação AmbientalThis text, written in the year of 2010, presents an experiment with a group of preschool children's in the Education Unit Ipê Amarelo, of Federal University of Santa Maria/Brazil. Explains the possibilities of working with the environmental education in early childhood education, with a view to the construction of pedagogical practices designed for and with children. In this proposal, the child is active participant of educational processes. The teacher is a mediator, interconnecting the knowledge of the reality of children to the scientific knowledge, which helps in expanding their perceptions about her environment, and on the interrelations that happen in this environment, building a critical observer look and care about life on Planet Earth.Este texto, desenvolvido no ano de 2010, apresenta uma experiência com uma turma de pré-escola na Unidade de Educação Infantil Ipê Amarelo, da Universidade Federal de Santa Maria. Elucida as possibilidades de trabalho com a Educação Ambiental na Educação Infantil, tendo em vista a construção de práticas pedagógicas pensadas para e com as crianças. Nessa proposta a criança é participante ativa dos processos pedagógicos. O professor, por sua vez, exerce o papel de mediador, articula os conhecimentos da realidade das crianças aos conhecimentos científicos, o que as favorece na ampliação de suas percepções sobre o ambiente do qual fazem parte, e em relação as interrelações que acontecem nesse ambiente, construindo um olhar observador, crítico e de cuidado sobre a vida no Planeta Terra.Universidade Federal de Santa Maria2013-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/767010.5902/223613087670Monografias Ambientais; REMOA, V. 11, N. 11, JAN.-ABR., 2013; 2426-2434Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 11, N. 11, JAN.-ABR., 2013; 2426-24342236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/7670/pdfCopyright (c) 2013 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoto, Diana Vandréia dal2021-05-28T16:51:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7670Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-28T16:51:29Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil |
title |
Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil |
spellingShingle |
Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil Soto, Diana Vandréia dal Early Childhood Education Pedagogical Practices Environmental Education Educação infantil Práticas pedagógicas Educação Ambiental |
title_short |
Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil |
title_full |
Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil |
title_fullStr |
Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil |
title_sort |
Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil |
author |
Soto, Diana Vandréia dal |
author_facet |
Soto, Diana Vandréia dal |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soto, Diana Vandréia dal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early Childhood Education Pedagogical Practices Environmental Education Educação infantil Práticas pedagógicas Educação Ambiental |
topic |
Early Childhood Education Pedagogical Practices Environmental Education Educação infantil Práticas pedagógicas Educação Ambiental |
description |
This text, written in the year of 2010, presents an experiment with a group of preschool children's in the Education Unit Ipê Amarelo, of Federal University of Santa Maria/Brazil. Explains the possibilities of working with the environmental education in early childhood education, with a view to the construction of pedagogical practices designed for and with children. In this proposal, the child is active participant of educational processes. The teacher is a mediator, interconnecting the knowledge of the reality of children to the scientific knowledge, which helps in expanding their perceptions about her environment, and on the interrelations that happen in this environment, building a critical observer look and care about life on Planet Earth. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/7670 10.5902/223613087670 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/7670 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613087670 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/7670/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 11, N. 11, JAN.-ABR., 2013; 2426-2434 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 11, N. 11, JAN.-ABR., 2013; 2426-2434 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950552670404608 |