Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana Carla Clemente da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cordeiro, Adriana Tenório
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Comunicação (Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998
Resumo: A case study was carried out to investigate how the relationship between children and a nursery takes place in the interior of the State of Pernambuco in the context of consumption of videos available on Youtube. We conducted an in-depth interview with the Principal, a focus group with teachers and the collection of virtual diaries written by the children's mothers. The study pointed out that Youtube is perceived as something close to children's domestic daily life, thus being a pedagogical support tool, not a substitute for classroom teaching-learning, as a resource that requires planning and accompanied use, as, in the view of mothers, overexposure to YouTube can pose risks.
id UFSM-4_c123d5af3234f2e0f4565918656fd3b3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47998
network_acronym_str UFSM-4
network_name_str Cadernos de Comunicação (Online)
repository_id_str
spelling Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center¿Tecnología digital en la primera infancia? Investigar el uso de Youtube en el contexto de una guarderíaTecnologia digital na primeira infância? Investigando o uso do Youtube no contexto de uma crecheEarly childhood educationDigital technologyYoutube.Educación de la primera infanciatecnología digitalYoutube.Educação InfantilTecnologia digitalYoutube.A case study was carried out to investigate how the relationship between children and a nursery takes place in the interior of the State of Pernambuco in the context of consumption of videos available on Youtube. We conducted an in-depth interview with the Principal, a focus group with teachers and the collection of virtual diaries written by the children's mothers. The study pointed out that Youtube is perceived as something close to children's domestic daily life, thus being a pedagogical support tool, not a substitute for classroom teaching-learning, as a resource that requires planning and accompanied use, as, in the view of mothers, overexposure to YouTube can pose risks.Se realizó un estudio de caso para investigar cómo se da la relación entre niños y una guardería en el interior del Estado de Pernambuco en el contexto del consumo de videos disponibles en Youtube. Realizamos una entrevista en profundidad con la Directora, un grupo focal con docentes y la recopilación de diarios virtuales escritos por las madres de los niños. El estudio señaló que Youtube se percibe como algo muy cercano a la vida diaria doméstica de los niños, siendo así una herramienta de apoyo pedagógico, no un sustituto de la enseñanza-aprendizaje en el aula, como un recurso que requiere planificación y uso acompañado, como, a juicio de madres, la sobreexposición a YouTube puede presentar riesgos.Foi realizado um estudo de caso para investigar como se dá a relação entre crianças e uma creche no interior do Estado de Pernambuco no contexto de consumo de vídeos disponíveis no Youtube. Realizamos entrevista em profundidade com Diretora, grupo focal com professoras e coleta de diários virtuais escritos por mães das crianças. O estudo apontou que o Youtube é percebido como algo muito próximo ao cotidiano doméstico das crianças, podendo assim ser ferramenta de apoio pedagógico, não-substituto do ensino-aprendizagem presencial, como recurso que requer planejamento e uso acompanhado, à medida que, na visão das mães, a exposição excessiva ao Youtube pode oferecer riscos.Universidade Federal de Santa Maria2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa empírica de campoapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/4799810.5902/2316882X47998Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998/pdfCopyright (c) 2021 Cadernos de Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ana Carla Clemente daCordeiro, Adriana Tenório2021-08-09T20:55:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47998Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoPUBhttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2021-08-09T20:55:41Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center
¿Tecnología digital en la primera infancia? Investigar el uso de Youtube en el contexto de una guardería
Tecnologia digital na primeira infância? Investigando o uso do Youtube no contexto de uma creche
title Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center
spellingShingle Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center
Silva, Ana Carla Clemente da
Early childhood education
Digital technology
Youtube.
Educación de la primera infancia
tecnología digital
Youtube.
Educação Infantil
Tecnologia digital
Youtube.
title_short Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center
title_full Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center
title_fullStr Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center
title_full_unstemmed Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center
title_sort Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center
author Silva, Ana Carla Clemente da
author_facet Silva, Ana Carla Clemente da
Cordeiro, Adriana Tenório
author_role author
author2 Cordeiro, Adriana Tenório
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ana Carla Clemente da
Cordeiro, Adriana Tenório
dc.subject.por.fl_str_mv Early childhood education
Digital technology
Youtube.
Educación de la primera infancia
tecnología digital
Youtube.
Educação Infantil
Tecnologia digital
Youtube.
topic Early childhood education
Digital technology
Youtube.
Educación de la primera infancia
tecnología digital
Youtube.
Educação Infantil
Tecnologia digital
Youtube.
description A case study was carried out to investigate how the relationship between children and a nursery takes place in the interior of the State of Pernambuco in the context of consumption of videos available on Youtube. We conducted an in-depth interview with the Principal, a focus group with teachers and the collection of virtual diaries written by the children's mothers. The study pointed out that Youtube is perceived as something close to children's domestic daily life, thus being a pedagogical support tool, not a substitute for classroom teaching-learning, as a resource that requires planning and accompanied use, as, in the view of mothers, overexposure to YouTube can pose risks.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa empírica de campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998
10.5902/2316882X47998
url http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998
identifier_str_mv 10.5902/2316882X47998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021)
2316-882X
1677-9061
reponame:Cadernos de Comunicação (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Cadernos de Comunicação (Online)
collection Cadernos de Comunicação (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com
_version_ 1809464000146046976