Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Comunicação (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998 |
Resumo: | A case study was carried out to investigate how the relationship between children and a nursery takes place in the interior of the State of Pernambuco in the context of consumption of videos available on Youtube. We conducted an in-depth interview with the Principal, a focus group with teachers and the collection of virtual diaries written by the children's mothers. The study pointed out that Youtube is perceived as something close to children's domestic daily life, thus being a pedagogical support tool, not a substitute for classroom teaching-learning, as a resource that requires planning and accompanied use, as, in the view of mothers, overexposure to YouTube can pose risks. |
id |
UFSM-4_c123d5af3234f2e0f4565918656fd3b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47998 |
network_acronym_str |
UFSM-4 |
network_name_str |
Cadernos de Comunicação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center¿Tecnología digital en la primera infancia? Investigar el uso de Youtube en el contexto de una guarderíaTecnologia digital na primeira infância? Investigando o uso do Youtube no contexto de uma crecheEarly childhood educationDigital technologyYoutube.Educación de la primera infanciatecnología digitalYoutube.Educação InfantilTecnologia digitalYoutube.A case study was carried out to investigate how the relationship between children and a nursery takes place in the interior of the State of Pernambuco in the context of consumption of videos available on Youtube. We conducted an in-depth interview with the Principal, a focus group with teachers and the collection of virtual diaries written by the children's mothers. The study pointed out that Youtube is perceived as something close to children's domestic daily life, thus being a pedagogical support tool, not a substitute for classroom teaching-learning, as a resource that requires planning and accompanied use, as, in the view of mothers, overexposure to YouTube can pose risks.Se realizó un estudio de caso para investigar cómo se da la relación entre niños y una guardería en el interior del Estado de Pernambuco en el contexto del consumo de videos disponibles en Youtube. Realizamos una entrevista en profundidad con la Directora, un grupo focal con docentes y la recopilación de diarios virtuales escritos por las madres de los niños. El estudio señaló que Youtube se percibe como algo muy cercano a la vida diaria doméstica de los niños, siendo así una herramienta de apoyo pedagógico, no un sustituto de la enseñanza-aprendizaje en el aula, como un recurso que requiere planificación y uso acompañado, como, a juicio de madres, la sobreexposición a YouTube puede presentar riesgos.Foi realizado um estudo de caso para investigar como se dá a relação entre crianças e uma creche no interior do Estado de Pernambuco no contexto de consumo de vídeos disponíveis no Youtube. Realizamos entrevista em profundidade com Diretora, grupo focal com professoras e coleta de diários virtuais escritos por mães das crianças. O estudo apontou que o Youtube é percebido como algo muito próximo ao cotidiano doméstico das crianças, podendo assim ser ferramenta de apoio pedagógico, não-substituto do ensino-aprendizagem presencial, como recurso que requer planejamento e uso acompanhado, à medida que, na visão das mães, a exposição excessiva ao Youtube pode oferecer riscos.Universidade Federal de Santa Maria2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa empírica de campoapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/4799810.5902/2316882X47998Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998/pdfCopyright (c) 2021 Cadernos de Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ana Carla Clemente daCordeiro, Adriana Tenório2021-08-09T20:55:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47998Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoPUBhttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2021-08-09T20:55:41Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center ¿Tecnología digital en la primera infancia? Investigar el uso de Youtube en el contexto de una guardería Tecnologia digital na primeira infância? Investigando o uso do Youtube no contexto de uma creche |
title |
Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center |
spellingShingle |
Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center Silva, Ana Carla Clemente da Early childhood education Digital technology Youtube. Educación de la primera infancia tecnología digital Youtube. Educação Infantil Tecnologia digital Youtube. |
title_short |
Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center |
title_full |
Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center |
title_fullStr |
Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center |
title_full_unstemmed |
Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center |
title_sort |
Digital technology in early childhood? Investigating the use of Youtube in the context of a daycare center |
author |
Silva, Ana Carla Clemente da |
author_facet |
Silva, Ana Carla Clemente da Cordeiro, Adriana Tenório |
author_role |
author |
author2 |
Cordeiro, Adriana Tenório |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana Carla Clemente da Cordeiro, Adriana Tenório |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early childhood education Digital technology Youtube. Educación de la primera infancia tecnología digital Youtube. Educação Infantil Tecnologia digital Youtube. |
topic |
Early childhood education Digital technology Youtube. Educación de la primera infancia tecnología digital Youtube. Educação Infantil Tecnologia digital Youtube. |
description |
A case study was carried out to investigate how the relationship between children and a nursery takes place in the interior of the State of Pernambuco in the context of consumption of videos available on Youtube. We conducted an in-depth interview with the Principal, a focus group with teachers and the collection of virtual diaries written by the children's mothers. The study pointed out that Youtube is perceived as something close to children's domestic daily life, thus being a pedagogical support tool, not a substitute for classroom teaching-learning, as a resource that requires planning and accompanied use, as, in the view of mothers, overexposure to YouTube can pose risks. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa empírica de campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998 10.5902/2316882X47998 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998 |
identifier_str_mv |
10.5902/2316882X47998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/47998/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021) 2316-882X 1677-9061 reponame:Cadernos de Comunicação (Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Cadernos de Comunicação (Online) |
collection |
Cadernos de Comunicação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com |
_version_ |
1809464000146046976 |