The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feil, Gabriel Sausen
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Terra, Marcia Escobar, Paz, Júlia Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Comunicação (Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/42007
Resumo: This paper aims to raise the hypothesis that one of the determinant factors for the evasion and non-full filling of vacancies at UNIPAMPA – São Borja Campus is related to the social imaginary of university life. Then, reflect on the possibilities of advertisement actions that could gradually improve this imaginary. It uses two authors for the reflection: Cornelius Castoriadis, through The Imaginary Institution of Society (1975), and Juremir Machado da Silva, through As Tecnologias do Imaginário (2012). The work realizes that students and/or future students can take this lack of synchrony between the city and the imaginary as a driving factor for evasion or non-filling of vacancies.
id UFSM-4_d269dfca35544280e3f8227b68440547
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42007
network_acronym_str UFSM-4
network_name_str Cadernos de Comunicação (Online)
repository_id_str
spelling The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São BorjaEl imaginario social como factor en los casos de deserción y falta de vacantes en UNIPAMPA - campus São BorjaO imaginário social como um fator para casos de evasão e não preenchimento de vagas na UNIPAMPA - campus São BorjaUniversity evasion. Social Imaginary. Advertisement.Evasión universitaria. Imaginario social. Publicidad.Evasão universitária. Imaginário social. Publicidade.This paper aims to raise the hypothesis that one of the determinant factors for the evasion and non-full filling of vacancies at UNIPAMPA – São Borja Campus is related to the social imaginary of university life. Then, reflect on the possibilities of advertisement actions that could gradually improve this imaginary. It uses two authors for the reflection: Cornelius Castoriadis, through The Imaginary Institution of Society (1975), and Juremir Machado da Silva, through As Tecnologias do Imaginário (2012). The work realizes that students and/or future students can take this lack of synchrony between the city and the imaginary as a driving factor for evasion or non-filling of vacancies.Este trabajo tiene como objetivo levantar la hipótesis de que uno de los factores determinantes para la evasión y la no ocupación de vacantes en UNIPAMPA - Campus São Borja esté relacionado con el imaginario social de la vida universitaria. Reflexiona, luego, sobre las posibilidades de acciones publicitarias que pueden contribuir a la mejora paulatina de este imaginario. Utiliza dos autores para la reflexión: Cornelius Castoriadis, mediante de La Institución Imaginaria de la Sociedad (1975), y Juremir Machado da Silva, mediante de As Tecnologias do Imaginário (2012). El trabajo nota que los estudiantes y/o futuros estudiantes pueden tomar como factor impulsor de la evasión o no cubrir las vacantes esta falta de sincronía entre la ciudad y lo imaginario.Este trabalho tem como objetivo levantar a hipótese de que um dos fatores determinantes para a evasão e não preenchimento de vagas na UNIPAMPA – Campus São Borja está relacionado com o imaginário social que se tem de vida universitária. Reflete, então, sobre possibilidades de ações publicitárias que podem contribuir para a melhora gradativa desse imaginário. Utiliza dois autores para a reflexão: Cornelius Castoriadis, por meio de A Instituição Imaginária da Sociedade (1975), e Juremir Machado da Silva, por meio de As Tecnologias do Imaginário (2012). O trabalho percebe que os estudantes e/ou futuros estudantes podem levar como fator impulsionador de evasão ou não preenchimento das vagas essa não sincronia entre a cidade e o imaginário.Universidade Federal de Santa Maria2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Exploratória; Pesquisa Bibliográfica; Pesquisa Documentalapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/4200710.5902/2316882X42007Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/42007/pdfCopyright (c) 2021 Cadernos de Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFeil, Gabriel SausenTerra, Marcia EscobarPaz, Júlia Rocha2021-08-09T18:15:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42007Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoPUBhttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2021-08-09T18:15:59Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja
El imaginario social como factor en los casos de deserción y falta de vacantes en UNIPAMPA - campus São Borja
O imaginário social como um fator para casos de evasão e não preenchimento de vagas na UNIPAMPA - campus São Borja
title The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja
spellingShingle The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja
Feil, Gabriel Sausen
University evasion. Social Imaginary. Advertisement.
Evasión universitaria. Imaginario social. Publicidad.
Evasão universitária. Imaginário social. Publicidade.
title_short The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja
title_full The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja
title_fullStr The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja
title_full_unstemmed The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja
title_sort The social imaginary as a factor to cases of evasion and not fulfilling of the vacancies in UNIPAMPA - campus São Borja
author Feil, Gabriel Sausen
author_facet Feil, Gabriel Sausen
Terra, Marcia Escobar
Paz, Júlia Rocha
author_role author
author2 Terra, Marcia Escobar
Paz, Júlia Rocha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Feil, Gabriel Sausen
Terra, Marcia Escobar
Paz, Júlia Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv University evasion. Social Imaginary. Advertisement.
Evasión universitaria. Imaginario social. Publicidad.
Evasão universitária. Imaginário social. Publicidade.
topic University evasion. Social Imaginary. Advertisement.
Evasión universitaria. Imaginario social. Publicidad.
Evasão universitária. Imaginário social. Publicidade.
description This paper aims to raise the hypothesis that one of the determinant factors for the evasion and non-full filling of vacancies at UNIPAMPA – São Borja Campus is related to the social imaginary of university life. Then, reflect on the possibilities of advertisement actions that could gradually improve this imaginary. It uses two authors for the reflection: Cornelius Castoriadis, through The Imaginary Institution of Society (1975), and Juremir Machado da Silva, through As Tecnologias do Imaginário (2012). The work realizes that students and/or future students can take this lack of synchrony between the city and the imaginary as a driving factor for evasion or non-filling of vacancies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Exploratória; Pesquisa Bibliográfica; Pesquisa Documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/42007
10.5902/2316882X42007
url http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/42007
identifier_str_mv 10.5902/2316882X42007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/42007/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Comunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Comunicação; v. 25 n. 1 (2021)
2316-882X
1677-9061
reponame:Cadernos de Comunicação (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Cadernos de Comunicação (Online)
collection Cadernos de Comunicação (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com
_version_ 1809464000130318336