EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neto, José de Pinho Alves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Custódio, José Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16487
Resumo: University dropout in Brazil is an increasingly evident problem, especially in Engineering courses at the IFSC/Campus Florianópolis. Dropout occurs when students abandon academic activities, causing significant social and personal harm. To reduce dropout and increase student retention, it is important to understand the individual, social, and knowledge factors that contribute to this phenomenon. Bernard Charlot's theory, which explores the student's relationship with knowledge, is valuable in this context. The Florianópolis campus implemented Engineering courses in 2013, but also faces dropout challenges. The analysis of the dropouts' responses revealed weaknesses in the dimensions of the relationship with knowledge: identity, epistemic and social. Some students were unable to create a relationship with the knowledge of the course and faced demotivation throughout graduation. Effective solutions must address these issues and promote a positive relationship with knowledge during graduation.
id UFMT-5_62a0953cb46378790b8b4bbd18249b92
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16487
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGELA FUGA EN LOS CURSOS DE INGENIERÍA IFSC/FLN Y LA RELACIÓN CON EL CONOCIMIENTOEVASÃO NOS CURSOS DE ENGENHARIA DO IFSC/FLN E A RELAÇÃO COM O SABERCurso de EngenhariaEvasão UniversitáriaRelação com os SaberesCarrera de ingenieríaEvasión universitáriaRelación con el saberEngineering courseUniversity evasionRelationship with knowledgeUniversity dropout in Brazil is an increasingly evident problem, especially in Engineering courses at the IFSC/Campus Florianópolis. Dropout occurs when students abandon academic activities, causing significant social and personal harm. To reduce dropout and increase student retention, it is important to understand the individual, social, and knowledge factors that contribute to this phenomenon. Bernard Charlot's theory, which explores the student's relationship with knowledge, is valuable in this context. The Florianópolis campus implemented Engineering courses in 2013, but also faces dropout challenges. The analysis of the dropouts' responses revealed weaknesses in the dimensions of the relationship with knowledge: identity, epistemic and social. Some students were unable to create a relationship with the knowledge of the course and faced demotivation throughout graduation. Effective solutions must address these issues and promote a positive relationship with knowledge during graduation.La deserción universitaria en Brasil es un problema cada vez más evidente, especialmente en las carreras de Ingeniería de la IFSC/Campus Florianópolis. La deserción ocurre cuando los estudiantes abandonan las actividades académicas, causando un daño social y personal significativo. Para reducir la deserción y aumentar la retención de estudiantes, es importante comprender los factores individuales, sociales y de conocimiento que contribuyen a este fenómeno. La teoría de Bernard Charlot, que explora la relación del estudiante con el conocimiento, es valiosa en este contexto. El campus de Florianópolis implementó cursos de Ingeniería en 2013, pero también enfrenta desafíos de deserción. El análisis de las respuestas de los desertores reveló debilidades en las dimensiones de la relación con el saber: identitaria, epistémica y social. Algunos estudiantes no pudieron crear una relación con el conocimiento del curso y enfrentaron desmotivación a lo largo de la graduación. Las soluciones efectivas deben abordar estos problemas y promover una relación positiva con el conocimiento durante la graduación.A evasão universitária no Brasil é um problema cada vez mais evidente, especialmente nos cursos de Engenharia do IFSC/Campus Florianópolis. Ela ocorre quando os alunos abandonam as atividades acadêmicas, causando prejuízos sociais e pessoais significativos. Para diminuir esse abandono e aumentar a permanência dos alunos, é importante compreender os fatores individuais, sociais e de conhecimento que contribuem para o fenômeno da evasão. A teoria de Bernard Charlot, que explora a relação do aluno com o saber, é valiosa nesse contexto. O campus Florianópolis implementou cursos de Engenharia em 2013, mas também enfrenta desafios de evasão. Nestes estudos, a análise das respostas dos evadidos revelou fragilidades nas dimensões da relação com o saber: identitária, epistêmica e social. Alguns alunos não conseguiram criar uma relação com os saberes do curso e enfrentaram desmotivação ao longo da graduação. Soluções eficazes devem abordar essas questões e promover uma relação positiva com o saber durante a graduação.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"application/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1648710.26571/reamec.v11i1.16487 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23068REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23068REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230682318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16487/12971Copyright (c) 2023 José de Pinho Alves Neto, José Francisco Custódiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeto, José de Pinho Alves Custódio, José Francisco2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16487Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGE
LA FUGA EN LOS CURSOS DE INGENIERÍA IFSC/FLN Y LA RELACIÓN CON EL CONOCIMIENTO
EVASÃO NOS CURSOS DE ENGENHARIA DO IFSC/FLN E A RELAÇÃO COM O SABER
title EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGE
spellingShingle EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGE
Neto, José de Pinho Alves
Curso de Engenharia
Evasão Universitária
Relação com os Saberes
Carrera de ingeniería
Evasión universitária
Relación con el saber
Engineering course
University evasion
Relationship with knowledge
title_short EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGE
title_full EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGE
title_fullStr EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGE
title_full_unstemmed EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGE
title_sort EVASION IN THE IFSC/FLN ENGINEERING COURSES AND THE RELATION WITH THE KNOWLEDGE
author Neto, José de Pinho Alves
author_facet Neto, José de Pinho Alves
Custódio, José Francisco
author_role author
author2 Custódio, José Francisco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neto, José de Pinho Alves
Custódio, José Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv Curso de Engenharia
Evasão Universitária
Relação com os Saberes
Carrera de ingeniería
Evasión universitária
Relación con el saber
Engineering course
University evasion
Relationship with knowledge
topic Curso de Engenharia
Evasão Universitária
Relação com os Saberes
Carrera de ingeniería
Evasión universitária
Relación con el saber
Engineering course
University evasion
Relationship with knowledge
description University dropout in Brazil is an increasingly evident problem, especially in Engineering courses at the IFSC/Campus Florianópolis. Dropout occurs when students abandon academic activities, causing significant social and personal harm. To reduce dropout and increase student retention, it is important to understand the individual, social, and knowledge factors that contribute to this phenomenon. Bernard Charlot's theory, which explores the student's relationship with knowledge, is valuable in this context. The Florianópolis campus implemented Engineering courses in 2013, but also faces dropout challenges. The analysis of the dropouts' responses revealed weaknesses in the dimensions of the relationship with knowledge: identity, epistemic and social. Some students were unable to create a relationship with the knowledge of the course and faced demotivation throughout graduation. Effective solutions must address these issues and promote a positive relationship with knowledge during graduation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16487
10.26571/reamec.v11i1.16487
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16487
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16487
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16487/12971
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 José de Pinho Alves Neto, José Francisco Custódio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 José de Pinho Alves Neto, José Francisco Custódio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23068
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23068
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23068
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814288379904