External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777 |
Resumo: | Evaluating contributes to a reflection on pedagogical practices and the quality of teaching in Higher Education Institutions. The article aims to analyze how the evaluation instruments of the National Higher Education Assessment System were implemented in the pedagogical projects of undergraduate courses at a federal institution of higher education. The qualitative approach, with the use of documental analysis of the Pedagogical Projects of Courses, was the applied methodology. It was noted that external and institutional evaluations are treated superficially. There’s no perception of the difference between them and little use of the results. Thus, it’s crucial to implement an evaluative culture that favors in-depth knowledge of reality and improvement of management and pedagogical means. |
id |
UFSM-7_ab55f2e8b030a83494cc6a08f70d12b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/83777 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell usImplantação dos instrumentos de avaliação do Sinaes: o que dizem os projetos pedagógicos de cursos de uma instituição federal de ensino superiorAvaliações Externas. Projetos Pedagógicos de Cursos. Avaliação Institucional. Gestão.Evaluating contributes to a reflection on pedagogical practices and the quality of teaching in Higher Education Institutions. The article aims to analyze how the evaluation instruments of the National Higher Education Assessment System were implemented in the pedagogical projects of undergraduate courses at a federal institution of higher education. The qualitative approach, with the use of documental analysis of the Pedagogical Projects of Courses, was the applied methodology. It was noted that external and institutional evaluations are treated superficially. There’s no perception of the difference between them and little use of the results. Thus, it’s crucial to implement an evaluative culture that favors in-depth knowledge of reality and improvement of management and pedagogical means.Avaliar contribui para a reflexão sobre as práticas pedagógicas e a qualidade do ensino nas instituições de ensino superior. O objetivo deste trabalho analisar como aconteceu a implantação dos instrumentos avaliativos do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior nos projetos pedagógicos de cursos de graduação de uma instituição federal de ensino superior. A abordagem qualitativa, com uso da análise documental dos projetos pedagógicos de cursos, foi a metodologia aplicada. Notou-se que as avaliações externa e institucional são tratadas superficialmente e que não há compreensão sobre a diferença entre elas e há pouco uso dos resultados. Logo, é crucial implantar uma cultura avaliativa que favoreça um conhecimento aprofundado da realidade e melhoria dos meios de gestão e pedagógicos.Universidade Federal de Santa Maria2023-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/8377710.5902/2318133883777Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e83777Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e837772318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777/61187Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Jaqueline Dourado doSantos Júnior, Edmilson José dosSantos, Cinthia Lima dosGonçalves, Wezley Ricardo Bezerra2023-11-07T17:03:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/83777Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2023-11-07T17:03:29Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us Implantação dos instrumentos de avaliação do Sinaes: o que dizem os projetos pedagógicos de cursos de uma instituição federal de ensino superior |
title |
External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us |
spellingShingle |
External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us Nascimento, Jaqueline Dourado do Avaliações Externas. Projetos Pedagógicos de Cursos. Avaliação Institucional. Gestão. |
title_short |
External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us |
title_full |
External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us |
title_fullStr |
External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us |
title_full_unstemmed |
External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us |
title_sort |
External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us |
author |
Nascimento, Jaqueline Dourado do |
author_facet |
Nascimento, Jaqueline Dourado do Santos Júnior, Edmilson José dos Santos, Cinthia Lima dos Gonçalves, Wezley Ricardo Bezerra |
author_role |
author |
author2 |
Santos Júnior, Edmilson José dos Santos, Cinthia Lima dos Gonçalves, Wezley Ricardo Bezerra |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Jaqueline Dourado do Santos Júnior, Edmilson José dos Santos, Cinthia Lima dos Gonçalves, Wezley Ricardo Bezerra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliações Externas. Projetos Pedagógicos de Cursos. Avaliação Institucional. Gestão. |
topic |
Avaliações Externas. Projetos Pedagógicos de Cursos. Avaliação Institucional. Gestão. |
description |
Evaluating contributes to a reflection on pedagogical practices and the quality of teaching in Higher Education Institutions. The article aims to analyze how the evaluation instruments of the National Higher Education Assessment System were implemented in the pedagogical projects of undergraduate courses at a federal institution of higher education. The qualitative approach, with the use of documental analysis of the Pedagogical Projects of Courses, was the applied methodology. It was noted that external and institutional evaluations are treated superficially. There’s no perception of the difference between them and little use of the results. Thus, it’s crucial to implement an evaluative culture that favors in-depth knowledge of reality and improvement of management and pedagogical means. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777 10.5902/2318133883777 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133883777 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777/61187 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e83777 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e83777 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281069299531776 |