External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Jaqueline Dourado do
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos Júnior, Edmilson José dos, Santos, Cinthia Lima dos, Gonçalves, Wezley Ricardo Bezerra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777
Resumo: Evaluating contributes to a reflection on pedagogical practices and the quality of teaching in Higher Education Institutions. The article aims to analyze how the evaluation instruments of the National Higher Education Assessment System were implemented in the pedagogical projects of undergraduate courses at a federal institution of higher education. The qualitative approach, with the use of documental analysis of the Pedagogical Projects of Courses, was the applied methodology. It was noted that external and institutional evaluations are treated superficially. There’s no perception of the difference between them and little use of the results. Thus, it’s crucial to implement an evaluative culture that favors in-depth knowledge of reality and improvement of management and pedagogical means.
id UFSM-7_ab55f2e8b030a83494cc6a08f70d12b7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/83777
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell usImplantação dos instrumentos de avaliação do Sinaes: o que dizem os projetos pedagógicos de cursos de uma instituição federal de ensino superiorAvaliações Externas. Projetos Pedagógicos de Cursos. Avaliação Institucional. Gestão.Evaluating contributes to a reflection on pedagogical practices and the quality of teaching in Higher Education Institutions. The article aims to analyze how the evaluation instruments of the National Higher Education Assessment System were implemented in the pedagogical projects of undergraduate courses at a federal institution of higher education. The qualitative approach, with the use of documental analysis of the Pedagogical Projects of Courses, was the applied methodology. It was noted that external and institutional evaluations are treated superficially. There’s no perception of the difference between them and little use of the results. Thus, it’s crucial to implement an evaluative culture that favors in-depth knowledge of reality and improvement of management and pedagogical means.Avaliar contribui para a reflexão sobre as práticas pedagógicas e a qualidade do ensino nas instituições de ensino superior. O objetivo deste trabalho analisar como aconteceu a implantação dos instrumentos avaliativos do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior nos projetos pedagógicos de cursos de graduação de uma instituição federal de ensino superior. A abordagem qualitativa, com uso da análise documental dos projetos pedagógicos de cursos, foi a metodologia aplicada. Notou-se que as avaliações externa e institucional são tratadas superficialmente e que não há compreensão sobre a diferença entre elas e há pouco uso dos resultados. Logo, é crucial implantar uma cultura avaliativa que favoreça um conhecimento aprofundado da realidade e melhoria dos meios de gestão e pedagógicos.Universidade Federal de Santa Maria2023-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/8377710.5902/2318133883777Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e83777Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e837772318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777/61187Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Jaqueline Dourado doSantos Júnior, Edmilson José dosSantos, Cinthia Lima dosGonçalves, Wezley Ricardo Bezerra2023-11-07T17:03:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/83777Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2023-11-07T17:03:29Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us
Implantação dos instrumentos de avaliação do Sinaes: o que dizem os projetos pedagógicos de cursos de uma instituição federal de ensino superior
title External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us
spellingShingle External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us
Nascimento, Jaqueline Dourado do
Avaliações Externas. Projetos Pedagógicos de Cursos. Avaliação Institucional. Gestão.
title_short External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us
title_full External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us
title_fullStr External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us
title_full_unstemmed External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us
title_sort External evaluation and institutional evaluation: what do the pedagogic course projects of a federal education institution tell us
author Nascimento, Jaqueline Dourado do
author_facet Nascimento, Jaqueline Dourado do
Santos Júnior, Edmilson José dos
Santos, Cinthia Lima dos
Gonçalves, Wezley Ricardo Bezerra
author_role author
author2 Santos Júnior, Edmilson José dos
Santos, Cinthia Lima dos
Gonçalves, Wezley Ricardo Bezerra
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Jaqueline Dourado do
Santos Júnior, Edmilson José dos
Santos, Cinthia Lima dos
Gonçalves, Wezley Ricardo Bezerra
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliações Externas. Projetos Pedagógicos de Cursos. Avaliação Institucional. Gestão.
topic Avaliações Externas. Projetos Pedagógicos de Cursos. Avaliação Institucional. Gestão.
description Evaluating contributes to a reflection on pedagogical practices and the quality of teaching in Higher Education Institutions. The article aims to analyze how the evaluation instruments of the National Higher Education Assessment System were implemented in the pedagogical projects of undergraduate courses at a federal institution of higher education. The qualitative approach, with the use of documental analysis of the Pedagogical Projects of Courses, was the applied methodology. It was noted that external and institutional evaluations are treated superficially. There’s no perception of the difference between them and little use of the results. Thus, it’s crucial to implement an evaluative culture that favors in-depth knowledge of reality and improvement of management and pedagogical means.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777
10.5902/2318133883777
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777
identifier_str_mv 10.5902/2318133883777
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/83777/61187
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e83777
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e83777
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281069299531776