Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private university

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aragão, José Euzébio de Oliveira Souza
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Zuccolotto, Paulo Antonio da Graça Lima, Bovério, Maria Aparecida, Pereira, Vanessa Terra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/34412
Resumo: The coordinator's figure has existed since the 1960 in Brazilian higher education, but only from the 9.394/96 law, that the course coordinator took a key role in the management of undergraduate courses. Another factor that relates the role of the coordinator was the implementation of public policies for higher education evaluation in the mid-1990 and the transformations that led to diversification and differentiation of higher education in Brazil, Setting up restructuring with neoliberal bias. From bibliographic research, documentary analysis and participant observation, our work discusses the role, profile and challenges of the course coordinator as an academic manager, identifying management models at a public university and in a private university.Key-words: course coordinator; graduation course management; management models.
id UFSM-7_e880b844e5c20703a759f858bc737c97
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34412
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private universityDesafios do coordenador na gestão de cursos de graduação: um estudo comparativo em universidade pública e privadaThe coordinator's figure has existed since the 1960 in Brazilian higher education, but only from the 9.394/96 law, that the course coordinator took a key role in the management of undergraduate courses. Another factor that relates the role of the coordinator was the implementation of public policies for higher education evaluation in the mid-1990 and the transformations that led to diversification and differentiation of higher education in Brazil, Setting up restructuring with neoliberal bias. From bibliographic research, documentary analysis and participant observation, our work discusses the role, profile and challenges of the course coordinator as an academic manager, identifying management models at a public university and in a private university.Key-words: course coordinator; graduation course management; management models.A figura do coordenador de curso existe desde a década de 1960 no ensino superior brasileiro, mas foi somente a partir da lei n. 9.394/96 que o coordenador de curso assumiu um papel fundamental na gestão dos cursos de graduação. Outro fator que ressignificou o papel do coordenador foi a implantação das políticas públicas de avaliação do ensino superior, em meados da década de 1990, e as transformações que levaram a uma diversificação e diferenciação da educação superior no Brasil, configurando a reestruturação com viés neoliberal. A partir de pesquisa bibliográfica, análise documental e observação participante, discute-se o papel, o perfil e os desafios do coordenador de curso como gestor acadêmico, identificando modelos de gestão em uma universidade pública e em uma universidade privada.Palavras-chave: coordenador de curso; gestão de curso de graduação; modelos de gestão.Universidade Federal de Santa Maria2019-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/3441210.5902/2318133834412Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Continuous publication; 1-16Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Publicação contínua; 1-162318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/34412/pdfCopyright (c) 2019 Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAragão, José Euzébio de Oliveira SouzaZuccolotto, Paulo Antonio da Graça LimaBovério, Maria AparecidaPereira, Vanessa Terra2020-08-16T19:45:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34412Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2020-08-16T19:45:15Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private university
Desafios do coordenador na gestão de cursos de graduação: um estudo comparativo em universidade pública e privada
title Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private university
spellingShingle Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private university
Aragão, José Euzébio de Oliveira Souza
title_short Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private university
title_full Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private university
title_fullStr Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private university
title_full_unstemmed Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private university
title_sort Coordinator's challenges in the management of undergraduate courses: a study in public and private university
author Aragão, José Euzébio de Oliveira Souza
author_facet Aragão, José Euzébio de Oliveira Souza
Zuccolotto, Paulo Antonio da Graça Lima
Bovério, Maria Aparecida
Pereira, Vanessa Terra
author_role author
author2 Zuccolotto, Paulo Antonio da Graça Lima
Bovério, Maria Aparecida
Pereira, Vanessa Terra
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aragão, José Euzébio de Oliveira Souza
Zuccolotto, Paulo Antonio da Graça Lima
Bovério, Maria Aparecida
Pereira, Vanessa Terra
description The coordinator's figure has existed since the 1960 in Brazilian higher education, but only from the 9.394/96 law, that the course coordinator took a key role in the management of undergraduate courses. Another factor that relates the role of the coordinator was the implementation of public policies for higher education evaluation in the mid-1990 and the transformations that led to diversification and differentiation of higher education in Brazil, Setting up restructuring with neoliberal bias. From bibliographic research, documentary analysis and participant observation, our work discusses the role, profile and challenges of the course coordinator as an academic manager, identifying management models at a public university and in a private university.Key-words: course coordinator; graduation course management; management models.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/34412
10.5902/2318133834412
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/34412
identifier_str_mv 10.5902/2318133834412
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/34412/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Continuous publication; 1-16
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 8, n. 17, 2019, Publicação contínua; 1-16
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068221595648