Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Booz, Flávio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fermino, Rozane, Grimes, Camila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53179
Resumo: The Manoel Vicente Gomes School, from the public system in the state of Santa Catarina, implemented an evaluating practice of the services quality called Teachers Feedback. The current version of the Project is a data generation tool developed by managers and validated by the school community, as a practice that allowed the development of a collective view of teachers and managers services quality from studentes and teachers perpective. The research presentes the process of data gathering and project implementation in 2019, also discusses the results found and its analysis by the management. In conclusion, this result shows how important a quality service survey is for the school organization to rethink management’s practice.Key-words:  service of quality; school management practices; organisation of pedagogical work.
id UFSM-7_ff96b7d6301836a7fcc450b4d85e4312
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53179
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction surveyMelhoria do trabalho docente e de gestão numa escola pública em Santa Catarina por meio de pesquisa de satisfação do clientequalidade do serviçopráticas de gestão escolarorganização do trabalho pedagógico.The Manoel Vicente Gomes School, from the public system in the state of Santa Catarina, implemented an evaluating practice of the services quality called Teachers Feedback. The current version of the Project is a data generation tool developed by managers and validated by the school community, as a practice that allowed the development of a collective view of teachers and managers services quality from studentes and teachers perpective. The research presentes the process of data gathering and project implementation in 2019, also discusses the results found and its analysis by the management. In conclusion, this result shows how important a quality service survey is for the school organization to rethink management’s practice.Key-words:  service of quality; school management practices; organisation of pedagogical work.Na Escola de Educação Básica Manoel Vicente Gomes, da rede pública do Estado de Santa Catarina, foi implantada uma prática para avaliação da qualidade dos serviços, chamada de Feedback dos professores, cuja versão atual acontece por meio de um instrumento de geração de dados elaborado por gestores e validado pela comunidade escolar, constituindo uma prática que permitiu produzir uma visão coletiva de qualidade do serviço dos professores e gestores na visão dos estudantes e professores. Neste texto apresenta-se o processo de elaboração do documento e a implantação no ano de 2019, discute-se os resultados da mesma e a forma de análise destes resultados pela gestão. Por fim, demonstra-se como uma pesquisa de qualidade dos serviços permitiu a organização escolar repensar sua prática docente e de gestão.Palavras-chave: qualidade do serviço, práticas de gestão escolar, organização do trabalho pedagógico.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e5317910.5902/2318133853179Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53179, p. 1-15Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53179, p. 1-152318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53179/pdfCopyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBooz, FlávioFermino, RozaneGrimes, Camila2021-12-07T13:02:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53179Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-12-07T13:02:09Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey
Melhoria do trabalho docente e de gestão numa escola pública em Santa Catarina por meio de pesquisa de satisfação do cliente
title Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey
spellingShingle Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey
Booz, Flávio
qualidade do serviço
práticas de gestão escolar
organização do trabalho pedagógico.
title_short Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey
title_full Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey
title_fullStr Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey
title_full_unstemmed Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey
title_sort Improving teaching and management work in a public school in Santa Catarina through a customer satisfaction survey
author Booz, Flávio
author_facet Booz, Flávio
Fermino, Rozane
Grimes, Camila
author_role author
author2 Fermino, Rozane
Grimes, Camila
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Booz, Flávio
Fermino, Rozane
Grimes, Camila
dc.subject.por.fl_str_mv qualidade do serviço
práticas de gestão escolar
organização do trabalho pedagógico.
topic qualidade do serviço
práticas de gestão escolar
organização do trabalho pedagógico.
description The Manoel Vicente Gomes School, from the public system in the state of Santa Catarina, implemented an evaluating practice of the services quality called Teachers Feedback. The current version of the Project is a data generation tool developed by managers and validated by the school community, as a practice that allowed the development of a collective view of teachers and managers services quality from studentes and teachers perpective. The research presentes the process of data gathering and project implementation in 2019, also discusses the results found and its analysis by the management. In conclusion, this result shows how important a quality service survey is for the school organization to rethink management’s practice.Key-words:  service of quality; school management practices; organisation of pedagogical work.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53179
10.5902/2318133853179
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53179
identifier_str_mv 10.5902/2318133853179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53179/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53179, p. 1-15
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53179, p. 1-15
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068706037760