Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171 |
Resumo: | In order to face globalization and its competitiveness, organizations have their greatest differential in people. Based on this idea, the quality of life at work aims to make the employees of an organization feel good in their working environment, making this a pleasant and productive place. In this context, this article aims to investigate the existence of a relationship between the perception of QWL and the leave caused by occupational diseases of professors at the Federal University of Goiás. Therefore, the proposed methodology is quantitative in nature, based on the QWL model proposed by Richard Walton (1973). The results indicated the conceptual categories that significantly influenced the perception of QLW for the groups of professors who were on leave and not on leave due to occupational diseases and found that 23.6% of the leave caused by these diseases are related to the perception of QLW. |
id |
UFSM-7_ffa1cb4d7a90afc37ad1a7facb8757c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69171 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de GoiásA qualidade de vida no trabalho e a saúde ocupacional dos docentes da Universidade Federal de GoiásGestão PúblicaPolíticas educacionaisIn order to face globalization and its competitiveness, organizations have their greatest differential in people. Based on this idea, the quality of life at work aims to make the employees of an organization feel good in their working environment, making this a pleasant and productive place. In this context, this article aims to investigate the existence of a relationship between the perception of QWL and the leave caused by occupational diseases of professors at the Federal University of Goiás. Therefore, the proposed methodology is quantitative in nature, based on the QWL model proposed by Richard Walton (1973). The results indicated the conceptual categories that significantly influenced the perception of QLW for the groups of professors who were on leave and not on leave due to occupational diseases and found that 23.6% of the leave caused by these diseases are related to the perception of QLW.Para afrontar la globalización y su competitividad, las organizaciones tienen su mayor diferencial en las personas. Partiendo de esta idea, la Calidad de Vida en el Trabajo / CVT tiene como objetivo hacer que los empleados de una organización se sientan bien en su entorno laboral, haciendo de este un lugar agradable y productivo. En este contexto, este artículo tiene como objetivo investigar la existencia de una relación entre la percepción de la CVC y la baja por enfermedades profesionales de los profesores de la Universidad Federal de Goiás / UFG. Por tanto, la metodología propuesta es de naturaleza cuantitativa, basada en el modelo QWL propuesto por Richard Walton (1973). Los resultados indicaron las categorías conceptuales que influyeron significativamente en la percepción de CVT por parte de los grupos de profesores que estaban en baja y no en baja por enfermedades profesionales y encontraron que el 23,6% de las bajas por estas enfermedades están relacionadas con la percepción de CVT. Palabras clave: Calidad de vida en el trabajo; Gestión pública; Recursos humanos.Para enfrentar a globalização e sua competitividade, as organizações têm nas pessoas o seu maior diferencial. A partir desta ideia, a qualidade de vida no trabalho tem por finalidade fazer com que os funcionários de uma organização se sintam bem em seu ambiente laboral, tornando este um lugar agradável e produtivo. Nesse contexto, investigou-se a existência de relação entre a percepção de QVT e os afastamentos ocasionados por doenças ocupacionais dos docentes da Universidade Federal de Goiás. Para tanto, realizou-se pesquisa de natureza quantitativa, tendo como base o modelo de QVT proposto por Richard Walton (1973). Os resultados indicam as categorias conceituais que influenciaram significativamente a percepção de QVT para os grupos de docentes afastados e não afastados do trabalho por doenças ocupacionais e detectaram que 23,6% dos afastamentos ocasionados por essas doenças são relacionados com a percepção da QVT.Universidade Federal de Santa Maria2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/6917110.5902/2318133869171Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e69171, p. 1-15Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e69171, p. 1-152318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171/46565Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTsuboi, Robson Mendes NevesRosim, Daniela2022-09-29T13:39:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69171Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-09-29T13:39:25Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás A qualidade de vida no trabalho e a saúde ocupacional dos docentes da Universidade Federal de Goiás |
title |
Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás |
spellingShingle |
Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás Tsuboi, Robson Mendes Neves Gestão Pública Políticas educacionais |
title_short |
Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás |
title_full |
Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás |
title_fullStr |
Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás |
title_full_unstemmed |
Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás |
title_sort |
Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás |
author |
Tsuboi, Robson Mendes Neves |
author_facet |
Tsuboi, Robson Mendes Neves Rosim, Daniela |
author_role |
author |
author2 |
Rosim, Daniela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tsuboi, Robson Mendes Neves Rosim, Daniela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão Pública Políticas educacionais |
topic |
Gestão Pública Políticas educacionais |
description |
In order to face globalization and its competitiveness, organizations have their greatest differential in people. Based on this idea, the quality of life at work aims to make the employees of an organization feel good in their working environment, making this a pleasant and productive place. In this context, this article aims to investigate the existence of a relationship between the perception of QWL and the leave caused by occupational diseases of professors at the Federal University of Goiás. Therefore, the proposed methodology is quantitative in nature, based on the QWL model proposed by Richard Walton (1973). The results indicated the conceptual categories that significantly influenced the perception of QLW for the groups of professors who were on leave and not on leave due to occupational diseases and found that 23.6% of the leave caused by these diseases are related to the perception of QLW. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171 10.5902/2318133869171 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133869171 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171/46565 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e69171, p. 1-15 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e69171, p. 1-15 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068833964032 |