Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tsuboi, Robson Mendes Neves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rosim, Daniela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171
Resumo: In order to face globalization and its competitiveness, organizations have their greatest differential in people. Based on this idea, the quality of life at work aims to make the employees of an organization feel good in their working environment, making this a pleasant and productive place. In this context, this article aims to investigate the existence of a relationship between the perception of QWL and the leave caused by occupational diseases of professors at the Federal University of Goiás. Therefore, the proposed methodology is quantitative in nature, based on the QWL model proposed by Richard Walton (1973). The results indicated the conceptual categories that significantly influenced the perception of QLW for the groups of professors who were on leave and not on leave due to occupational diseases and found that 23.6% of the leave caused by these diseases are related to the perception of QLW.
id UFSM-7_ffa1cb4d7a90afc37ad1a7facb8757c7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69171
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de GoiásA qualidade de vida no trabalho e a saúde ocupacional dos docentes da Universidade Federal de GoiásGestão PúblicaPolíticas educacionaisIn order to face globalization and its competitiveness, organizations have their greatest differential in people. Based on this idea, the quality of life at work aims to make the employees of an organization feel good in their working environment, making this a pleasant and productive place. In this context, this article aims to investigate the existence of a relationship between the perception of QWL and the leave caused by occupational diseases of professors at the Federal University of Goiás. Therefore, the proposed methodology is quantitative in nature, based on the QWL model proposed by Richard Walton (1973). The results indicated the conceptual categories that significantly influenced the perception of QLW for the groups of professors who were on leave and not on leave due to occupational diseases and found that 23.6% of the leave caused by these diseases are related to the perception of QLW.Para afrontar la globalización y su competitividad, las organizaciones tienen su mayor diferencial en las personas. Partiendo de esta idea, la Calidad de Vida en el Trabajo / CVT tiene como objetivo hacer que los empleados de una organización se sientan bien en su entorno laboral, haciendo de este un lugar agradable y productivo. En este contexto, este artículo tiene como objetivo investigar la existencia de una relación entre la percepción de la CVC y la baja por enfermedades profesionales de los profesores de la Universidad Federal de Goiás / UFG. Por tanto, la metodología propuesta es de naturaleza cuantitativa, basada en el modelo QWL propuesto por Richard Walton (1973). Los resultados indicaron las categorías conceptuales que influyeron significativamente en la percepción de CVT por parte de los grupos de profesores que estaban en baja y no en baja por enfermedades profesionales y encontraron que el 23,6% de las bajas por estas enfermedades están relacionadas con la percepción de CVT. Palabras clave: Calidad de vida en el trabajo; Gestión pública; Recursos humanos.Para enfrentar a globalização e sua competitividade, as organizações têm nas pessoas o seu maior diferencial. A partir desta ideia, a qualidade de vida no trabalho tem por finalidade fazer com que os funcionários de uma organização se sintam bem em seu ambiente laboral, tornando este um lugar agradável e produtivo. Nesse contexto, investigou-se a existência de relação entre a percepção de QVT e os afastamentos ocasionados por doenças ocupacionais dos docentes da Universidade Federal de Goiás. Para tanto, realizou-se pesquisa de natureza quantitativa, tendo como base o modelo de QVT proposto por Richard Walton (1973). Os resultados indicam as categorias conceituais que influenciaram significativamente a percepção de QVT para os grupos de docentes afastados e não afastados do trabalho por doenças ocupacionais e detectaram que 23,6% dos afastamentos ocasionados por essas doenças são relacionados com a percepção da QVT.Universidade Federal de Santa Maria2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/6917110.5902/2318133869171Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e69171, p. 1-15Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e69171, p. 1-152318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171/46565Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTsuboi, Robson Mendes NevesRosim, Daniela2022-09-29T13:39:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69171Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2022-09-29T13:39:25Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás
A qualidade de vida no trabalho e a saúde ocupacional dos docentes da Universidade Federal de Goiás
title Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás
spellingShingle Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás
Tsuboi, Robson Mendes Neves
Gestão Pública
Políticas educacionais
title_short Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás
title_full Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás
title_fullStr Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás
title_full_unstemmed Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás
title_sort Quality of work life and occupational health for teachers at the Universidade Federal de Goiás
author Tsuboi, Robson Mendes Neves
author_facet Tsuboi, Robson Mendes Neves
Rosim, Daniela
author_role author
author2 Rosim, Daniela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tsuboi, Robson Mendes Neves
Rosim, Daniela
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão Pública
Políticas educacionais
topic Gestão Pública
Políticas educacionais
description In order to face globalization and its competitiveness, organizations have their greatest differential in people. Based on this idea, the quality of life at work aims to make the employees of an organization feel good in their working environment, making this a pleasant and productive place. In this context, this article aims to investigate the existence of a relationship between the perception of QWL and the leave caused by occupational diseases of professors at the Federal University of Goiás. Therefore, the proposed methodology is quantitative in nature, based on the QWL model proposed by Richard Walton (1973). The results indicated the conceptual categories that significantly influenced the perception of QLW for the groups of professors who were on leave and not on leave due to occupational diseases and found that 23.6% of the leave caused by these diseases are related to the perception of QLW.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171
10.5902/2318133869171
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171
identifier_str_mv 10.5902/2318133869171
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/69171/46565
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e69171, p. 1-15
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 11, n. 20, 2022, publicação contínua; e69171, p. 1-15
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068833964032