Invisibilities in the National Literacy Assessment (ANA): students with disabilities and teaching
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33090 |
Resumo: | Today we are experiencing a proliferation of large scale evaluations. This movement coexists with the constitution of inclusion as a contemporary imperative. Discourses about respecting difference are in conflict with the global measurements that promise to verify the quality of Education. So we asked: what can numbers measure? What escapes large-scale evaluations? To answer this question, the present study analyzed official documents that legislate on the National Literacy Assessment and on social indicators; also conducted interviews with teachers and principals of public schools located in seven cities of Rio Grande do Sul. With data collection, we argued from the perspective of the Foucaultian Studies that large-scale evaluations produce a kind of imagined similarity, when considering some variables, leave many out and establish invisibilities of students with disabilities and teaching work. |
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Invisibilities in the National Literacy Assessment (ANA): students with disabilities and teachingInvisibilidades en la Evaluación Nacional de la Alfabetización (ANA): los alumnos con discapacidad y el trabajo docenteInvisibilidades na Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA): os alunos com deficiência e o trabalho docenteEvaluation in large scaleSchool inclusionInvisibilities.Evaluación en larga escalaInclusión escolarInvisibilidades.Avaliação em Larga EscalaInclusão escolarInvisibilidadesToday we are experiencing a proliferation of large scale evaluations. This movement coexists with the constitution of inclusion as a contemporary imperative. Discourses about respecting difference are in conflict with the global measurements that promise to verify the quality of Education. So we asked: what can numbers measure? What escapes large-scale evaluations? To answer this question, the present study analyzed official documents that legislate on the National Literacy Assessment and on social indicators; also conducted interviews with teachers and principals of public schools located in seven cities of Rio Grande do Sul. With data collection, we argued from the perspective of the Foucaultian Studies that large-scale evaluations produce a kind of imagined similarity, when considering some variables, leave many out and establish invisibilities of students with disabilities and teaching work.Actualmente vivimos un movimiento de proliferación de las evaluaciones a gran escala. Este movimiento convive con la constitución de la inclusión como imperativo contemporáneo. Los discursos sobre el respeto a la diferencia están en conflicto con las mediciones globales que prometen verificar la calidad de la educación. Así nos pregunta: ¿qué pueden medir los números? ¿Qué escapa a las evaluaciones a gran escala? Para responder tal cuestionamiento la presente investigación analizó documentos oficiales que definen sobre la Evaluación Nacional de la Alfabetización y sobre los indicadores sociales; también realizó entrevistas con profesores y directores de escuelas públicas ubicadas en siete ciudades de Rio Grande do Sul. Con la recolección de datos argumentamos, en la perspectiva de los Estudios Foucaultianos, que las evaluaciones a gran escala producen una especie de semejanza imaginada, ya que, al considerar algunas variables, deja muchas de afuera y establece invisibilidades de los alumnos con discapacidad y del trabajo docente.Vivemos, na atualidade, um movimento de proliferação das avaliações em larga escala. Tal movimento convive, paradoxalmente, com a constituição da inclusão como imperativo contemporâneo. Discursos sobre o respeito à diferença chocam-se com as medições globais que prometem aferir a qualidade da Educação. Diante disso, questiona-se: o que os números são capazes de medir? O que escapa às avaliações em larga escala? Para responder tal questionamento a presente pesquisa analisou documentos oficiais que legislam sobre a Avaliação Nacional da Alfabetização e sobre os indicadores sociais; também realizou entrevistas com professores e diretores de escolas públicas localizadas em sete municípios do Rio Grande do Sul. A partir da coleta de dados argumenta-se, na esteira dos Estudos Foucaultianos, que as avaliações em larga escala produzem uma espécie de semelhança imaginada, uma vez que, ao considerar algumas variáveis, deixando outras tantas de fora, estabelece invisibilidades, tanto dos alunos com deficiência, quanto do trabalho docente.Universidade Federal de Santa Maria2018-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3309010.5902/1984686X33090Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, out./dez. 2018; 879-892Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, out./dez. 2018; 879-892Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, out./dez. 2018; 879-8921984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33090/pdfCopyright (c) 2018 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessLockmann, KamilaMachado, Roseli Belmonte2018-10-09T17:14:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33090Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2018-10-09T17:14:11Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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