Constitution and crossings of a reference school in bilingual education for deaf

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gabe, Neoli Paulina da Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Mathias, Carmen Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42414
Resumo: This bibliographic article aims to characterize the environment that gave rise to the research, that is, a school for the deaf and hearing. In this institution, elementary education is divided into two modalities, namely, regular classes of listeners and classes in special classes. In this second case, the classes are bilingual, that is, taught exclusively to deaf students, in Brazilian Sign Language (LIBRAS), by teachers fluent in that language. In bilingual classes, the 1st language is Libras, in sign / visual mode, and the 2nd language is written Portuguese. This article lists the crossings that the institution went through to maintain bilingual classes in elementary school, that is, the minimum that the deaf community aims to guarantee their rights. The article also constitutes a synthesis of the
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spelling Constitution and crossings of a reference school in bilingual education for deafConstitución y cruces de una escuela de referencia en educación bilingüe para sordosConstituição e atravessamentos de uma escola referência em educação bilíngue para surdosEducational institutiondeaf educationbilingual education.Institución de enseñanzaeducación para sordoseducación bilingüe.Instituição de ensinoeducação de surdoseducação bilíngue.This bibliographic article aims to characterize the environment that gave rise to the research, that is, a school for the deaf and hearing. In this institution, elementary education is divided into two modalities, namely, regular classes of listeners and classes in special classes. In this second case, the classes are bilingual, that is, taught exclusively to deaf students, in Brazilian Sign Language (LIBRAS), by teachers fluent in that language. In bilingual classes, the 1st language is Libras, in sign / visual mode, and the 2nd language is written Portuguese. This article lists the crossings that the institution went through to maintain bilingual classes in elementary school, that is, the minimum that the deaf community aims to guarantee their rights. The article also constitutes a synthesis of theEste artículo bibliográfico tiene como objetivo caracterizar el entorno que dio lugar a la investigación, es decir, una escuela para sordos y oyentes. En esta institución, la educación primaria se divide en dos modalidades, a saber, clases regulares de oyentes y clases en clases especiales. En este segundo caso, las clases son bilingües, es decir, impartidas exclusivamente a estudiantes sordos, en lengua de señas brasileña (LIBRAS), por maestros que dominan ese idioma. En las clases bilingües, el primer idioma es Libras, en modo de señas / visual, y el segundo idioma se escribe portugués. Este artículo enumera los cruces por los que pasó la institución para mantener clases bilingües en la escuela primaria, es decir, lo mínimo que la comunidad sorda tiene como objetivo garantizar sus derechos. El artículo también constituye una síntesis de la historia de la educación para sordos y el proceso de formación de profesionales que trabajan en esta institución que es una referencia en la educación de sordos.Este artigo de cunho bibliográfico tem como objetivo caracterizar o ambiente que deu origem à pesquisa, isto é, uma escola de surdos e ouvintes. Nessa instituição, o ensino fundamental é dividido em duas modalidades, a saber, as turmas regulares de ouvintes e as turmas em classes especiais. Nesse segundo caso, as aulas são bilíngues, ou seja, ministradas, exclusivamente, para alunos surdos, em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS), por professores fluentes nessa língua. Nas classes bilíngues, a 1ª língua é a Libras, na modalidade gestual/visual, e a 2ª língua é o português escrito. Neste artigo, são elencados os atravessamentos que a instituição passou para manter as classes bilíngues no ensino fundamental, isto é, o mínimo que a comunidade surda almeja para garantir seus direitos. O artigo também constitui uma síntese da história da educação de surdos e do processo de formação dos profissionais que atuam nessa instituição referência em educação de surdos.Universidade Federal de Santa Maria2020-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4241410.5902/1984686X42414Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e49/ 1-20Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e49/ 1-20Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e49/ 1-201984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42414/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42414/htmlCopyright (c) 2020 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessGabe, Neoli Paulina da SilvaMathias, Carmen Vieira2020-12-21T22:14:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42414Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-12-21T22:14:14Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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