Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior Analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Lucelmo Lacerda de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Elias, Nassim Chamel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/71273
Resumo: This research starts from the recognition of evidence-based practices, such as the applied principles of Behavior Analysis, as the most legitimate to pedagogically support the process of inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school, once demonstrated as effective in producing behavior change. In this context, this research aimed to identify and analyze the repertoire in ASD and in Applied Behavior Analysis (ABA) of teachers who work in the Specialized Educational Service (AEE) in the North Coast of São Paulo. Quantitative and qualitative analyzes were used, based on data obtained through the application of a questionnaire. The questionnaire consisted of open and closed questions about the training process and the repertoire in ASD and ABA. Participants were 29 Multifunctional Resource Rooms (SRM) teachers. The results indicate that less than a quarter of the participants have an adequate definition of what ASD is and none have knowledge about ABA.
id UFSM-9_5c84d9a3eb0e93d1138876a276e0cb16
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/71273
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior AnalysisRepertorio de docentes de atención educativa especializada en autismo y Análisis de ConductaRepertório de professores do atendimento educacional especializado sobre autismo e Análise do ComportamentoSpecialized Educational ServiceAutism Spectrum DisorderApplied Behavior AnalysisAsistencia Educativa EspecializadaDesosrden Del Espectro AutistaAnálisis Aplicado de la ConductaAtendimento Educacional EspecializadoTranstorno do Espectro do AutismoAnálise do Comportamento AplicadaThis research starts from the recognition of evidence-based practices, such as the applied principles of Behavior Analysis, as the most legitimate to pedagogically support the process of inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school, once demonstrated as effective in producing behavior change. In this context, this research aimed to identify and analyze the repertoire in ASD and in Applied Behavior Analysis (ABA) of teachers who work in the Specialized Educational Service (AEE) in the North Coast of São Paulo. Quantitative and qualitative analyzes were used, based on data obtained through the application of a questionnaire. The questionnaire consisted of open and closed questions about the training process and the repertoire in ASD and ABA. Participants were 29 Multifunctional Resource Rooms (SRM) teachers. The results indicate that less than a quarter of the participants have an adequate definition of what ASD is and none have knowledge about ABA.Esta investigación parte del reconocimiento de prácticas basadas en evidencias, como los principios aplicados del Análisis de Conducta, como las más legítimas para apoyar pedagógicamente el proceso de inclusión de personas con Trastorno del Espectro Autista (TEA) en la escuela, una vez demostrada su eficacia en la producción de cambio de comportamiento. En este contexto, esta investigación tuvo como objetivo identificar y analizar el repertorio en TEA y en Análisis Aplicado de la Conducta (ABA) de profesores que actúan en el Servicio de Educación Especializada (AEE) en el Litoral Norte de São Paulo. Se utilizaron análisis cuantitativos y cualitativos, a partir de los datos obtenidos mediante la aplicación de un cuestionario. El cuestionario constaba de preguntas abiertas y cerradas sobre el proceso de formación y el repertorio en TEA y ABA. Los participantes fueron 29 responsables de Salas de Recursos Multifuncionales (SRM). Los resultados indican que menos de la cuarta parte de los participantes tiene una definición adecuada de lo que es el TEA y ninguno tiene conocimientos sobre el ABA.A Análise do Comportamento Aplicada (ABA) é reconhecida como uma prática baseada em evidência para tratamento e intervenção de pessoas com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) e fornece meios de apoiar pedagogicamente o processo de inclusão na escola, pois é empiricamente demonstrada como eficaz para produzir mudança de comportamento. Nesse contexto, essa pesquisa teve o objetivo de identificar e analisar o repertório dos professores que atuam no Atendimento Educacional Especializado (AEE) no Litoral Norte de São Paulo em TEA e em Análise do Comportamento Aplicada (ABA). Foram utilizadas análises quantitativa e qualitativa, a partir de dados obtidos pela aplicação de um questionário. O questionário foi composto por perguntas abertas e fechadas sobre o processo formativo e o repertório em TEA e ABA.  Os participantes foram 29 responsáveis por Salas de Recursos Multifuncionais (SRM). Os resultados indicam que menos de um quarto dos participantes possui uma definição adequada do que seja o TEA e nenhum possui conhecimento sobre ABA.Universidade Federal de Santa Maria2023-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/7127310.5902/1984686X71273Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e54/1-31Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e54/1-31Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e54/1-311984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/71273/61974http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/71273/61976Copyright (c) 2023 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Lucelmo Lacerda deElias, Nassim Chamel2023-12-11T13:02:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/71273Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2023-12-11T13:02:46Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior Analysis
Repertorio de docentes de atención educativa especializada en autismo y Análisis de Conducta
Repertório de professores do atendimento educacional especializado sobre autismo e Análise do Comportamento
title Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior Analysis
spellingShingle Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior Analysis
Brito, Lucelmo Lacerda de
Specialized Educational Service
Autism Spectrum Disorder
Applied Behavior Analysis
Asistencia Educativa Especializada
Desosrden Del Espectro Autista
Análisis Aplicado de la Conducta
Atendimento Educacional Especializado
Transtorno do Espectro do Autismo
Análise do Comportamento Aplicada
title_short Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior Analysis
title_full Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior Analysis
title_fullStr Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior Analysis
title_full_unstemmed Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior Analysis
title_sort Repertoire of specialized educational service teachers on autism and Behavior Analysis
author Brito, Lucelmo Lacerda de
author_facet Brito, Lucelmo Lacerda de
Elias, Nassim Chamel
author_role author
author2 Elias, Nassim Chamel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Lucelmo Lacerda de
Elias, Nassim Chamel
dc.subject.por.fl_str_mv Specialized Educational Service
Autism Spectrum Disorder
Applied Behavior Analysis
Asistencia Educativa Especializada
Desosrden Del Espectro Autista
Análisis Aplicado de la Conducta
Atendimento Educacional Especializado
Transtorno do Espectro do Autismo
Análise do Comportamento Aplicada
topic Specialized Educational Service
Autism Spectrum Disorder
Applied Behavior Analysis
Asistencia Educativa Especializada
Desosrden Del Espectro Autista
Análisis Aplicado de la Conducta
Atendimento Educacional Especializado
Transtorno do Espectro do Autismo
Análise do Comportamento Aplicada
description This research starts from the recognition of evidence-based practices, such as the applied principles of Behavior Analysis, as the most legitimate to pedagogically support the process of inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school, once demonstrated as effective in producing behavior change. In this context, this research aimed to identify and analyze the repertoire in ASD and in Applied Behavior Analysis (ABA) of teachers who work in the Specialized Educational Service (AEE) in the North Coast of São Paulo. Quantitative and qualitative analyzes were used, based on data obtained through the application of a questionnaire. The questionnaire consisted of open and closed questions about the training process and the repertoire in ASD and ABA. Participants were 29 Multifunctional Resource Rooms (SRM) teachers. The results indicate that less than a quarter of the participants have an adequate definition of what ASD is and none have knowledge about ABA.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/71273
10.5902/1984686X71273
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/71273
identifier_str_mv 10.5902/1984686X71273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/71273/61974
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/71273/61976
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e54/1-31
Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e54/1-31
Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e54/1-31
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944203369709568