Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it!
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/70910 |
Resumo: | In research on the Base Nacional Comum Curricular (2018), BNCC, we investigated mediations with the Special Education public for people with disabilities in a historical-cultural perspective. Data were scarce, therefore, we sought instruments, strategies and possibilities for reflection that favor the discussion of the particularities of people with disabilities in the descriptors of inclusion and diversity. In the methodological process we categorized these descriptors for the documental analysis focused on childhood education. We identified that the document did not show positioning and guidelines on the school inclusion of disabilities or intersectionality with other marginalized singularities. The BNCC was shaped to form the typical and hegemonic psychophysiological development. From a diversity perspective, it can be inferred that the education professionals should not be guided exclusively by that document due to the absences noted. Therefore, the pedagogical work needs to bring up discussions and practices that address the inclusion of people with disabilities in paths to human emancipation. |
id |
UFSM-9_69e24658a4144919c9148ecf5b340788 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/70910 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it!¿Dónde está la inclusión de las personas con discapacidad en la BNCC? ¡La exclusión ha comido!Le persone con disabilità possono essere incluse nel BNCC? Ad esclusione comeu!Cadê a inclusão das pessoas com deficiência na BNCC? A exclusão comeu!DeficiencyInclusionCNCBDiscapacidadInclusiónBNCCEducazione speciale.curriculumEducatori;DeficiênciaInclusãoBNCCIn research on the Base Nacional Comum Curricular (2018), BNCC, we investigated mediations with the Special Education public for people with disabilities in a historical-cultural perspective. Data were scarce, therefore, we sought instruments, strategies and possibilities for reflection that favor the discussion of the particularities of people with disabilities in the descriptors of inclusion and diversity. In the methodological process we categorized these descriptors for the documental analysis focused on childhood education. We identified that the document did not show positioning and guidelines on the school inclusion of disabilities or intersectionality with other marginalized singularities. The BNCC was shaped to form the typical and hegemonic psychophysiological development. From a diversity perspective, it can be inferred that the education professionals should not be guided exclusively by that document due to the absences noted. Therefore, the pedagogical work needs to bring up discussions and practices that address the inclusion of people with disabilities in paths to human emancipation.En investigación en la Base Nacional Comum Curricular (2018), BNCC, hemos investigado mediaciones con el público de la Educación Especial, las personas con discapacidad, en una perspectiva histórico-cultural. Los datos fueron escasos y, por lo tanto, hemos buscado en los descriptores de inclusión y diversidad posibilidades de reflexionar, instrumentos y estrategias que favoreciesen la discusión de las particularidades de las personas con discapacidad. En el proceso metodológico, hemos categorizado esos descriptores para el análisis documental direccionada para la educación de las infancias. Hemos Identificado que el documento no presenta posicionamiento y orientaciones sobre la inclusión escolar de las discapacidades, o interseccionalidad con otras singularidades marginadas. La BNCC fue moldeada para la formación del desarrollo psicofisiológico típico y hegemónico. Desde una perspectiva de diversidad, se puede inferir que los (las) profesionales de la educación no se deben orientar exclusivamente por el documento debido a las ausencias constatadas. Por lo tanto, el trabajo pedagógico necesita poner en evidencia discusiones y prácticas que contemplen la inclusión de las personas con discapacidad con el objetivo de la emancipación humana.Nella ricerca presso la National Common Curricular Base, BNCC, abbiamo indagato le mediazioni con il pubblico dell'Educazione Speciale, le persone con disabilità, in una prospettiva storico-culturale. I dati erano scarsi e, quindi, abbiamo cercato nei descrittori di inclusione e diversità possibilità di riflessione, strumenti e strategie che favorissero la discussione delle particolarità delle persone con disabilità nel più recente documento guida dell'istruzione di base brasiliana. Nel processo metodologico, abbiamo classificato questi descrittori per l'analisi del documento incentrata sull'educazione dell'infanzia. Abbiamo identificato che il documento non presentava una posizione o linee guida sull'inclusione scolastica delle disabilità o sull'intersezionalità con altre singolarità emarginate. Il BNCC è stato modellato per formare lo sviluppo psicofisiologico tipico ed egemonico. Da una prospettiva diversa, si può dedurre che i professionisti della formazione non dovrebbero essere guidati esclusivamente dal documento a causa delle assenze rilevate. Pertanto, il lavoro pedagogico ha bisogno di mettere in scena discussioni e pratiche che contemplino l'inclusione delle persone con disabilità in percorsi di emancipazione umana.Em pesquisa na Base Nacional Comum Curricular (2018), BNCC, investigamos mediações com o público da Educação Especial, as pessoas com deficiência, em uma perspectiva histórico-cultural. Os dados foram escassos e, portanto, buscamos nos descritores de inclusão e diversidade possibilidades de reflexões, instrumentos e estratégias que favorecessem a discussão das particularidades das pessoas com deficiência no documento orientador mais recente da educação básica brasileira. No processo metodológico, categorizamos esses descritores para a análise documental voltada à educação das infâncias. Identificamos que o documento não apresentou posicionamento nem orientações sobre a inclusão escolar das deficiências, ou a interseccionalidade com outras singularidades marginalizadas. A BNCC foi moldada à formação do desenvolvimento psicofisiológico típico e hegemônico. Para uma perspectiva diversa, pode-se inferir, que os(as) profissionais da educação não devem se orientar exclusivamente pelo documento em função das ausências assinaladas. Sendo assim, o trabalho pedagógico precisa colocar em tela discussões e práticas que contemplem a inclusão das pessoas com deficiência com vias à emancipação humana.Universidade Federal de Santa Maria2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/7091010.5902/1984686X70910Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e15/1-26Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e15/1-26Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e15/1-261984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/70910/52435http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/70910/52436Copyright (c) 2023 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaoli, Joanna deLima, Loyane Guedes SantosRodrigues, Maria de Lourdes DiasMachado, Patrícia Fernandes Lootens2023-05-23T13:23:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/70910Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2023-05-23T13:23:55Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it! ¿Dónde está la inclusión de las personas con discapacidad en la BNCC? ¡La exclusión ha comido! Le persone con disabilità possono essere incluse nel BNCC? Ad esclusione comeu! Cadê a inclusão das pessoas com deficiência na BNCC? A exclusão comeu! |
title |
Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it! |
spellingShingle |
Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it! Paoli, Joanna de Deficiency Inclusion CNCB Discapacidad Inclusión BNCC Educazione speciale. curriculum Educatori; Deficiência Inclusão BNCC |
title_short |
Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it! |
title_full |
Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it! |
title_fullStr |
Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it! |
title_full_unstemmed |
Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it! |
title_sort |
Where is the inclusion of people with disabilities in the BNCC? Exclusion has eaten it! |
author |
Paoli, Joanna de |
author_facet |
Paoli, Joanna de Lima, Loyane Guedes Santos Rodrigues, Maria de Lourdes Dias Machado, Patrícia Fernandes Lootens |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Loyane Guedes Santos Rodrigues, Maria de Lourdes Dias Machado, Patrícia Fernandes Lootens |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paoli, Joanna de Lima, Loyane Guedes Santos Rodrigues, Maria de Lourdes Dias Machado, Patrícia Fernandes Lootens |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deficiency Inclusion CNCB Discapacidad Inclusión BNCC Educazione speciale. curriculum Educatori; Deficiência Inclusão BNCC |
topic |
Deficiency Inclusion CNCB Discapacidad Inclusión BNCC Educazione speciale. curriculum Educatori; Deficiência Inclusão BNCC |
description |
In research on the Base Nacional Comum Curricular (2018), BNCC, we investigated mediations with the Special Education public for people with disabilities in a historical-cultural perspective. Data were scarce, therefore, we sought instruments, strategies and possibilities for reflection that favor the discussion of the particularities of people with disabilities in the descriptors of inclusion and diversity. In the methodological process we categorized these descriptors for the documental analysis focused on childhood education. We identified that the document did not show positioning and guidelines on the school inclusion of disabilities or intersectionality with other marginalized singularities. The BNCC was shaped to form the typical and hegemonic psychophysiological development. From a diversity perspective, it can be inferred that the education professionals should not be guided exclusively by that document due to the absences noted. Therefore, the pedagogical work needs to bring up discussions and practices that address the inclusion of people with disabilities in paths to human emancipation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/70910 10.5902/1984686X70910 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/70910 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X70910 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/70910/52435 http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/70910/52436 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e15/1-26 Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e15/1-26 Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e15/1-26 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1799944203347689472 |