The participation of the support network in the school inclusion of the blind person
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69289 |
Resumo: | The school inclusion of the disabled person implies both the organization of pedagogical work and the social relationships that support this eminently social process. This understanding rejects the tendency to associate the successful inclusion of people with disabilities in higher education strictly to the legal conditions of admission, permanence, and completion. This paper analyzes the participation of the support network in the school inclusion of the blind person, based on the understanding that there is no external determination regarding its influence on the student, but an individual subjective production, permeated by the social and subjective configuration of disability. A qualitative case study was carried out with a blind university student. We conclude that the student’s support networks were constituted in response to the flow of subjective productions, marked by individual and social subjectivity circumscribed in the participant’s relationships. |
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The participation of the support network in the school inclusion of the blind personLa participación de la red de apoyo en la inclusión escolar de la persona ciegaA participação da rede de apoio na inclusão escolar da pessoa cegaRedes de apoioCegoSubjetividadeSupport networksBlind personSubjectiveRedes de apoyoCiegoSubjetividadThe school inclusion of the disabled person implies both the organization of pedagogical work and the social relationships that support this eminently social process. This understanding rejects the tendency to associate the successful inclusion of people with disabilities in higher education strictly to the legal conditions of admission, permanence, and completion. This paper analyzes the participation of the support network in the school inclusion of the blind person, based on the understanding that there is no external determination regarding its influence on the student, but an individual subjective production, permeated by the social and subjective configuration of disability. A qualitative case study was carried out with a blind university student. We conclude that the student’s support networks were constituted in response to the flow of subjective productions, marked by individual and social subjectivity circumscribed in the participant’s relationships.La inclusión escolar de la persona con deficiencia involucra tanto la organización del trabajo pedagógico, como las relaciones sociales que apoyan la efectividad de ese proceso, es decir, se trata de un proceso eminentemente social. Esa comprensión se contrapone a la tendencia de asociar la excelencia del proceso de inclusión de las personas con deficiencia en la educación superior, estrictamente, a las condiciones legales de ingreso, permanencia y conclusión. Este artículo analiza la participación de la red de apoyo en la inclusión escolar de la persona ciega, comprendiendo que no existe una determinación externa sobre su influencia en el estudiante, sino una producción subjetiva individual que está rodeada e influenciada por el modo en el que la deficiencia está configurada social y subjetivamente. La investigación, de naturaleza cualitativa, fue realizada por medio de un estudio de caso con una estudiante universitaria ciega. Hemos concluido que las redes de apoyo de la estudiante fueron constituidas en respuesta al flujo de producciones subjetivas, marcadas por la subjetividad individual y social, circunscrita en las relaciones de la participante.A inclusão escolar da pessoa com deficiência implica tanto a organização do trabalho pedagógico como as relações sociais que apoiam a efetividade desse processo, ou seja, trata-se de um processo eminentemente social. Essa compreensão contrapõe-se à tendência de associar a excelência do processo de inclusão das pessoas com deficiência no ensino superior estritamente às condições legais de ingresso, permanência e conclusão. Este artigo analisa a participação da rede de apoio na inclusão escolar da pessoa cega, partindo da compreensão de que não há uma determinação externa quanto à sua influência no estudante, mas uma produção subjetiva individual, permeada pelo modo como a deficiência está configurada social e subjetivamente. A pesquisa, de natureza qualitativa, foi realizada por meio de um estudo de caso com uma estudante universitária cega. Concluímos que as redes de apoio da estudante foram constituídas em resposta ao fluxo de produções subjetivas, marcadas pela subjetividade individual e social circunscrita nas relações da participante.Universidade Federal de Santa Maria2024-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/6928910.5902/1984686X69289Special Education Magazine; v. 37 n. 1 (2024): Revista Educação Especial – Publicação Contínua; e3/1-19Revista de Educación Especial; v. 37 n. 1 (2024): Revista Educação Especial – Publicação Contínua; e3/1-19Revista Educação Especial; v. 37 n. 1 (2024): Revista Educação Especial – Publicação Contínua; e3/1-191984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69289/63013http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/69289/63014Copyright (c) 2024 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Danielle SousaRossato, Maristela2024-02-20T16:04:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69289Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2024-02-20T16:04:08Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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