Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerra, Patrick Andrei Caron
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silveira, Sidnei Renato, Bertolini, Cristiano, Parreira, Fábio José, Ulbricht, Vânia Ribas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711
Resumo: This paper presents the proposal to develop a mobile application to evaluate the accessibility of Learning Objects (LOs), applying Artificial Intelligence techniques, more specifically an Expert System (ES). The main objective was the development ofa prototype that will assess the accessibility of LOs in text format, initially in PDF and ePub formats, based on guidelines and recommendations that will be stored in the ES knowledge base. The methodology used in the development of the work will be the dissertation-project. As results, it is expected that the application can allow the registration of different LOs and define the level of accessibility of them.
id UFSM-9_93e433df7c9f5abf833c0cf3a3c8af93
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42711
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert SystemAplicación Móvil para evaluar la accesibilidad de los Objetos de Aprendizaje utilizando un Sistema ExpertoAplicativo Mobile para avaliar a acessibilidade de Objetos de Aprendizagem utilizando um Sistema EspecialistaAccessibilityexpert systemsmobile applications.Accesibilidadsistema expertoaplicación móvil.Acessibilidadesistemas especialistasaplicativo mobile.This paper presents the proposal to develop a mobile application to evaluate the accessibility of Learning Objects (LOs), applying Artificial Intelligence techniques, more specifically an Expert System (ES). The main objective was the development ofa prototype that will assess the accessibility of LOs in text format, initially in PDF and ePub formats, based on guidelines and recommendations that will be stored in the ES knowledge base. The methodology used in the development of the work will be the dissertation-project. As results, it is expected that the application can allow the registration of different LOs and define the level of accessibility of them.Este artículo presenta el desarrollo de una aplicación móvil para evaluar la accesibilidad de los objetos de aprendizaje (OA), aplicando técnicas de inteligencia artificial, más específicamente un sistema experto (SE). El objetivo principal era el desarrollo deun prototipo para evaluar la accesibilidad de los OA en formato de texto, inicialmente en formatos DOCX y ePub, en base a las pautas y recomendaciones que se almacenan en la base de conocimiento de SE. La metodología utilizada en el desarrollo del trabajo fue el proyecto de disertación. Como resultado, la aplicación permite el registro de diferentes OA y genera un informe sobre ellos, indicando si se están cumpliendo o no las recomendaciones de accesibilidad.Este artigo apresenta o desenvolvimento de um aplicativo mobile para avaliar a acessibilidade de Objetos de Aprendizagem (OAs), aplicando técnicas de Inteligência Artificial, mais especificamente um Sistema Especialista (SE). O objetivo principal foi o desenvolvimento de um protótipo que avalia a acessibilidade de OAs no formato de texto, inicialmente nos formatos DOCX e ePub, com base em diretrizes e recomendações que são armazenadas na base de conhecimento do SE. A metodologia empregada no desenvolvimento do trabalho foi a dissertação-projeto. Como resultados, o aplicativo permite o cadastro de diferentes OAs e gera um relatório sobre os mesmos, indicando se as recomendações de acessibilidade estão ou não sendo cumpridas.Universidade Federal de Santa Maria2020-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4271110.5902/1984686X42711Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-261984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711/htmlCopyright (c) 2020 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuerra, Patrick Andrei CaronSilveira, Sidnei RenatoBertolini, CristianoParreira, Fábio JoséUlbricht, Vânia Ribas2020-12-21T22:14:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42711Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-12-21T22:14:14Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System
Aplicación Móvil para evaluar la accesibilidad de los Objetos de Aprendizaje utilizando un Sistema Experto
Aplicativo Mobile para avaliar a acessibilidade de Objetos de Aprendizagem utilizando um Sistema Especialista
title Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System
spellingShingle Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System
Guerra, Patrick Andrei Caron
Accessibility
expert systems
mobile applications.
Accesibilidad
sistema experto
aplicación móvil.
Acessibilidade
sistemas especialistas
aplicativo mobile.
title_short Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System
title_full Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System
title_fullStr Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System
title_full_unstemmed Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System
title_sort Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System
author Guerra, Patrick Andrei Caron
author_facet Guerra, Patrick Andrei Caron
Silveira, Sidnei Renato
Bertolini, Cristiano
Parreira, Fábio José
Ulbricht, Vânia Ribas
author_role author
author2 Silveira, Sidnei Renato
Bertolini, Cristiano
Parreira, Fábio José
Ulbricht, Vânia Ribas
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerra, Patrick Andrei Caron
Silveira, Sidnei Renato
Bertolini, Cristiano
Parreira, Fábio José
Ulbricht, Vânia Ribas
dc.subject.por.fl_str_mv Accessibility
expert systems
mobile applications.
Accesibilidad
sistema experto
aplicación móvil.
Acessibilidade
sistemas especialistas
aplicativo mobile.
topic Accessibility
expert systems
mobile applications.
Accesibilidad
sistema experto
aplicación móvil.
Acessibilidade
sistemas especialistas
aplicativo mobile.
description This paper presents the proposal to develop a mobile application to evaluate the accessibility of Learning Objects (LOs), applying Artificial Intelligence techniques, more specifically an Expert System (ES). The main objective was the development ofa prototype that will assess the accessibility of LOs in text format, initially in PDF and ePub formats, based on guidelines and recommendations that will be stored in the ES knowledge base. The methodology used in the development of the work will be the dissertation-project. As results, it is expected that the application can allow the registration of different LOs and define the level of accessibility of them.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711
10.5902/1984686X42711
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711
identifier_str_mv 10.5902/1984686X42711
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711/pdf
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711/html
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944201953083392