Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711 |
Resumo: | This paper presents the proposal to develop a mobile application to evaluate the accessibility of Learning Objects (LOs), applying Artificial Intelligence techniques, more specifically an Expert System (ES). The main objective was the development ofa prototype that will assess the accessibility of LOs in text format, initially in PDF and ePub formats, based on guidelines and recommendations that will be stored in the ES knowledge base. The methodology used in the development of the work will be the dissertation-project. As results, it is expected that the application can allow the registration of different LOs and define the level of accessibility of them. |
id |
UFSM-9_93e433df7c9f5abf833c0cf3a3c8af93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42711 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert SystemAplicación Móvil para evaluar la accesibilidad de los Objetos de Aprendizaje utilizando un Sistema ExpertoAplicativo Mobile para avaliar a acessibilidade de Objetos de Aprendizagem utilizando um Sistema EspecialistaAccessibilityexpert systemsmobile applications.Accesibilidadsistema expertoaplicación móvil.Acessibilidadesistemas especialistasaplicativo mobile.This paper presents the proposal to develop a mobile application to evaluate the accessibility of Learning Objects (LOs), applying Artificial Intelligence techniques, more specifically an Expert System (ES). The main objective was the development ofa prototype that will assess the accessibility of LOs in text format, initially in PDF and ePub formats, based on guidelines and recommendations that will be stored in the ES knowledge base. The methodology used in the development of the work will be the dissertation-project. As results, it is expected that the application can allow the registration of different LOs and define the level of accessibility of them.Este artículo presenta el desarrollo de una aplicación móvil para evaluar la accesibilidad de los objetos de aprendizaje (OA), aplicando técnicas de inteligencia artificial, más específicamente un sistema experto (SE). El objetivo principal era el desarrollo deun prototipo para evaluar la accesibilidad de los OA en formato de texto, inicialmente en formatos DOCX y ePub, en base a las pautas y recomendaciones que se almacenan en la base de conocimiento de SE. La metodología utilizada en el desarrollo del trabajo fue el proyecto de disertación. Como resultado, la aplicación permite el registro de diferentes OA y genera un informe sobre ellos, indicando si se están cumpliendo o no las recomendaciones de accesibilidad.Este artigo apresenta o desenvolvimento de um aplicativo mobile para avaliar a acessibilidade de Objetos de Aprendizagem (OAs), aplicando técnicas de Inteligência Artificial, mais especificamente um Sistema Especialista (SE). O objetivo principal foi o desenvolvimento de um protótipo que avalia a acessibilidade de OAs no formato de texto, inicialmente nos formatos DOCX e ePub, com base em diretrizes e recomendações que são armazenadas na base de conhecimento do SE. A metodologia empregada no desenvolvimento do trabalho foi a dissertação-projeto. Como resultados, o aplicativo permite o cadastro de diferentes OAs e gera um relatório sobre os mesmos, indicando se as recomendações de acessibilidade estão ou não sendo cumpridas.Universidade Federal de Santa Maria2020-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4271110.5902/1984686X42711Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-261984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711/htmlCopyright (c) 2020 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuerra, Patrick Andrei CaronSilveira, Sidnei RenatoBertolini, CristianoParreira, Fábio JoséUlbricht, Vânia Ribas2020-12-21T22:14:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42711Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2020-12-21T22:14:14Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System Aplicación Móvil para evaluar la accesibilidad de los Objetos de Aprendizaje utilizando un Sistema Experto Aplicativo Mobile para avaliar a acessibilidade de Objetos de Aprendizagem utilizando um Sistema Especialista |
title |
Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System |
spellingShingle |
Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System Guerra, Patrick Andrei Caron Accessibility expert systems mobile applications. Accesibilidad sistema experto aplicación móvil. Acessibilidade sistemas especialistas aplicativo mobile. |
title_short |
Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System |
title_full |
Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System |
title_fullStr |
Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System |
title_full_unstemmed |
Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System |
title_sort |
Mobile Application to evaluate the accessibility of Learning Objects Applying an Expert System |
author |
Guerra, Patrick Andrei Caron |
author_facet |
Guerra, Patrick Andrei Caron Silveira, Sidnei Renato Bertolini, Cristiano Parreira, Fábio José Ulbricht, Vânia Ribas |
author_role |
author |
author2 |
Silveira, Sidnei Renato Bertolini, Cristiano Parreira, Fábio José Ulbricht, Vânia Ribas |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerra, Patrick Andrei Caron Silveira, Sidnei Renato Bertolini, Cristiano Parreira, Fábio José Ulbricht, Vânia Ribas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Accessibility expert systems mobile applications. Accesibilidad sistema experto aplicación móvil. Acessibilidade sistemas especialistas aplicativo mobile. |
topic |
Accessibility expert systems mobile applications. Accesibilidad sistema experto aplicación móvil. Acessibilidade sistemas especialistas aplicativo mobile. |
description |
This paper presents the proposal to develop a mobile application to evaluate the accessibility of Learning Objects (LOs), applying Artificial Intelligence techniques, more specifically an Expert System (ES). The main objective was the development ofa prototype that will assess the accessibility of LOs in text format, initially in PDF and ePub formats, based on guidelines and recommendations that will be stored in the ES knowledge base. The methodology used in the development of the work will be the dissertation-project. As results, it is expected that the application can allow the registration of different LOs and define the level of accessibility of them. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711 10.5902/1984686X42711 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X42711 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711/pdf http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/42711/html |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e32/ 1-26 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1799944201953083392 |