Using audiodescription as a teaching resource

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cozendey, Sabrina Gomes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Costa, Maria da Piedade Resende da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626
Resumo: This paper presents a discussion about the use of audio description as a teaching resource in physics classes. The study aims to describe, propose and analyze a proposed audio description of an educational video. The research seeks to analyze the use of audio description with blind and low vision students, and students who are not visually impaired. Based on the data collected, a didactic sequence for the teaching of energy conservation was developed. The results show that audiodescription, besides being an important teaching resource for blind and low vision individuals, can facilitate the understanding or explanation of a concept to students who do not present visual limitations.
id UNESP-15_31704c7d0ee9017960e9724008cfc6f4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9626
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Using audiodescription as a teaching resourceUtilizando la audiodescripción como un recurso de enseñanzaUtilizando a Audiodescrição como um recurso de EnsinoInclusive educationAudio descriptionTeaching resourceEducación inclusivaAudio descripciónRecurso de enseñanzaEnsino InclusivoAudiodescriçãoRecurso educacionalThis paper presents a discussion about the use of audio description as a teaching resource in physics classes. The study aims to describe, propose and analyze a proposed audio description of an educational video. The research seeks to analyze the use of audio description with blind and low vision students, and students who are not visually impaired. Based on the data collected, a didactic sequence for the teaching of energy conservation was developed. The results show that audiodescription, besides being an important teaching resource for blind and low vision individuals, can facilitate the understanding or explanation of a concept to students who do not present visual limitations.Este trabajo presenta una discusión sobre el uso de la audiodescripción como un recurso de enseñanza en las clases de física. El estudio tiene como objetivo describir, proponer y analizar una propuesta de audiodescripción de un video educativo. La investigación busca analizar el uso de un vídeo audiodescrito junto a alumnos ciegos, con baja visión y videntes. Con base en los datos recolectados se desarrolla una secuencia didáctica para la enseñanza de conservación de energía. Los resultados muestran que la audiodescripción además de ser un recurso de enseñanza importante para personas ciegas y con baja visión, puede facilitar la comprensión o explicación de un concepto a los alumnos que no presentan limitaciones visuales.Este trabalho apresenta uma discussão sobre o uso da audiodescrição como um recurso de ensino nas aulas de física. O estudo tem como objetivo descrever, propor e analisar uma proposta de audiodescrição de um vídeo educativo. A pesquisa busca analisar o uso de um vídeo audiodescrito junto a alunos cegos, com baixa visão e videntes. Com base nos dados coletados é desenvolvida uma sequência didática para o ensino de conservação de energia.  Os resultados mostram que a audiodescrição, além de ser um recurso de ensino importante para pessoas cegas e com baixa visão, pode facilitar a compreensão ou explicação de um conceito a alunos que não apresentam limitações visuais.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/962610.21723/riaee.v13.n3.2018.9626Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1164-1186Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1164-11861982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n3.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7525https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7533https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7558Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCozendey, Sabrina GomesCosta, Maria da Piedade Resende da2018-09-10T23:35:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9626Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-09-10T23:35:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Using audiodescription as a teaching resource
Utilizando la audiodescripción como un recurso de enseñanza
Utilizando a Audiodescrição como um recurso de Ensino
title Using audiodescription as a teaching resource
spellingShingle Using audiodescription as a teaching resource
Cozendey, Sabrina Gomes
Inclusive education
Audio description
Teaching resource
Educación inclusiva
Audio descripción
Recurso de enseñanza
Ensino Inclusivo
Audiodescrição
Recurso educacional
title_short Using audiodescription as a teaching resource
title_full Using audiodescription as a teaching resource
title_fullStr Using audiodescription as a teaching resource
title_full_unstemmed Using audiodescription as a teaching resource
title_sort Using audiodescription as a teaching resource
author Cozendey, Sabrina Gomes
author_facet Cozendey, Sabrina Gomes
Costa, Maria da Piedade Resende da
author_role author
author2 Costa, Maria da Piedade Resende da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cozendey, Sabrina Gomes
Costa, Maria da Piedade Resende da
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive education
Audio description
Teaching resource
Educación inclusiva
Audio descripción
Recurso de enseñanza
Ensino Inclusivo
Audiodescrição
Recurso educacional
topic Inclusive education
Audio description
Teaching resource
Educación inclusiva
Audio descripción
Recurso de enseñanza
Ensino Inclusivo
Audiodescrição
Recurso educacional
description This paper presents a discussion about the use of audio description as a teaching resource in physics classes. The study aims to describe, propose and analyze a proposed audio description of an educational video. The research seeks to analyze the use of audio description with blind and low vision students, and students who are not visually impaired. Based on the data collected, a didactic sequence for the teaching of energy conservation was developed. The results show that audiodescription, besides being an important teaching resource for blind and low vision individuals, can facilitate the understanding or explanation of a concept to students who do not present visual limitations.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626
10.21723/riaee.v13.n3.2018.9626
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n3.2018.9626
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7525
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7533
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7558
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1164-1186
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1164-1186
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n3.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855538110464