Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jolair da Costa
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7012
Resumo: In times of rapid economic, scientific and technological transformation, it is necessary rethink the concepts and practices experienced. In this social context, it is notice that the work goes through changes in its configuration. Based on this presupposition, this dissertation investigated which relations the teachers establish in their speeches among language, experience and work. Therefore were interviewed ten teachers of Basic Education. The speeches were collected through semi-structures interviews according with hermeneutic principles and the data produced were analyzed based on hermeneutic analysis. This is because the hermeneutic searches possibilities for subjects to experience the expansion of living conditions are not disfigured or not failed. In the analysis of the interviews noticed the peculiarity of teacher‟s work in view of transformation praxis elements and instrumentation elements-tchne. It was possible observe as the first enriches the meaning of teacher‟s work. It allows the production of knowledge that generates transformation while the second element cooperates with the mischaracterization of meaning of teacher‟s work because it approaches of a work mentality. Thus, it is possible to notice that the teachers understand the language as formative and their experiences transpire in their self-understanding of a work as a mentor and trainer. .
id UFSM_044d62a53ded98202ad2aa44be545e71
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7012
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiênciaTeachers work: consideration of language and experienceTrabalhoHermenêuticaPráxisExperiênciaLinguagemWorkHermeneuticsPraxisExperienceLanguageCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn times of rapid economic, scientific and technological transformation, it is necessary rethink the concepts and practices experienced. In this social context, it is notice that the work goes through changes in its configuration. Based on this presupposition, this dissertation investigated which relations the teachers establish in their speeches among language, experience and work. Therefore were interviewed ten teachers of Basic Education. The speeches were collected through semi-structures interviews according with hermeneutic principles and the data produced were analyzed based on hermeneutic analysis. This is because the hermeneutic searches possibilities for subjects to experience the expansion of living conditions are not disfigured or not failed. In the analysis of the interviews noticed the peculiarity of teacher‟s work in view of transformation praxis elements and instrumentation elements-tchne. It was possible observe as the first enriches the meaning of teacher‟s work. It allows the production of knowledge that generates transformation while the second element cooperates with the mischaracterization of meaning of teacher‟s work because it approaches of a work mentality. Thus, it is possible to notice that the teachers understand the language as formative and their experiences transpire in their self-understanding of a work as a mentor and trainer. .Em tempos de rápidas transformações econômicas, científicas e tecnológicas, faz-se necessário repensar os conceitos e práticas vividas. Neste contexto social, percebe-se que o trabalho passa por transformações na sua configuração. Com base nesse pressuposto esta dissertação investigou quais relações os professores estabelecem em seus discursos entre linguagem, experiência e o seu trabalho. Para tanto, foram entrevistados dez professores da Educação Básica. Os discursos foram coletados através de entrevistas semi-estruturadas, elaboradas em acordo com os princípios da hermenêutica e os dados produzidos foram analisados com base em análise hermenêutica. Isso porque a hermenêutica busca possibilidades para que os sujeitos vivenciem a ampliação de condições de vida não desfigurada ou não fracassada. Na análise das entrevistas realizadas percebeu-se a peculiaridade do trabalho dos professores, tendo em vista os elementos da formação práxis, e os elementos da instrumentalização techne. Foi possível perceber como o primeiro enriquece o sentido do trabalho dos professores, engrandece, possibilita uma produção de conhecimento que gera transformação, enquanto o segundo elemento colabora com a descaracterização do que seja o trabalho dos professores, pois o aproxima de uma mentalidade tarefeira. Desta forma, é possível perceber que as professoras entendem a linguagem como formativa e que em suas experiências transparecem uma autocompreensão do seu trabalho como orientador e formador.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoFerreira, Liliana Soareshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707249T0Trevisan, Amarildo Luizhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804Z1#BancasFávero, Altair Albertohttp://lattes.cnpq.br/5866881378328643Henz, Celso Ilgohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775823E8Tomazetti, Elisete Medianeirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709307J4Silva, Jolair da Costa2013-03-062013-03-062012-04-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Jolair da Costa. TEACHERS WORK: CONSIDERATION OF LANGUAGE AND EXPERIENCE. 2012. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7012porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-11-22T14:38:55Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7012Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-11-22T14:38:55Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência
Teachers work: consideration of language and experience
title Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência
spellingShingle Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência
Silva, Jolair da Costa
Trabalho
Hermenêutica
Práxis
Experiência
Linguagem
Work
Hermeneutics
Praxis
Experience
Language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência
title_full Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência
title_fullStr Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência
title_full_unstemmed Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência
title_sort Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência
author Silva, Jolair da Costa
author_facet Silva, Jolair da Costa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferreira, Liliana Soares
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707249T0
Trevisan, Amarildo Luiz
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804Z1#Bancas
Fávero, Altair Alberto
http://lattes.cnpq.br/5866881378328643
Henz, Celso Ilgo
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775823E8
Tomazetti, Elisete Medianeira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709307J4
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jolair da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho
Hermenêutica
Práxis
Experiência
Linguagem
Work
Hermeneutics
Praxis
Experience
Language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Trabalho
Hermenêutica
Práxis
Experiência
Linguagem
Work
Hermeneutics
Praxis
Experience
Language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In times of rapid economic, scientific and technological transformation, it is necessary rethink the concepts and practices experienced. In this social context, it is notice that the work goes through changes in its configuration. Based on this presupposition, this dissertation investigated which relations the teachers establish in their speeches among language, experience and work. Therefore were interviewed ten teachers of Basic Education. The speeches were collected through semi-structures interviews according with hermeneutic principles and the data produced were analyzed based on hermeneutic analysis. This is because the hermeneutic searches possibilities for subjects to experience the expansion of living conditions are not disfigured or not failed. In the analysis of the interviews noticed the peculiarity of teacher‟s work in view of transformation praxis elements and instrumentation elements-tchne. It was possible observe as the first enriches the meaning of teacher‟s work. It allows the production of knowledge that generates transformation while the second element cooperates with the mischaracterization of meaning of teacher‟s work because it approaches of a work mentality. Thus, it is possible to notice that the teachers understand the language as formative and their experiences transpire in their self-understanding of a work as a mentor and trainer. .
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-27
2013-03-06
2013-03-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Jolair da Costa. TEACHERS WORK: CONSIDERATION OF LANGUAGE AND EXPERIENCE. 2012. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7012
identifier_str_mv SILVA, Jolair da Costa. TEACHERS WORK: CONSIDERATION OF LANGUAGE AND EXPERIENCE. 2012. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922145186873344