Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7012 |
Resumo: | In times of rapid economic, scientific and technological transformation, it is necessary rethink the concepts and practices experienced. In this social context, it is notice that the work goes through changes in its configuration. Based on this presupposition, this dissertation investigated which relations the teachers establish in their speeches among language, experience and work. Therefore were interviewed ten teachers of Basic Education. The speeches were collected through semi-structures interviews according with hermeneutic principles and the data produced were analyzed based on hermeneutic analysis. This is because the hermeneutic searches possibilities for subjects to experience the expansion of living conditions are not disfigured or not failed. In the analysis of the interviews noticed the peculiarity of teacher‟s work in view of transformation praxis elements and instrumentation elements-tchne. It was possible observe as the first enriches the meaning of teacher‟s work. It allows the production of knowledge that generates transformation while the second element cooperates with the mischaracterization of meaning of teacher‟s work because it approaches of a work mentality. Thus, it is possible to notice that the teachers understand the language as formative and their experiences transpire in their self-understanding of a work as a mentor and trainer. . |
id |
UFSM_044d62a53ded98202ad2aa44be545e71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7012 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiênciaTeachers work: consideration of language and experienceTrabalhoHermenêuticaPráxisExperiênciaLinguagemWorkHermeneuticsPraxisExperienceLanguageCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn times of rapid economic, scientific and technological transformation, it is necessary rethink the concepts and practices experienced. In this social context, it is notice that the work goes through changes in its configuration. Based on this presupposition, this dissertation investigated which relations the teachers establish in their speeches among language, experience and work. Therefore were interviewed ten teachers of Basic Education. The speeches were collected through semi-structures interviews according with hermeneutic principles and the data produced were analyzed based on hermeneutic analysis. This is because the hermeneutic searches possibilities for subjects to experience the expansion of living conditions are not disfigured or not failed. In the analysis of the interviews noticed the peculiarity of teacher‟s work in view of transformation praxis elements and instrumentation elements-tchne. It was possible observe as the first enriches the meaning of teacher‟s work. It allows the production of knowledge that generates transformation while the second element cooperates with the mischaracterization of meaning of teacher‟s work because it approaches of a work mentality. Thus, it is possible to notice that the teachers understand the language as formative and their experiences transpire in their self-understanding of a work as a mentor and trainer. .Em tempos de rápidas transformações econômicas, científicas e tecnológicas, faz-se necessário repensar os conceitos e práticas vividas. Neste contexto social, percebe-se que o trabalho passa por transformações na sua configuração. Com base nesse pressuposto esta dissertação investigou quais relações os professores estabelecem em seus discursos entre linguagem, experiência e o seu trabalho. Para tanto, foram entrevistados dez professores da Educação Básica. Os discursos foram coletados através de entrevistas semi-estruturadas, elaboradas em acordo com os princípios da hermenêutica e os dados produzidos foram analisados com base em análise hermenêutica. Isso porque a hermenêutica busca possibilidades para que os sujeitos vivenciem a ampliação de condições de vida não desfigurada ou não fracassada. Na análise das entrevistas realizadas percebeu-se a peculiaridade do trabalho dos professores, tendo em vista os elementos da formação práxis, e os elementos da instrumentalização techne. Foi possível perceber como o primeiro enriquece o sentido do trabalho dos professores, engrandece, possibilita uma produção de conhecimento que gera transformação, enquanto o segundo elemento colabora com a descaracterização do que seja o trabalho dos professores, pois o aproxima de uma mentalidade tarefeira. Desta forma, é possível perceber que as professoras entendem a linguagem como formativa e que em suas experiências transparecem uma autocompreensão do seu trabalho como orientador e formador.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoFerreira, Liliana Soareshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707249T0Trevisan, Amarildo Luizhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804Z1#BancasFávero, Altair Albertohttp://lattes.cnpq.br/5866881378328643Henz, Celso Ilgohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775823E8Tomazetti, Elisete Medianeirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709307J4Silva, Jolair da Costa2013-03-062013-03-062012-04-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Jolair da Costa. TEACHERS WORK: CONSIDERATION OF LANGUAGE AND EXPERIENCE. 2012. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7012porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-11-22T14:38:55Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7012Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-11-22T14:38:55Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência Teachers work: consideration of language and experience |
title |
Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência |
spellingShingle |
Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência Silva, Jolair da Costa Trabalho Hermenêutica Práxis Experiência Linguagem Work Hermeneutics Praxis Experience Language CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência |
title_full |
Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência |
title_fullStr |
Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência |
title_full_unstemmed |
Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência |
title_sort |
Trabalho dos professores: considerações sobre linguagem e experiência |
author |
Silva, Jolair da Costa |
author_facet |
Silva, Jolair da Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ferreira, Liliana Soares http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707249T0 Trevisan, Amarildo Luiz http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804Z1#Bancas Fávero, Altair Alberto http://lattes.cnpq.br/5866881378328643 Henz, Celso Ilgo http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775823E8 Tomazetti, Elisete Medianeira http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709307J4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Jolair da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho Hermenêutica Práxis Experiência Linguagem Work Hermeneutics Praxis Experience Language CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Trabalho Hermenêutica Práxis Experiência Linguagem Work Hermeneutics Praxis Experience Language CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
In times of rapid economic, scientific and technological transformation, it is necessary rethink the concepts and practices experienced. In this social context, it is notice that the work goes through changes in its configuration. Based on this presupposition, this dissertation investigated which relations the teachers establish in their speeches among language, experience and work. Therefore were interviewed ten teachers of Basic Education. The speeches were collected through semi-structures interviews according with hermeneutic principles and the data produced were analyzed based on hermeneutic analysis. This is because the hermeneutic searches possibilities for subjects to experience the expansion of living conditions are not disfigured or not failed. In the analysis of the interviews noticed the peculiarity of teacher‟s work in view of transformation praxis elements and instrumentation elements-tchne. It was possible observe as the first enriches the meaning of teacher‟s work. It allows the production of knowledge that generates transformation while the second element cooperates with the mischaracterization of meaning of teacher‟s work because it approaches of a work mentality. Thus, it is possible to notice that the teachers understand the language as formative and their experiences transpire in their self-understanding of a work as a mentor and trainer. . |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-27 2013-03-06 2013-03-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Jolair da Costa. TEACHERS WORK: CONSIDERATION OF LANGUAGE AND EXPERIENCE. 2012. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7012 |
identifier_str_mv |
SILVA, Jolair da Costa. TEACHERS WORK: CONSIDERATION OF LANGUAGE AND EXPERIENCE. 2012. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922145186873344 |