Estudo das percepções de educação ambiental e sustentabilidade dos professores do curso de Agronomia da UFSM: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8917 |
Resumo: | As a result of the growing concern about global environmental issues a new society paradigm, the so called sustainable development has emerged as an alternative to the traditional approaches. This study is aimed at identifying professors´ perceptions about environmental education and sustainability, in order to build the related social representations. The design is a qualitative research, basically a study case. The sample was composed of 30 professors of the Agronomy College at the Federal University of Santa Maria (RS,Brazil). Semi-structured interviews were conducted to generate the information; to analyze the information content analysis was employed. A bibliographic review was also performed to build the theoretical framework of the research. The results show that professors´ perceptions in relation to environmental education and sustainability are close to what is called naturalism and anthropocentrism. Professors tend to visualize these topics from the perspective of having a rational use of the natural resources. |
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Estudo das percepções de educação ambiental e sustentabilidade dos professores do curso de Agronomia da UFSM: um estudo de casoProfessors´perceptions about environmental education and sustainability: a case study in the Agronomy college of the Federal University of Santa Maria, RS, BrazilEducação ambientalSustentabilidadeAgronomiaEnvironmental educationSustainabilityAgronomyCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURALAs a result of the growing concern about global environmental issues a new society paradigm, the so called sustainable development has emerged as an alternative to the traditional approaches. This study is aimed at identifying professors´ perceptions about environmental education and sustainability, in order to build the related social representations. The design is a qualitative research, basically a study case. The sample was composed of 30 professors of the Agronomy College at the Federal University of Santa Maria (RS,Brazil). Semi-structured interviews were conducted to generate the information; to analyze the information content analysis was employed. A bibliographic review was also performed to build the theoretical framework of the research. The results show that professors´ perceptions in relation to environmental education and sustainability are close to what is called naturalism and anthropocentrism. Professors tend to visualize these topics from the perspective of having a rational use of the natural resources.A crescente preocupação com os problemas ambientais globais levou a consolidação de um novo paradigma da sociedade moderna, a sustentabilidade , que surge como alternativa à forma tradicional de desenvolvimento e como uma proposta a ser implementada em todo o planeta. Na tentativa de refletir e buscar alternativas para uma melhor formação de futuros profissionais da Agronomia o presente trabalho tem o objetivo de identificar e estudar as percepções dos professores sobre Educação Ambiental e sustentabilidade, visando propor subsídios para uma reflexão sobre o que pensam e fazem a respeito da temática ambiental. O trabalho foi desenvolvido com professores do curso de Agronomia da Universidade Federal de Santa Maria. O aspecto metodológico norteou-se pela abordagem qualitativa, caracterizada como um estudo de caso. A coleta das informações foi divida em revisão bibliográfica e entrevista semi-estruturada. Para a análise interpretativa dos resultados utilizou-se a técnica de análise de conteúdo. Diante das análises das entrevistas, pôde-se concluir que a percepção dos professores sobre Educação Ambiental e Sustentabilidade se direcionam ao naturalismo e ao antropocentrismo. Existe uma tendência marcante dos professores em conceberem a Educação Ambiental e Sustentabilidade de forma ingênua, apenas como ferramenta de conscientização e transmissão de conhecimentos tidos como corretos , a fim de que haja uma exploração racional dos recursos naturais.Universidade Federal de Santa MariaBRAgronomiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Extensão RuralVela, Hugo Anibal Gonzalezhttp://lattes.cnpq.br/7113807941634842Barcelos, Valdo Hermes de Limahttp://lattes.cnpq.br/7447760896466057Hegedüs, Pedro dehttp://lattes.cnpq.br/2819022841078660Abreu, Lisandra Saldanha de2007-06-272007-06-272007-04-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfABREU, Lisandra Saldanha de. Professors´perceptions about environmental education and sustainability: a case study in the Agronomy college of the Federal University of Santa Maria, RS, Brazil. 2007. 108 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8917ark:/26339/001300000025cporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-26T16:39:16Zoai:repositorio.ufsm.br:1/8917Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-26T16:39:16Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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