Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889 |
Resumo: | This paper, gets as reference the historical materialism, aims to problematize the dynamics of management Collective of popular education, understanding their dynamics as educational political practices. In this point, consists in subjects the identification and analysis, in the context of neoliberal level of capitalism production way, the motivations which gather their different agents and strategies, undertaken to develop the activities. The methodology appropriates from critic epistemology reference privileging the object analysis as a social construction and, therefore, like a constitutional of a historical totality. The study is developing in a movement which, starting from the aim, seeks to put it in a winder social historical context to, then, come back to the object and identify their specificities and manifestation dynamics. It s possible to notice that the praxis intends to undertake a management perspective selfmanageable inside on a teaching institution, The Universidade Federal de Santa Maria , in a process marked for conflicts among this institution and its agents. These contradictions are marked by tension among values and related practices of individualism and competition, and the emergency from the lived experience in values related to kindness and democratic participation. |
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Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxisPopular pre-entrance exam courses as a space of education politics: the case of práxisEducação políticaGestão educacionalPré-vestibular popularEducation politicsEducational managementPopular pre-entrance exam courseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis paper, gets as reference the historical materialism, aims to problematize the dynamics of management Collective of popular education, understanding their dynamics as educational political practices. In this point, consists in subjects the identification and analysis, in the context of neoliberal level of capitalism production way, the motivations which gather their different agents and strategies, undertaken to develop the activities. The methodology appropriates from critic epistemology reference privileging the object analysis as a social construction and, therefore, like a constitutional of a historical totality. The study is developing in a movement which, starting from the aim, seeks to put it in a winder social historical context to, then, come back to the object and identify their specificities and manifestation dynamics. It s possible to notice that the praxis intends to undertake a management perspective selfmanageable inside on a teaching institution, The Universidade Federal de Santa Maria , in a process marked for conflicts among this institution and its agents. These contradictions are marked by tension among values and related practices of individualism and competition, and the emergency from the lived experience in values related to kindness and democratic participation.O presente trabalho, que toma como referência o materialismo histórico, tem como objetivo problematizar as dinâmicas de gestão do Práxis Coletivo de Educação Popular, entendendo suas dinâmicas como práticas políticas educativas. Nesta perspectiva, constituem temas a identificação e análise, no contexto do estágio neoliberal do modo de produção capitalista, as motivações que agregam seus diferentes agentes e as estratégias empreendidas para o desenvolvimento das atividades. A metodologia apropriase de referenciais da epistemologia crítica, privilegiando a análise do objeto como uma construção social e, desta forma, como parte constituinte de uma totalidade histórica. O estudo é desenvolvido em um movimento que, partindo do objeto, procura situá-lo em um contexto histórico social mais amplo para, então, retornar ao objeto e identificar suas especificidades e dinâmicas de manifestação. Observa-se que o Práxis busca empreender uma perspectiva de gestão autogestionária no interior de uma instituição de ensino formal, a Universidade Federal de Santa Maria, em um processo marcado por conflitos entre este e a instituição e entre seus agentes. Estas contradições são marcadas por uma tensão entre valores e práticas relacionadas ao individualismo e a competição, e a emergência no bojo da experiência vivida de valores relacionados à solidariedade e a participação democrática.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoPereira, Sueli Menezeshttp://lattes.cnpq.br/3883536502592508Konrad, Diorge Alcenohttp://lattes.cnpq.br/6649023072655942Ribeiro, Marlenehttp://lattes.cnpq.br/7053041452604447Ferreira, Liliana Soareshttp://lattes.cnpq.br/4007512293061299Oliveira, Cícero Santiago de2010-01-122010-01-122009-09-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfOLIVEIRA, Cícero Santiago de. POPULAR PRE-ENTRANCE EXAM COURSES AS A SPACE OF EDUCATION POLITICS: THE CASE OF PRÁXIS. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-30T10:56:12Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6889Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-30T10:56:12Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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